صفحه اصلی / اسلایدر / بدهی ۷۴ میلیارد دلاری دولت به صندوق توسعه
بدهی ۷۴ میلیارد دلاری دولت به صندوق توسعه

بدهی ۷۴ میلیارد دلاری دولت به صندوق توسعه

کسب و کار نیوز- معاون سازمان برنامه و بودجه مهمترین مشکل بودجه را عدم پیش‌بینی تعهدات سالانه اعلام کرد و گفت: مجموع بدهی دولت به نظام بانکی و همچنین سازمان ها حدود ۱۱۴۴ هزار میلیارد تومان، بدهی شرکت های دولتی نیز حدود ۱۸۹۴ هزار میلیارد تومان و بدهی دولت به صندوق توسعه ملی حدود ۷۴ میلیارد دلار است.

به گزارش کسب و کار نیوز، رحیم ممبینی امروز (شنبه) در نشست تخصصی در حاشیه همایش معرفی سند برنامه توسعه هفتم، درباره روش‌های اصلاح ساختار بودجه و رفع ناترازی‌ها اظهار کرد: مهمترین مشکل بودجه سالانه، عدم پیش‌بینی همه تعهدات سالانه در این سند است. از سوی دیگرعدم توجه به آثار و پیامدهای بودجه‌های پیش‌بینی نشده و دستوراتی که در بودجه آمده در سال‌های آتی گریبان‌گیر خواهد بود.

وی مهمترین سند مالی کشور را بودجه دانست و افزود: بودجه از اسنادی است که شاید بیشترین نقش را در بحث مالیه عمومی و در تحقق سیاست‌های عمومی و سایر سیاست‌ها دارد. اگر این سند مبتی بر اصول و مبانی که مشخصی تدوین شود، قطعا راهگشای مسائل بسیاری به ویژه در حوزه اقتصادی خواهد بود.

معاون سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: کسری عمومی بودجه حدود ۳۰۴ هزار میلیارد تومان در سال گذشته بود. البته کسر هدفمندسازی حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان، تعهدات سال ۱۴۰۱ دولت به تامین اجتماعی و بانک‌ها حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است؛ بنابراین کسری واقعی بودجه در سال گذشته حدود ۷۹۴ هزار میلیارد تومان بود.

مجموع بدهی‌های دولت به بانک‌ها، صندوق توسعه ملی و غیره

ممبینی با بیان اینکه ایجاد تعهدات بدون پیش بینی منابع، ایجاد بدهی به تامین اجتماعی و نظام بانکی و همچنین برداشت از صندوق توسعه ملی از جمله مشکلات موجود در این زمینه است، گفت: زیان شرکت های دولتی نسبت به تولید ناخالص داخلی در کشور زیان است، در دنیا شاهد هستیم که زیان شرکت های دولتی به تولید ناخالص داخلی نباید بیش از شش درصد و در بعضی کشورها سه درصد است.

وی اضافه کرد: مجموع بدهی دولت به نظام بانکی و همچنین سازمان ها حدود ۱۱۴۴ هزار میلیارد تومان و بدهی شرکت های دولتی نیز حدود ۱۸۹۴ هزار میلیارد تومان است. همچنین بدهی دولت به صندوق توسعه ملی حدود ۷۴ میلیارد دلار است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.