صفحه اصلی / سرخط خبرها / پیش‌شرط‌های حمایت از دانش‌بنیان‌ها
پیش‌شرط‌های حمایت از دانش‌بنیان‌ها

کیوان نقره کار، کارشناس فناوری

پیش‌شرط‌های حمایت از دانش‌بنیان‌ها

سرمقاله

برای رسیدن به اهداف افق ۱۴۰۴ در رابطه با شرکتهای نوپا و دانش بنیان ها می بایست از لحاظ کمی پیشرفت داشته باشیم و زیرساخت ها مهیا شود. در این راستا می بایست ارتباط صنعت و دانشگاه برای فارغ التحصیلان در طول دوره آموزش فراهم شود. فارغ التحصیلان و نخبگان باید به تجهیزات دسترسی داشته باشند. دانشجویان باید به صنایع مرتبط با دروسی که در حال آموزش هستند دسترسی راحت داشته باشند. به عبارتی ارتباط صنعت و دانشگاه سریع تر انجام شود. همچنین پرداخت تسهیلات مانند وام ها تسهیل شود. رگولاتورها نیز باید چابکی در خود ایجاد کنند.
از سوی دیگر هم راستا با دنیا باید پیش رفت. توجه به اتفاقاتی که در دنیا در حوزه دانش بنیان ها و شرکتها نوپا می افتد ضرورت دارد. باید همسو و همراه با دنیا پیش برویم. البته حمایت مدل‌های مختلف دارد. حمایت می‌تواند ساخت یک بازار و ایجاد فرصت‌های آن باشد. آموزش، نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه شود. باید فرصت‌های یادگیری و تسهیلات آموزشی را مهیا کنیم و با دانشگاه‌ها ارتباط برقرار کنیم. یکی دیگر از موضوعاتی که در قالب حمایت و تسهیلات است، وصل شدن به زنجیره صنعت است.
نکته مهمی که باید در این رابطه به آن اشاره داشت این است که تعداد و کمیت مهم نیست و کیفیت باید در دستور کار باشد. پس از نامگذاری سالها به اسم دانش بنیان ها، بسیاری از صنایع به اسم دانش بنیان بودن فقط از تسهیلات استفاده کردند و خروجی مناسبی نداشتند.
بنابراین تاکید بر تعداد شرکتها نباید موضوع کیفیت را تحت الشعاع قرار داد. بهتر است بر کیفیت همین تعداد شرکت دانش بنیان که فعال هستند تمرکز داشت. نباید اجازه داد نخبگان که اکثر آنها در همین شرکتها دانش بنیان موجود فعالیت دارند به دلیل نبود امکانات و تجهیزات از کشور خارج شوند. باید اقتصاد را از دل همین شرکتهای باکیفیت پیش برد. بنابراین توصیه این است که به سمت کیفی سازی و بهره وری حرکت کنیم و تمرکز بر افزایش تعداد شرکتها نباشد.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.