صفحه اصلی / اسلایدر / واردات برنج ۵۲ درصد کاهش یافت
واردات برنج ۵۲ درصد کاهش یافت

واردات برنج ۵۲ درصد کاهش یافت

کسب و کار نیوز-
واردات برنج در نخستین ماه امسال با کاهش حدود ۵۲ درصدی مواجه شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، بر اساس جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی گمرک، در نخستین ماه سال  ۷۷ هزار و ۹۳۲ تن و ۱۷۱ کیلوگرم برنج به ارزشی بالغ بر ۲۶۱۳ میلیارد و ۷۱۶ میلیون تومان معادل ۹۱ میلیون و ۶۹۷ هزار و ۵۳۳ دلار وارد شده است که از نظر وزنی و ارزش دلاری به ترتیب با کاهش ۵۲ درصدی و ۶۶ درصدی مواجه شده اما از نظر ریالی رشد ۱۳۱ درصدی را نسبت به فروردین ماه سال ۱۴۰۱ تجربه کرده است.

هند بزرگترین واردکننده برنج
امارات، هند، پاکستان و مناطق آزاد مبادی واردات برنج به کشور در فروردین ماه امسال هستند که هر یک به ترتیب بیش از ۲۰۰۰ تن، بیش از ۴۱ هزار تن، بیش از ۳۰ هزار تن و بیش از ۳۰۰۰ تن سهم در بازار واردات برنج دارند.

بر این اساس، هر یک از این کشورها به ترتیب حدود چهار درصد، ۴۱ درصد و ۵۱ درصد بازار برنج خارجی در ایران را مال خود کرده‌اند. البته برنج وارد شده از مناطق آزاد به حدود شش درصد می‌رسد اما از آنجا که مبدأ اصلی این محصول مشخص نیست نمی‌توان آن را در این تقسیم بندی قرار داد.

قیمت هر کیلوگرم برنج وارداتی از این کشورها به صورت میانگین ۱.۱۸ دلار و معادل ۳۳ هزار و ۵۳۸ تومان است که البته عوارض و حقوق گمرکی نیز به این نرخ‌ها اضافه خواهد شد. این عدد کاهش ۲۹.۱۷ درصدی و افزایش ۳۸۰ درصدی قیمت را از نظر دلاری و ریالی نسبت به نخستین ماه سال گذشته تجربه کرده است.

امارات فروشنده گران ترین برنج وارداتی

نگاهی به آمار و جزئیات واردات برنج نشان می‌دهد که هر کیلوگرم برنج هندی حدود ۳۲ هزار تومان معادل ۱.۱۲ دلار قیمت دارد و پس از آن نوبت به برنج پاکستانی می‌رسد که کیلویی ۳۴ هزار و ۸۰۰ تومان و معادل ۱.۲۲ دلار است.

البته هر کیلوگرم برنج اماراتی قیمت بالاتری نسبت به دو محصول وارداتی دیگر دارد، چراکه قیمت هر کیلوگرم برنج وارد شده از این کشور به صورت میانگین ۳۶ هزار و ۳۱۷ تومان و معادل ۱.۲۷ دلار است و به این ترتیب می‌توان تاجران این کشور را گرانفروش‌ترین واردکننده این محصول استراتژیک به ایران محسوب کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.