صفحه اصلی / اسلایدر / مالیات واردات دارو و کالا‌های اساسی کاهش می‌یابد
مالیات واردات دارو و کالا‌های اساسی کاهش می‌یابد

مالیات واردات دارو و کالا‌های اساسی کاهش می‌یابد

کسب و کار نیوز- نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس با اکثریت آرا با دوفوریت لایحه الحاق یک بند به تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ درباره کاهش مالیات بر ارزش افزوده واردات دارو و کالا‌های اساسی موافقت کردند.

به گزارش کسب و کار نیوز، رسیدگی به دو فوریت لایحه الحاق یک بند به تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ درباره کاهش مالیات بر ارزش افزوده واردات دارو و کالا‌های اساسی در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز قرار داشت. وکلای ملت در این جلسه با ۱۷۸ رای موافق، ۴۲ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۴۰ رای اخذ شده، با تقاضای دو فوریت لایحه الحاق یک بند به تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ موافقت کردند.

*کاهش مالیات بر ارزش افزوده کالاها از افزایش قیمت آن ها جلوگیری خواهد کرد

هادی قوامی معاون وزیر اقتصاد در این جلسه در جریان بررسی دوفوریتی لایحه الحاق یک بند به تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، گفت: از سال ۱۳۹۷ به بعد وضعیت تورم در کشور به گونه‌ای افزایش یافته که این مسئله تاثیر منفی بر روی سفره های مردم گذاشته است. وی با اشاره به اقدامات مناسب مجلس یازدهم در رابطه با کاهش تورم، بیان کرد: این اقدام در قالب سیاست های غیر تورمی بوده تا منابع بودجه به درستی تامین و کانال خلق نقدینگی محدود شود که دولت هم با این موضوع هم جهتی داشته است.

معاون وزیر اقتصاد در صحن مجلس با بیان اینکه نرخ تورم از متوسط ۴۰ ساله فراتر رفته است و از نرخ ۲۰ درصد به ۴۰ درصد افزایش یافته است، گفت: در واقع این اقدامات مجلس و دولت بر روی نرخ تورم تاثیرگذار بوده است. قوامی تاکید کرد: لایحه دوفوریتی مذکور هم فوریت داشته و هم ضرورت آن احساس می شود. اگر ما دو فوریت مذکور را در شرایط فعلی مصوب نکنیم براساس ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده ناچاریم مالیات ۹ درصدی از کالاهای اساسی اخذ کنیم لذا ۹ درصد افزایش قیمت بر روی کالاهایی که مربوط به سبد معیشتی مردم است می تواند این کالاها را با قیمت بیشتری وارد بازار کند و تاثیر تورمی بیشتری بر سفره های مردم داشته باشد.

قوامی بیان کرد: از این رو دولت در راستای هم جهتی با مجلس و در راستای کنترل تورم و کاهش مدیریت هزینه سبد خانوار این لایحه را با قید دو فوریت به مجلس ارائه کرده است. امیدواریم با رای قاطعی که نمایندگان به این لایحه می‌دهند بار مضاعفی بر سفره مردم ایجاد نشود. بواسطه این لایحه شاهد تاثیر منفی این مالیات بر قیمت کالاهای اساسی مردم خواهیم بود و این مالیات به حداقل خواهد رسید.

معاون وزیر اقتصاد در پایان افزود: با تصویب این لایحه به جای اخذ مالیات ۹ درصدی از کالاهای اساسی همچون گندم، برنج، حبوبات، گوشت و مرغ، دارو و تجهیزات پزشکی، یک درصد مالیات اخذ خواهد شد و ما ۸ واحد درصد در این بخش کاهش مالیاتی خواهیم داشت، حتما این مسئله از افزایش قیمت کالاها در شرایط اقتصادی موجود جلوگیری خواهد کرد. حتما این اقدام و تصویب این لایحه می تواند در تحقق شعار سال که مهار تورم بوده کمک‌رسان باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.