صفحه اصلی / سرخط خبرها / ضرورت جدیت در کنترل نرخ ارز
ضرورت جدیت در کنترل نرخ ارز

بابک صدرایی، کارشناس خودرو

ضرورت جدیت در کنترل نرخ ارز

سرمقاله

کنترل قیمت دلار به دلیل تاثیرگذاری بالایی که بر قیمت خودرو می گذارد بسیار ضرورت دارد. تجربه نشان داده اگر دلار روند افزایشی در پیش بگیرد، مردم از ترس اینکه پول و سرمایه ای که در دست دارند بی‌ارزش نشود، باز به سمت بازارهای مالی از جمله بازار خودرو می روند. این پیش روی هیجانی منجر به وارد شدن شوک به بازار خودرو و افزایش قیمتها خواهد شد. مهم است که دولت در کنترل نرخ ارز جدیت داشته باشد. اگر قیمت دلار باز هم افزایش داشته باشد، قطعاً بر قیمت خودرو نیز تاثیر می‌گذارد و روند صعودی باز می‌گردد.
از طرفی دیگر اخبار واردات خودرو هم توانست تاثیری هرچند ناچیز بر قیمت ها داشته باشد. اگر وعده واردات خودروهای دست دوم عملی شود، به‌رغم اینکه تعداد خودروهای وارداتی اندک خواهد بود اما بازار را از لحاظ روانی به رکود بیشتری می‌برد و باعث کاهش قیمت‌ها خواهد شد.
البته عدم‌شفافیت در چگونگی واردات و مشخص نبودن برندها و مدل‌های خودروهای وارداتی در بازار، موجب بی‌اعتمادی به طرح مورد نظر یعنی واردات شده و به‌همین دلیل روزانه شاهد واکنش‌های قیمتی زیادی در بازار آزاد هستیم. یک‌ سال است واردات خودرو در کشور آزاد شده، اما خودروی چندانی وارد کشور نشد. اتفاقا در سالی هم که واردات آزاد شد شاهد بیشترین افزایش قیمت در بازار خودرو بودیم. باید تاکید داشت برای اینکه شاهد برگشتن آرامش به بازار خودرو باشیم باید در کنار ثابت ماندن قیمت ارز، سیستم توزیع نیز عادلانه و قیمت‌گذاری‌ها نیز منطقی شود. از سوی دیگر باید بپذیریم که خودرو نیز مانند هر کالای دیگری مشمول تورم است. موضوع اساسی عدم ثبات اقتصادی در کشور است. به طوری که هر چه این بی‌ثباتی اقتصادی بیشتر شود، مردم تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری روی محصولاتی مانند خودرو پیدا می کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.