صفحه اصلی / سرخط خبرها / دانش بنیان ها تحریم را خنثی می‌کنند
دانش بنیان ها تحریم را خنثی می‌کنند

مهدی غیبی، کارشناس فناوری

دانش بنیان ها تحریم را خنثی می‌کنند

سرمقاله

در سال کنترل تورم و رونق تولید می بایست تولید و توسعه صادرات شرکتهای دانش بنیان در اولویت قرار گیرد. در حال حاضر فناوری اطلاعات این بستر را فراهم کرده تا از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم و گام‌های مثبتی در جهش تولید و صادرات دانش بنیان برداریم.
ابزار خنثی سازی تحریم ها در شرایط فعلی پیشروی به سمت اقتصاد دانش بنیان است. در شرایطی که اقتصاد تک قطبی و وابسته به نفت از شرایط تحریم تاثیر می پذیرد، می توانیم از شرکتهای دانش بنیان و تولید و صادرات کالاهای تولید شده توسط آنها، ارزآوری کشور را افزایش دهیم. امروز شرایط مناسبی برای فعالیت شرکتهای نوپا و دانش بنیان در کشور فراهم شده است. بسترها و زیرساخت های خوبی فراهم شده است. البته نیاز اقتصاد دانش بنیان برای توسعه چیزی فراتر از این اقدامات است. اما به هر ترتیب تا به امروز حمایت هایی از این شرکتها چه از لحاظ تسهیلات و چه از لحاظ زیرساختی و تامین تجهیزات انجام شده است. تحریم امروز اقتصاد کشور را هدف قرار داده و فرصت استفاده از ظرفیت بالای دانش بنیان ها فراهم شده است.
هرچند حمایت ها و سرمایه گذاری ها بیشتر به سمت شرکتهای بزرگ در این حوزه بوده است اما به تدریج باید این حمایت ها گسترده تر شود. بخش سنتی سرمایه‌گذاران در کشور به‌تدریج و با دیدن موفقیت‌های نسل جوان در ایجاد استارت‌آپ‌ها و رونق آنها برای سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دیجیتالی ترغیب خواهند شد.
با تمام این اوصاف شرکت‌های نوپا می‌توانند در هر شکلی و به هر اندازه‌ای ایجاد شوند اما سرمایه‌گذارها به‌طور کلی به آن دسته از شرکت‌های نوپایی جلب می‌شوند که نسبت خطر به سود بالایی دارند و مقیاس‌پذیرتر هستند. معمولا یک شرکت نوپای موفق قابلیت رشد بیشتری نسبت به یک شرکت جاافتاده دارد، یعنی می‌تواند با سرمایه‌ای کمتر، نیروی کار یا زمینه رشد بیشتری نسبت به شرکت‌های قدیمی داشته باشد.
شرکت‌های نوپا برای رشد سریع خود نیاز به جذب سرمایه دارند و در این راه گزینه‌های مختلفی دارند. شرکت‌های دیگر یا افراد سرمایه‌گذار می‌توانند به شرکت‌های نوپا با تبادل پول نقد در برابر سهام کمک کنند تا فعالیت خود را شروع کنند. هرچند در عمل خیلی از شرکت‌های نوپا از سوی بنیانگذارانشان سرمایه‌گذاری می‌شوند. اگر ارزش یک شرکت بر اساس فناوری خاص آن شرکت باشد، مهم است که بنیانگذاران بتوانند از مالکیت معنوی ایده‌های خود حفاظت کنند.

همچنین مطالعه کنید:

وزیر ارتباطات: ۱۴۰۳، سال طلایی برای پروژه فیبرنوری است

به گزارش کسب و کار نیوز ، نخستین جلسه بررسی پروژه فیبر نوری منازل و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.