صفحه اصلی / سرخط خبرها / حمایت از تولید راهکار کاهش تورم
حمایت از تولید راهکار کاهش تورم

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس اقتصادی

حمایت از تولید راهکار کاهش تورم

سرمقاله

موضوع افزایش نقدینگی در اقتصاد کشور از مباحث جدی سال‌های اخیر است. این در حالی است که اقتصاد کشور یک اقتصاد خدماتی است و این مدل اقتصادی ظرفیت لازم را برای حل این همه نقدینگی ندارد. به همین دلیل رشد تورم در سالهای اخیر پیش بینی ناپذیر شده است. از سوی دیگر در گذشته برای مهار نقدینگی می بایست دلالی و سفته بازی حذف می شد. از همه مهمتر باید فضای کسب و کار را بهبود می‌بخشیدیم و سرمایه‌گذاری می‌کردیم. اما در شرایط فعلی کارهای بیشتری لازم است. مهم ترین اقدام مهار تورم است. به عبارتی باید از رشد قیمت‌ها جلوگیری کرد.
کمک به بخش تولید مهمترین اقدام در کاهش نرخ تورم است. برای آنکه تورم کاهش پیدا کند باید شرایط ثبات اقتصادی برای تامین نیازهای مردم فراهم شود. در حال حاضر تورم معضل اصلی اقتصاد کشور است. تا این مساله کاهش پیدا نکند امکان اینکه بتوان شرایط ثبات اقتصادی در کشور را برای تامین نیازهای مردم فراهم کرد، مشکل خواهد بود.
البته اگر به صورت مستقیم به تولید کمک کنیم آثار آن را هم در رشد و توسعه تولید و هم هزینه تمام شده کالای عرضه شده به مردم خواهیم دید. در صورتی که محوریت برنامه کنترل تورم نباشد نمی توانیم تحقق شعار سال را شاهد باشیم. درعین حال این موضوع تکلیف دولت برای اداره کشور است. باید بتواند در بخش مهار تورم اقدام اساسی انجام بدهد. باید برنامه‌ای مدون و مشخص را پیاده سازی و بازخورد آن را هر از گاهی در یک مقطع زمانی رصد و ارزیابی کند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.