صفحه اصلی / اسلایدر / احتمال برداشتن تعرفه ۱۰۰ قلم کالا بین ایران و پاکستان
احتمال برداشتن تعرفه ۱۰۰ قلم کالا بین ایران و پاکستان

احتمال برداشتن تعرفه ۱۰۰ قلم کالا بین ایران و پاکستان

کسب و کار نیوز- عضو اتاق بازرگانی ایران خاطر نشان کرد: پاکستانی‌ها به بازار ایران نیاز دارند چراکه این کشور از بعد اقتصادی ضعیف شده و سیل‌های اخیر زیرساخت‌های پاکستان را از بین برده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، علی ریگی میرجاوه با اشاره به افتتاح بازارچه مشترک مرزی ایران و پاکستان در مرز پیشین و تاثیر آن در رونق مبادلات تجاری بین دو کشور، گفت: در این بازارچه به صورت خرده‌فروشی، خرید و فروش‌ها انجام خواهد شد که این موضوع برای محلی‌ها و مردم منطقه خوب است.

وی با بیان اینکه در این بازارچه کالاهای ایرانی و پاکستانی عرضه می‌شوند، افزود: حسن ایجاد این بازارچه‌ها معرفی کالاهای ایرانی به مردم و تجار پاکستانی است.

به گفته ریگی میرجاوه؛ تجارت بین ایران و پاکستان در این بازارچه با ارزهای محلی انجام می‌شود.

این فعال اقتصادی عدد مراودات تجارت بین دو کشور در سال گذشته را ۲ میلیارد دلار عنوان کرد و تصریح کرد: مراودات تجاری دو کشور در یک سال اخیر رو به بهبودی رفته است و کالاهای صنعتی و معدنی ایران به نسبت کالاهای کشاورزی بیشتر در بازار پاکستان خواهان دارند.

وی با بیان اینکه مشکل صادرات سیب به این کشور به قوت خود باقی است، افزود: امیدواریم حق گمرکی بالا برای صادرات سیب به پاکستان رفع شود تا شاهد صادرات این محصول به پاکستان باشیم؛ به نظر می‌رسد پاکستان و ایران تا ۳ ماه آینده تعرفه‌های تجاری بر ۵۰ قلم کالای ایرانی و ۵۰ قلم کالای پاکستانی را بردارند که اگر این تعرفه‌ها برداشته شود رسیدن به عدد ۵ میلیارد دلار در تجارت با این کشور چندان دور از انتظار نیست.

عضو اتاق بازرگانی سیستان و بلوچستان در پاسخ به این پرسش که بانک‌های پاکستانی نسبت به تحریم‌های وضع شده علیه ایران متعهد هستند آیا تجار توانستند راه‌حل عبور از این تحریم‌ها را پیدا کنند؟ ادامه داد: تجار ایرانی و پاکستانی به صورت خودمانی و سنتی کارها را جلو می‌برنند و چندان تحریم‌ها خللی در این روابط ایجاد نکرده است؛ تجار دو کشور با یک تماس تلفنی کالا و پول جا به جا می‌کنند و اعتماد بین تجار دو کشور شکل گرفته است؛ به نظر بنده پاکستان جزو محدود کشورهای است که تجار راه‌های تجارت در شرایط تحریم را پیدا کردند.

وی با اشاره به کالاهایی که از پاکستان وارد ایران می‌شود، اضافه کرد: برنج، کنجد، نارنگی، انبه و میوه‌های گرمسیری از این کشور وارد ایران می‌شود؛ همچنین سال گذشته ترانزیت کالاهای پاکستانی از مرزهای ایران چشمگیر بود و کالاها از مرزهای ایرانی عبور و به عراق، ترکیه و …. ترانزیت می‌شدند.

بنا به اظهارات این فعال اقتصادی؛ مشکلات در صدور ویزا برای تجار ایرانی رفع و صدور ویزا اینترنتی شده است و بعد از واریز پول در مدت زمان کوتاه برای تجار ویزا صادر می‌شود.

میرجاوه در پایان بیان کرد: پاکستانی‌ها به بازار ایران نیاز دارند چراکه این کشور از بعد اقتصادی ضعیف شده و با سیل‌های اخیر زیرساخت‌های پاکستان را از بین برده است؛ در حال حاضر دولت پاکستان برای واردات هیچ کالایی به این کشور گشایش اعتبار نمی‌کند چراکه دلار ندارد از این‌رو به تجار و بازرگانان این کشور اعلام کرده است که فقط می‌توانید با کشورهای مراوده تجاری داشته باشید که نیاز نباشد به آنها دلار بدهید و در این شرایط ایران بهترین گزینه است.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.