صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / نقش خانه های نوآوری در معرفی دانش بنیانها به تجار خارجی پررنگ می شود/تسهیل صادرات محصولات «دانش‌نماد»
نقش خانه های نوآوری در معرفی دانش بنیانها به تجار خارجی پررنگ می شود/تسهیل صادرات محصولات «دانش‌نماد»

نقش خانه های نوآوری در معرفی دانش بنیانها به تجار خارجی پررنگ می شود/تسهیل صادرات محصولات «دانش‌نماد»

کسب و کار نیوز- سازمان ملی استاندارد ایران اعلام‌کرد: مطابق دستور العمل اعطای نشان دانش‌بنیان (دانش‌نماد)، صادرات محصولات دارای نشان دانش‌بنیان با داشتن یک علامت رسمی دولتی تسهیل می‌شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از سازمان ملی استاندارد ایران، در راستای اجرای بند ۲ و ۲۴ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی و با هدف کمک به رشد تولید و افزایش صادرات کالا و خدمات دانش‌بنیان، دستورالعمل اعطای نشان دانش‌بنیان (دانش‌نماد) در کمیته تخصصی مدارک سیستم مدیریت کیفیت، تدوین، تصویب و برای اجرا به همه ذی‌نفعان ابلاغ شد.

با اجرای این دستورالعمل، اعتبار نشان دانش بنیان (دانش نماد) دو ساله خواهد شد و صدور گواهینامه انطباق محصول دانش‌بنیان    (KB-COC)  بر اساس یک استاندارد اظهار شده قابل پذیرش یا گواهینامه محصول دانش‌بنیان (KB-COP) بر اساس یک یا چند ویژگی اظهار شده انجام می شود که اعتبار این گواهینامه ها نیز دو ساله است.

طبق این دستور العمل، صادرات محصولات دارای نشان دانش بنیان (دانش نماد) با داشتن یک علامت رسمی دولتی تسهیل می‌شود. نظارت بر محصولات دانش بنیان که نشان دانش نماد را دریافت کرده اند، ضمن رعایت حقوق مصرف کنندگان و افزایش اعتماد عمومی، توسعه بازار را تضمین می کند.

دستورالعمل اعطای نشان دانش بنیان (دانش نماد) با تمرکز بر کوتاهی زمان صدور نشان، کاهش هزینه ها و رعایت عدم تعارض منافع دست اندرکاران تدوین شده است، به‌طوری که متقاضیان پس از مراجعه به اداره‌های‌کل استاندارد استان و تکمیل مدارک، حداکثر تا ۱۰ روز کاری می توانند گواهی دانش نماد را برای محصول دانش‌بنیان خود دریافت کنند.

این در حالی است که طی سالهای گذشته خانه های نوآوری در کشورهای دیگر مستقر شدند تا نقش مهم خود را در راستای معرفی توانمندی و ظرفیتهای شرکتهای دانش بنیان ایفا کنند. این خانه ها تاثیرات زیادی در افزایش صادرات محصولات دانش بنیان داشته اند ضمن اینکه می تواند در بحث توانمند سازی شرکتها اقداماتی همچون استانداردسازی و دریافت تاییدیه ها را انجام دهند.

این خانه ها در معرفی شرکتها به تجار و بازرگانان خارجی بی تاثیرنبوده است. خانه نوآوری روسیه اقدامات خوبی انجام داده و نیمه دوم سال برنامه ها برای صادرات محصولات جدید به روسیه شروع خواهد شد. به گفته مسوولان، یکی از حوزه هایی که به دنبال صادرات محصولات در آن هستیم، حوزه فناوری اطلاعات است.

 

دانش بنیان ها تحریم را خنثی می‌کنند

مهدی غیبی، کارشناس فناوری

در سال کنترل تورم و رونق تولید می بایست تولید و توسعه صادرات شرکتهای دانش بنیان در اولویت قرار گیرد. در حال حاضر فناوری اطلاعات این بستر را فراهم کرده تا از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم و گام‌های مثبتی در جهش تولید و صادرات دانش بنیان برداریم.

ابزار خنثی سازی تحریم ها در شرایط فعلی پیشروی به سمت اقتصاد دانش بنیان است. در شرایطی که اقتصاد تک قطبی و وابسته به نفت از شرایط تحریم تاثیر می پذیرد، می توانیم از شرکتهای دانش بنیان و تولید و صادرات کالاهای تولید شده توسط آنها، ارزآوری کشور را افزایش دهیم. امروز شرایط مناسبی برای فعالیت شرکتهای نوپا و دانش بنیان در کشور فراهم شده است. بسترها و زیرساخت های خوبی فراهم شده است. البته نیاز اقتصاد دانش بنیان برای توسعه چیزی فراتر از این اقدامات است. اما به هر ترتیب تا به امروز حمایت هایی از این شرکتها چه از لحاظ تسهیلات و چه از لحاظ زیرساختی و تامین تجهیزات انجام شده است. تحریم امروز اقتصاد کشور را هدف قرار داده و فرصت استفاده از ظرفیت بالای دانش بنیان ها فراهم شده است.

هرچند حمایت ها و سرمایه گذاری ها بیشتر به سمت شرکتهای بزرگ در این حوزه بوده است اما به تدریج باید این حمایت ها گسترده تر شود. بخش سنتی سرمایه‌گذاران در کشور به‌تدریج و با دیدن موفقیت‌های نسل جوان در ایجاد استارت‌آپ‌ها و رونق آنها برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دیجیتالی ترغیب خواهند شد.

با تمام این اوصاف شرکت‌های نوپا می‌توانند در هر شکلی و به هر اندازه‌ای ایجاد شوند اما سرمایه‌گذارها به‌طور کلی به آن دسته از شرکت‌های نوپایی جلب می‌شوند که نسبت خطر به سود بالایی دارند و مقیاس‌پذیرتر هستند. معمولا یک شرکت نوپای موفق قابلیت رشد بیشتری نسبت به یک شرکت جاافتاده دارد، یعنی می‌تواند با سرمایه‌ای کمتر، نیروی کار یا زمینه رشد بیشتری نسبت به شرکت‌های قدیمی داشته باشد.

شرکت‌های نوپا برای رشد سریع خود نیاز به جذب سرمایه دارند و در این راه گزینه‌های مختلفی دارند. شرکت‌های دیگر یا افراد سرمایه‌گذار می‌توانند به شرکت‌های نوپا با تبادل پول نقد در برابر سهام کمک کنند تا فعالیت خود را شروع کنند. هرچند در عمل خیلی از شرکت‌های نوپا از سوی بنیانگذارانشان سرمایه‌گذاری می‌شوند. اگر ارزش یک شرکت بر اساس فناوری خاص آن شرکت باشد، مهم است که بنیانگذاران بتوانند از مالکیت معنوی ایده‌های خود حفاظت کنند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.