صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / در افق ۱۴۰۴ به ۲۰ هزار شرکت دانش بنیان خرد و متوسط دست پیدا می کنیم/بهبود فضای کسب و کار دانش بنیان ها
در افق ۱۴۰۴ به ۲۰ هزار شرکت دانش بنیان خرد و متوسط دست پیدا می کنیم/بهبود فضای کسب و کار دانش بنیان ها

در افق ۱۴۰۴ به ۲۰ هزار شرکت دانش بنیان خرد و متوسط دست پیدا می کنیم/بهبود فضای کسب و کار دانش بنیان ها

کسب و کار نیوز- معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به فعالیت حدود هشت هزار شرکت دانش بنیان در کشور اعلام کرد: اکنون بخش خصوصی پیشران اقتصاد دانش بنیان در کشور است. روح الله دهقانی فیروزآبادی درحاشیه بازدید از گروه صنعتی و پژوهشی زر در استان البرز به خبرنگاران گفت: برای توسعه کشور از هرظرفیتی به جز این شرکت های دانش بنیان استفاد شود، اشتباه است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، وی ادامه داد: پیشران اقتصاد واقعی در هر کشوری بخش خصوصی خودساخته است که کاملا تجربه میدان داری را در یک کشور دارد. معاون رییس جمهور اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم اقتصاد دانش بنیان را توسعه دهیم باید از ظرفیت های بخش خصوصی و نخبگان این بخش بهره گرفته شود.

دهقانی فیروز آبادی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: یکی از ظرفیت های اصلی کشور نیروی انسانی توانمند و دانشمند است که اگر در میدان بازی واقعی قرار بگیرند و با مسائل و چالش ها درگیرشوند راهکارهایی ارائه می دهند که به واسطه دانش و فناوری ارزش افزوده تولید خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: امروز بیش از هشت هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعال و این شرکت ها به شدت در حال توسعه هستند و در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برنامه جدی برای ایجاد نهاده هایی اولیه شرکت های دانش بنیان داریم. وی اظهار کرد: تلاش می شود تا در افق ۱۴۰۴ فضایی ایجاد شود که شرکت های نوپا فعال شوند و به ۲۰ هزار شرکت نوپای دانش بنیان خرد و متوسط در کشور برسیم. معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: این شرکت ها زمانی که در بستر مسائل واقعی قرار بگیرند به ارزش آفرینی تبدیل خواهند شد.

دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: با همت جوانان کشور و برنامه ریزی هایی که در این بخش انجام شده افق روشن تری پیش رو خواهیم داشتیم. وی با بیان اینکه کاری که موانع نداشته باشد کار نیست، گفت: کار وقتی انجام می شود که مانع داشته باشیم و موانع نیز به ۲ صورت بیرونی و خود ساخته که مانع بیرونی سخت تر از موانع داخلی است.

این مسئول با اشاره به اینکه به طور قطع مسیر مانع دارد، منتهی موانعی نیست که برطرف نشود، افزود: کلام مقام معظم رهبری به عنوان شاخص ترین مرجع و تحلیلگر مسایل کشور که برای ما تعیین تکلیف و مسیر می کند تا پایین ترین نیروهای انسانی که در دولت کار می کنند گفتمان اقتصاد دانش بنیان کاملا جدی و نوید بخش است و اگر محکم به آن بپردازیم سال های درخشان پیش رو خواهیم داشت. وی گفت: اگر بتوانیم امروز به ۱۰۰ تا از بزرگترین مجموعه های خصوصی کشور که پیشرفت های اقتصادی دانش بنیان دارند، ۱۰۰ شرکت دیگر متصل کنیم یک جریان ۱۰ هزار شرکتی داریم که در مسیر مشخص حرکت خواهند کرد .

وی بیان کرد: یکی از آسیب هایی کشور تعدد و پراکندگی شرکت های دانش بنیان است که باید به سمت ساماندهی و تجمیع آنها حرکت کنیم .دهقانی فیروز آبادی گفت: با اتخاذ این روش از پراکندگی نیروی انسانی و سرمایه جلوگیری به عمل می آید. وی ادامه داد: پراکندگی شرکت های همگن در کشور به بخش تولید و فعالیت اقتصادی شرکت ها آسیب وارد می کند که باید آنها را در قالب شرکت های بزرگ ساماندهی کرد.

این مسئول به حمایت های دولت به شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: این حمایت ها فقط در بخش مالی نیست بلکه ابعاد مختلف را در بر می گیرد. مرتضی سلطانی بنیانگذار و رییس هیات مدیره شرکت تولیدی زر در این بازدید گفت: بخش تولید شهید حججی را برای پیشبرد اهداف ایران اسلامی الگو قرار داده است. وی افزود: در این شرایط تحریمی با شدت و قدرت چرخ تولید را پیش خواهیم برد.

پیش‌شرط‌های حمایت از دانش‌بنیان‌ها

کیوان نقره کار، کارشناس فناوری

برای رسیدن به اهداف افق ۱۴۰۴ در رابطه با شرکتهای نوپا و دانش بنیان ها می بایست از لحاظ کمی پیشرفت داشته باشیم و زیرساخت ها مهیا شود. در این راستا می بایست ارتباط صنعت و دانشگاه برای فارغ التحصیلان در طول دوره آموزش فراهم شود. فارغ التحصیلان و نخبگان باید به تجهیزات دسترسی داشته باشند. دانشجویان باید به صنایع مرتبط با دروسی که در حال آموزش هستند دسترسی راحت داشته باشند. به عبارتی ارتباط صنعت و دانشگاه سریع تر انجام شود. همچنین پرداخت تسهیلات مانند وام ها تسهیل شود. رگولاتورها نیز باید چابکی در خود ایجاد کنند.

از سوی دیگر هم راستا با دنیا باید پیش رفت. توجه به اتفاقاتی که در دنیا در حوزه دانش بنیان ها و شرکتها نوپا می افتد ضرورت دارد. باید همسو و همراه با دنیا پیش برویم. البته حمایت مدل‌های مختلف دارد. حمایت می‌تواند ساخت یک بازار و ایجاد فرصت‌های آن باشد. آموزش، نکته مهم دیگری است که باید به آن توجه شود. باید فرصت‌های یادگیری و تسهیلات آموزشی را مهیا کنیم و با دانشگاه‌ها ارتباط برقرار کنیم. یکی دیگر از موضوعاتی که در قالب حمایت و تسهیلات است، وصل شدن به زنجیره صنعت است.

نکته مهمی که باید در این رابطه به آن اشاره داشت این است که تعداد و کمیت مهم نیست و کیفیت باید در دستور کار باشد. پس از نامگذاری سالها به اسم دانش بنیان ها، بسیاری از صنایع به اسم دانش بنیان بودن فقط از تسهیلات استفاده کردند و خروجی مناسبی نداشتند.

بنابراین تاکید بر تعداد شرکتها نباید موضوع کیفیت را تحت الشعاع قرار داد. بهتر است بر کیفیت همین تعداد شرکت دانش بنیان که فعال هستند تمرکز داشت. نباید اجازه داد نخبگان که اکثر آنها در همین شرکتها دانش بنیان موجود فعالیت دارند به دلیل نبود امکانات و تجهیزات از کشور خارج شوند. باید اقتصاد را از دل همین شرکتهای باکیفیت پیش برد. بنابراین توصیه این است که به سمت کیفی سازی و بهره وری حرکت کنیم و تمرکز بر افزایش تعداد شرکتها نباشد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.