صفحه اصلی / سرخط خبرها / امنیت شغلی با بهبود فضای اشتغال
امنیت شغلی با بهبود فضای اشتغال

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس اقتصادی

امنیت شغلی با بهبود فضای اشتغال

سرمقاله

برای بهبود فضای کسب و کار می بایست دولت کنترل تورم بالا، بی‌ثباتی اقتصادی، نوسانات نرخ ارز و… را در دستور کار قرار دهد. در شرایط فعلی نمی توان گفت فضای کسب و کار در کشور مهیای ایجاد مشاغل جدید است. دولت می بایست برای ایجاد اشتغال شاخص های اقتصادی موثر بر اشتغالزایی را تقویت کند. کنترل تورم و تثبیت نرخ ارز می تواند به ایجاد اشتغال کمک بزرگی کند. نقش تورم و نرخ ارز در اشتغالزایی بسیار پررنگ است.
عدم سرمایه‌گذاری در بازار کار نیز مزید بر علت شده است. تا زمانی که در این خصوص اقدامات جدی و اساسی انجام نشود، نمی توان پیش‌بینی کرد که در سال جدید اشتغالزایی مناسبی رقم بخورد. چنانچه فضای اشتغال کشور و شرایط کار بهبود یابد امنیت شغلی نیروی کار خود به خود تامین می شود.
در این رابطه باید امنیت شغلی را در ایجاد شرایط اقتصادی مناسب و توسعه بازار کار جست و جو کنیم. اگر مشکلات در حوزه اقتصاد و بازار کار برطرف شود می تواند شرایط اقتصادی را برای کارگران بهتر و عرضه و تقاضا در بازار کار را متوازن کند. همچنین از جمله راه‌های ایجاد اشتغال پایدار را سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است. اقتصاد ایران باید از وابستگی به نفت و درآمدهای نفتی خارج و زمینه ایجاد بخش خصوصی واقعی در کشور فراهم شود.
برای آنکه بتوانیم جمعیت بیکاران را در کشور ساماندهی و زمینه اشتغال پایدار را فراهم کنیم، لازم است مشارکت مردم در حوزه اقتصاد شکل بگیرد و تصدی‌های دولتی واگذار شود. در عین حال ایجاد ثبات بازار کار و پایداری مشاغل مستلزم ایجاد تولید و کسب و کار مبتنی بر دانش است. اگر بخواهیم بخش خصوصی واقعی را شکل دهیم، مردم و کارآفرینان و بخش خصوصی باید در بازار کار نقش آفرین باشند.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.