صفحه اصلی / اسلایدر / تسهیلات ۲۵۰هزار میلیارد تومانی اشتغال طی ۱۰ روز آینده ابلاغ می شود/تثبیت اشتغال با تخصیص منابع مالی
تسهیلات ۲۵۰هزار میلیارد تومانی اشتغال طی ۱۰ روز آینده ابلاغ می شود/تثبیت اشتغال با تخصیص منابع مالی

تسهیلات ۲۵۰هزار میلیارد تومانی اشتغال طی ۱۰ روز آینده ابلاغ می شود/تثبیت اشتغال با تخصیص منابع مالی

کسب و کار نیوز- معاون اشتغال وزارت کار با اشاره به تزریق ۲۵۰هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی ‌به فضای کسب و کار گفت: این اعتبارات طی یک هفته تا ده روز آینده ابلاغ می شود و همین مبلغ هم باعث تثبیت اشتغال و هم ایجاد و توسعه اشتغال می شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، محمود کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وزارت کار با اشاره به اعتبارات اشتغالی در سال جاری گفت:اعتبارات اشتغالزایی امسال در بودجه ۱۴۰۲ تصویب شده اما هنوز چیزی از سوی بانک مرکزی ابلاغ نشده است. ولی طبق تبصره ۱۸ قانون بودجه سالانه که تبصره اختصاصی اشتغالزایی است در صورت تحقق درآمدها، بیش از ۲۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در کشور خواهیم داشت.

معاون اشتغال وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بیان این که منابع موجود و بازپرداخت شده اعتباری اشتغال روستایی هزار میلیارد تومان است، گفت: اعتبارات اشتغال روستایی سال گذشته ۳ هزار میلیارد تومان بود و پیش بینی ما برای امسال حداقل ۸ هزار میلیارد تومان است.

کریمی بیرانوند با اشاره به مذاکره با بانک مرکزی برای افزایش اعتبارات اشتغالزایی، افزود: این اعتبارات طی یک هفته تا ده روز آینده ابلاغ می شود و می توان گفت که در مجموع در صورت تأمین منابع در سال جاری در حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی به فضای کسب و کار کشور تزریق خواهیم کرد که همین مبلغ هم باعث تثبیت اشتغال و هم ایجاد و هم توسعه اشتغال می شود.

معاون اشتغال وزارت کار با اشاره به سامانه رصد گفت:  ما در دولت های قبل چنین سامانه ای نداشتیم و مشاغل ایجاد شده در این سامانه پیامکی، تلفنی و حضوری راستی آزمایی می شوند. کریمی بیرانوند با اشاره به شعار ایجاد یک میلیون شغل توسط رییس جمهور گفت: عدد ایجاد یک میلیون شغل هم که توسط رییس جمهور و وزیر کار اعلام شد پس از طی این سه مرحله راستی آزمایی بود. وی تصریح کرد: این فرایند سختگیرانه سه مرحله ای و ناظر به ثبت کد ملی و همه مشخصات جغرافیایی و همه رسته های شغلی و نوع شغل است.

به گفته معاون اشتغال وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی این سامانه هیچ وقت در هیچ دولتی سابقه نداشته است و برای اولین بار شفافیت ایجاد اشتغال را در دولت آیت الله رییسی در کشور داشتیم. کریمی بیرانوند با اشاره به اینکه ایجاد شغل در سه مرحله راستی آزمایی می شود گفت:: پس از طی سه مرحله راستی آزمایی که ۸۰ درصد پیامکی و ۱۵ درصد تماس محور و ۵ درصد حضوری است حدود ۹۷۰ هزار شغل ایجاد و ثبت و در حدود بیش از ۱۰۰ هزار مجوز هم استخدام در سال گذشته صادر شد که در مجموع بیش از یک میلیون و ۵۰ هزار شغل ایجاد شد.

وی در بیان مشکلات کارآفرینان در کشور افزود: مشکل عمده کارآفرینان در کشور که قصد توسعه کسب و کار خود را دارند مشکل کمبود منابع مالی و اعتباری است اکنون اولویت ما در وزارت کار تثبیت اشتغال است بنابراین ممکن است در طرح های توسعه ای دچار غفلت شویم. معاون اشتغال وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: در سال جاری با تدابیری که سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد با همکاری وزارت کار خواهند اندیشید فکر می کنم اتفاقات خوبی خواهد افتاد.

امنیت شغلی با بهبود فضای اشتغال

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس اقتصادی

برای بهبود فضای کسب و کار می بایست دولت کنترل تورم بالا، بی‌ثباتی اقتصادی، نوسانات نرخ ارز و… را در دستور کار قرار دهد. در شرایط فعلی نمی توان گفت فضای کسب و کار در کشور مهیای ایجاد مشاغل جدید است. دولت می بایست برای ایجاد اشتغال شاخص های اقتصادی موثر بر اشتغالزایی را تقویت کند. کنترل تورم و تثبیت نرخ ارز می تواند به ایجاد اشتغال کمک بزرگی کند. نقش تورم و نرخ ارز در اشتغالزایی بسیار پررنگ است.

عدم سرمایه‌گذاری در بازار کار نیز مزید بر علت شده است. تا زمانی که در این خصوص اقدامات جدی و اساسی انجام نشود، نمی توان پیش‌بینی کرد که در سال جدید اشتغالزایی مناسبی رقم بخورد. چنانچه فضای اشتغال کشور و شرایط کار بهبود یابد امنیت شغلی نیروی کار خود به خود تامین می شود.

در این رابطه باید امنیت شغلی را در ایجاد شرایط اقتصادی مناسب و توسعه بازار کار جست و جو کنیم. اگر مشکلات در حوزه اقتصاد و بازار کار برطرف شود می تواند شرایط اقتصادی را برای کارگران بهتر و عرضه و تقاضا در بازار کار را متوازن کند. همچنین از جمله راه‌های ایجاد اشتغال پایدار را سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است. اقتصاد ایران باید از وابستگی به نفت و درآمدهای نفتی خارج و زمینه ایجاد بخش خصوصی واقعی در کشور فراهم شود.

برای آنکه بتوانیم جمعیت بیکاران را در کشور ساماندهی و زمینه اشتغال پایدار را فراهم کنیم، لازم است مشارکت مردم در حوزه اقتصاد شکل بگیرد و تصدی‌های دولتی واگذار شود. در عین حال ایجاد ثبات بازار کار و پایداری مشاغل مستلزم ایجاد تولید و کسب و کار مبتنی بر دانش است. اگر بخواهیم بخش خصوصی واقعی را شکل دهیم، مردم و کارآفرینان و بخش خصوصی باید در بازار کار نقش آفرین باشند.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.