صفحه اصلی / اسلایدر / پیمان پولی دوجانبه تهران- ریاض برقرار شود/ تحریم‌ها راه‌های سنتی دریایی ایران را از بین برد/ ریال عربستان برای تجار جذاب است
پیمان پولی دوجانبه تهران- ریاض برقرار شود/ تحریم‌ها راه‌های سنتی دریایی ایران را از بین برد/ ریال عربستان برای تجار جذاب است

پیمان پولی دوجانبه تهران- ریاض برقرار شود/ تحریم‌ها راه‌های سنتی دریایی ایران را از بین برد/ ریال عربستان برای تجار جذاب است

کسب و کار نیوز- رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد برقراری مراودات تجاری با عربستان می‌تواند تاحدودی پیامدهای نپذیرفتن FATF از سوی ایران را مهار کند البته مشروط به اینکه ما بتوانیم با عربستان پیمان پولی دو جانبه داشته برقرار و با ارزهای محلی دو کشور تجارت را دنبال کنیم.

به گزارش کسب و کار نیوز، علی حسینی با بیان اینکه تحریم‌ها امکان دسترسی به راه‌های سنتی دریایی ایران در خلیج فارس را از بین برد، گفت: باید این مسیرها به سیستم دریانوردی سنتی ما باز گردانده شود چراکه برای توسعه مناسبات تجاری نیاز داریم که با بنادر اصلی عربستان ارتباط داشته باشیم و به نظر می‌رسد که مسیر دریایی با عربستان اقتصادی‌ترین مسیر است.

وی با تاکید بر اینکه ۹۰ درصد از حمل و نقل تجارت خارجی ایران از طریق دریا انجام می‌شود، تصریح کرد: پیشنهاد اول من این است که مسیر دریایی سنتی ایران که از صدها سال پیش جریان داشته تقویت و این خطوط را سامانی‌دهی مجدد بدهیم و ظرفیت آن را بالا ببریم؛ این بخش مهمی است که می‌تواند سریع راه بیفتد و برای از سرگیری مجدد آن نیاز به بروکراسی زیادی وجود ندارد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ادامه داد: باید از توانایی بنادر بزرگ و خطوط کشتیرانی اصلی عربستان استفاده و خطوط مرتب و منسجمی با بنادر این کشور ایجاد کنیم. توسعه ارتباط دریایی در واقع ایجاد زیرساخت است برای سایر  شیوه‌های حمل و نقل است به عنوان مثال استفاده از شناورهای رو رو، امکان جابه جایی کامیون‌های دو طرف را ایجاد می‌کند که این موضوع می‌تواند به ترانزیت دو کشور در آینده کمک کند. به گفته حسینی؛ بخشی از صادرات عربستان به کشورهای آسیای میانه، روسیه، پاکستان و افغانستان است که می‌توان از طریق  کشتی‌های رو رو که در خلیج فارس است انجام شود.

وی با اشاره به لزوم تقویت خطوط هوایی ایران و عربستان، اضافه کرد: در گذشته پرواز مستقیم ایران به جده برقرار بود؛ بعد از بهبود روابط بهتر است که این خط دوباره فعال شود و باید هماهنگی‌های لازم برای پروازهای باری به سایر فرودگاه‌های این کشور انجام شود؛ عربستان برنامه بلندمدت و گسترده‌ای برای تقویت خطوط هوایی خود را دارد و تلاش دارد که مانند کشورهای ترکیه، امارات و قطر شود؛ به نظر می‌رسد ما باید از این ظرفیت این کشور در این بخش استفاده بیشتری کنیم.

این فعال اقتصادی تاکید کرد: مسیر جاده‌ای ایران و عربستان از طریق کشورهای عراق و کویت می‌تواند برقرار شود و کامیون‌های ایرانی از این مسیر به عربستان بیایند؛ همچنین از  خط راه آهنی که به زودی از خرمشهر به بصره وصل می‌شود می‌توان شرایط اتصال ریلی به  عربستان را فراهم کرد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی در پاسخ به این پرسش که مراوده با عربستان تا چه میزان می‌تواند نوسانات نرخ ارز در ایران را مدیریت کند؟ گفت: بازار عربستان ویژگی‌های خاص خود را دارد این بازار گسترده و ثروتمند است و حجم واردات و صادرات در زمینه نفت و محصولات پتروشیمی در این کشور قابل توجه است و هر کشوری با عربستان ارتباط تجاری برقرار کند می‌تواند از ظرفیت بالایی این کشور درتجارت استفاده کند.

وی با بیان اینکه ارتباط با عربستان در کاهش تبعات تحریم‌ها علیه ایران اثر می‌گذارد، گفت: به نظر می‌رسد برقراری مراودات تجاری با این کشور می‌تواند تاحدودی پیامدهای نپذیرفتن FATF از سوی ایران را مهار کند البته مشروط به اینکه ما بتوانیم با عربستان پیمان پولی دو جانبه داشته برقرار و با ارزهای محلی دو کشور تجارت را دنبال کنیم.

حسینی عربستان را یک کشور راهبردی در دنیای عرب معرفی کرد و افزود: مراوده با عربستان می‌تواند تاثیر مثبتی در تجارت ما با سایر کشورهای عرب بگذارد و رابطه ما را با سایر کشورهای منطقه را بهبود ببخشد؛ اگر وارد مبادلات پیمان منطقه‌ای با عربستان شویم و ایران نیز به عنوان عضو ناظر وارد شورای همکاری‌ها با خلیج فارس شود می‌توان از این مزایا و تخفیف‌های گمرکی استفاده کرد و در این میان توافق در زمینه تعرفه ترجیحی اهمیت ویژه دارد. برای ایجاد این موافقت‌نامه‌ها باید بخش‌های دولتی مانند وزارت خارجه وارد و توافقنامه دوطرفه ایجاد کنند زیرا در سایه این توافق‌ها می‌توان مبادلات را آسان و با هزینه پایین انجام داد هزینه پایین تجارت نیز به معنی سودآوری بیشتر است.

وی با اشاره به ثبات ارزش ریال عربستان، گفت: ریال عربستان برای تجار  دولتی و خصوصی جذابیت بیشتری دارد؛ نمی‌دانم بنا به چه منطقی ما پیمان‌های پولی دوجانبه با کشورهای که با آنها مراودات تجاری و سیاسی خوبی داریم ایجاد نمی‌کنیم؟ همواره این پرسش برای بخش خصوصی مطرح بوده است که چرا برای بازگشت راحت پول و سود بیشتر این پیمان‌ها برقرار نمی‌شود؟ این پیمان‌ها در گسترش مبادلات تجاری کمک و تا حدودی مبنا بودن دلار و یورو را کاهش می‌دهد لازم است که در این زمینه وزارت اقتصاد و بانک مرکزی ما باجدیت بیشتری این مهم را دنبال کنند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.