سرمقاله
برای توسعه اقتصاد دیجیتال نیاز به پلتفرمهای قوی داریم و باید اجازه رشد و رقابت پلتفرمهای داخلی و خارجی را بدهیم. خوشبختانه پلتفرمهای داخلی شکل گرفته و به تدریج در حال توسعه است. البته برخی پلتفرمهایی که روی آنها تبلیغ میشود، هنوز قابلیت فعالیت کسب و کار را به طور کامل ندارند. باید زمان بیشتری بگذرد تا به توسعه لازم دست پیدا کنند. بنابراین در عین تقویت پلتفرمهای داخلی و تا زمانی که به شکلی که باید قادر به ارایه خدمات باشند باید اجازه داد از فضای پلتفرم خارجی استفاده شود.د با این اقدام به راه اندازی و توسعه کسب و کارها کمک خواهد شد.
در کشور ما بسیاری از فرصتها و زمینهها در توسعه مشاغل بخشهای گوناگون از جمله فضای کار اقتصاد دیجیتال مورد توجه قرار نگرفته است. به عنوان مثال فعالیت اقتصادی و اشتغال در حوزه فضای مجازی به میزان کافی مورد استفاده نبوده است و به عبارتی سیاستگذاری و اقدام در این حوزه در دهه اخیر مغفول مانده است. با افزایش سهم اقتصاد دیجیتال در بازارکار، تولید و اشتغال، میتوان تاثیر اقدامات و فعالیتهای اثرگذار بلندمدت در حوزه فضای مجازی را در بستر کسب و کار کشور مشاهده کرد.
همچنین دولت باید فرهنگسازی کند تا به سمت کارهای تولیدی بنگاههای کوچک و متوسط حرکت کنیم. باید وامهای مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار داد. مشاغل خدماتی با تحریمها به سرعت موقعیت خود را از دست میدهند و از بین میروند. در این میان اقتصاد دیجیتال می تواند فرصت خوبی برای اشتغالزایی فراهم کند. کسب و کارهای مجازی بر بستر فضای مجازی و اینترنت شکل میگیرند و به این منظور باید زیرساختها را برای ورود مشاغل جدید آماده کنیم زیرا چه بخواهیم چه نخواهیم به سمت مشاغل جدید خواهیم رفت.