صفحه اصلی / اسلایدر / با امضای موافقت‌نامه ساخت راه آهن رشت- آستارا/حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب بعد از ۲۳ سال ساخته می‌شود
با امضای موافقت‌نامه ساخت راه آهن رشت- آستارا/حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب بعد از ۲۳ سال ساخته می‌شود

با امضای موافقت‌نامه ساخت راه آهن رشت- آستارا/حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب بعد از ۲۳ سال ساخته می‌شود

کسب و کار نیوز- موافقت‌نامه ساخت راه آهن رشت- آستارا که از آن به عنوان حلقه مفقوده کریدور شمال- جنوب یاد می‌شود تا ساعتی دیگر با سرمایه گذاری ۱.۶ میلیاردی روسیه به امضا مقامات تهران و مسکو می‌رسد.

به گزارش کسب و کار نیوز، «خیراله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی امروز «چهارشنبه» و پیش از مراسم امضای توافقنامه ساخت راه آهن رشت- آستارا گفت: در موافقتنامه‌ای که امروز بین وزیر راه و شهرسازی ایران و معاون نخست‌وزیر روسیه به امضا می‌رسد، تامین اعتبار روس‌ها برای شروع عملیات اجرایی این پروژه ۱.۶ میلیارد یورو است.

وزیر راه و شهرسازی نیز هفته گذشته اعلام کرده بود که در پی انجام مذاکرات خارجی برای پیشبرد طرح‌های حمل و نقلی، توافق ساخت راه آهن رشت- آستارا تا هفته دیگر امضا می‌شود. پیشرفت همزمان مذاکرات فنی و مالی با روسیه برای ساخت راه آهن رشت – آستارا در سال جدید، تحقق وعده احداث یکی از مهم‌ترین پروژه‌های موثر شبکه ریلی که تکمیل کننده کریدور شمال – جنوب و ادامه دهنده راه‌آهن قزوین – رشت است، را پررنگ‌تر کرده است.

پیش‌تر نیز معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز خبر داده بود که تمایل روسیه برای مشارکت در پروژه راه‌آهن رشت – آستارا قطعی است و دولت نیز جلسات متعددی با مقامات روسیه داشته و دو کشور از مذاکرات در خصوص ضرورت احداث عبور کرده‌اند.

یکی از مهم‌ترین پروژه‌های موثر شبکه ریلی که تکمیل‌کننده کریدور شمال – جنوب و ادامه دهنده راه‌آهن قزوین – رشت است، همین مسیر ۱۶۲ کیلومتری راه آهن رشت – آستارا است که عملیات اجرایی آن از چند سال پیش آغاز شده است اما ساخت آن فقط محدود به ۲۴ کیلومتر از ۱۶۲ کیلومتر است. اگر موافقت‌نامه نهایی نیز که در وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری است قطعی شود، ساخت راه‌آهن رشت – آستارا در مدت ۴۸ ماه در سال ۱۴۰۲ آغاز می‌شود.

کریدور شمال – جنوب یک مسیر اقتصادی و استراتژیک مهم برای ترانزیت بار از طریق ایران میان هند، روسیه، کشورهای CIS و شمال اروپا است که تکمیل راه‌آهن رشت – آستارا حلقه مفقوده این کریدور است. تکمیل این مسیر می‌تواند رویای جذب بار منطقه و تحقق ترانزیت ۲۰ میلیون تنی را محقق سازد.

روز گذشته معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور اعلام کرده است: توافقنامه احداث راه آهن رشت _ آستارا با سخنرانی روسای جمهور ایران و روسیه امضا می‌شود و با امضای این قرارداد، نهایتا پس از ۲۳ سال، گذرگاه ریلی شمال – جنوب تکمیل می‌شود که جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل می‌کند.

بر اساس این گزارش، در حال حاضر بیش از ۱۴ هزار کیلومتر راه آهن در کشور وجود دارد؛ اما بسیاری از کریدورهای اصلی که اهمیت بالایی در جذب درآمد دارند تکمیل نشده بودند که از جمله مهم‌ترین آن کریدور جنوب – شمال است.

پیش از این ریل قزوین – رشت که از لحاظ محل اجرا و عبور از کوه‌های البرز و پیچیدگی مهندسی، یک ابر پروژه عمرانی بود که در سال ۹۷ افتتاح شد و طولانی‌ترین پل ریلی و سخت‌ترین بخش کریدور شمال – جنوب کشور در این مسیر واقع شده و برای احداث آن ۲۲ میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی و افزون بر یک هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شده و در زمان بهره‌برداری (سال ۹۷) با قیمت‌گذاری روز، حدود پنج هزار میلیارد تومان برآورد شده است

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.