صفحه اصلی / اسلایدر / پیش‌بینی اعطای چندهزار میلیارد تومان پاداش صرفه جویی مصرف برق
پیش‌بینی اعطای چندهزار میلیارد تومان پاداش صرفه جویی مصرف برق

پیش‌بینی اعطای چندهزار میلیارد تومان پاداش صرفه جویی مصرف برق

کسب و کار نیوز- سخنگوی صنعت برق گفت: در سال گذشته در مجموع پرداختی ۳۰۰۰ میلیارد تومانی در اعطای پاداش‌ها به بخش خانگی و صنایع داشتیم، پیش‌بینی می‌کنیم این میزان پاداش در سال جاری ۲ تا ۳ برابر شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق در نشستی خبری اظهار داشت: در فصل گرم سال گذشته مشترکان خانگی که زیر الگوی مصرف، به مصرف برق می‌پرداختند و صرفه‌جویی داشتند، به ازای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی، ۵۰۰ تومان پاداش دریافت کردند که در مجموع ۴۰ درصد مشترکان با مشارکت در طرح صرفه‌جویی در مصرف برق، پاداش دریافت کردند. وی افزود: در دوره اوج بار سال گذشته، ۴ درصد کاهش مصرف برق در بخش خانگی داشتیم و ۱۳۵۰ میلیارد تومان پاداش از طریق قبوض، به مشترکان پرداخت شد.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه “در طرح پاداش صرفه‌جویی که از ابتدای خرداد امسال آغاز می‌شود، تمام مشترکان می‌توانند مشارکت داشته باشند”، گفت: هر مشترک که نسبت به مصرف خود در زمان مشابه سال قبل، کاهش مصرف داشته باشد، پاداش دریافت خواهد کرد و پیش‌بینی می‌کنیم ۶۰ درصد از مشترکان خانگی در این طرح مشارکت کنند و برآورد می‌کنیم کاهشی ۵ درصدی در مصرف برق خانگی در زمان اوج مصرف رقم بخورد. وی ادامه داد: در سال گذشته علاوه بر ۱۳۵۰ میلیارد تومانی که پاداش صرفه‌جویی به مشترکان خانگی اعطا شد، ۱۷۰۰ میلیارد تومان نیز پاداش مشارکت صنایع در مدیرت بار، پرداخت شد که در مجموع پرداختی ۳۰۰۰ میلیارد تومانی در این بخش داشتیم، پیش‌بینی می‌کنیم این میزان پاداش در سال جاری ۲ تا ۳ برابر شود.

رجبی مشهدی در خصوص محل تأمین منابع مالی این پاداش‌ها گفت: بر اساس قانون بودجه، ما می‌توانیم میزان دریافتی که به صورت پلکانی از مشترکان پرمصرف اخذ می‌شود را برای پرداخت پاداش صرفه‌جویی مصرف، تخصیص دهیم.

وی افزود: پیش‌بینی رشد تقاضای مصرف برق در تابستان ۱۴۰۲ به میزان ۷۳ هزار مگاوات در بیشترین سناریو در بین ۳ سناریوی بررسی شده است و پیش‌بینی میکنیم که تابستان امسال بین ۱۰ تا ۱۱ هزار مگاوات ناترازی برق وجود دارد که با توافقاتی که با صنایع قطعی شده و طرح پاداش صرفه‌جویی و همچنین دیگر اقدامات که در قالب ۱۴۰ اقدام اساسی برنامه ریزی شده، محور برنامه‌های ما این است که تأمین برق بخش خانگی بدون خاموشی صورت گیرد.

سخنگوی صنعت برق تصریح کرد: امسال در بخش اداری، کاهش مصرف ۱۰۰۰ مگاواتی پیش بینی شده که با تغییر ساعات ادارات و خاموش کردنم وسایل سرمایشی در ساعات پایانی کار، محقق خواهد شد.

رجبی مشهدی با بیان اینکه “میزان صادرات و واردات برق کشور تقریبا برابر است”، گفت: از ترکمنستان، ارمنستان و آذربایجان واردات برق و به پاکستان، عراق و افغانستان صادرات برق داریم؛ همچنین به ترکیه در ۳.۵ روز از هفته صادرات برق و در ۳.۵ روز از هفته واردات برق داریم که میزانی پایاپای است.

وی افزود: کمتر از ۳ درصد از میزان مصرف برق داخل کشور، تبادل الکتریکی و ترانزیت انرژی وجود دارد.

سخنگوی صنعت برق در خصوص برنامه افزایش ۷۷۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور برای پیک تابستان ۱۴۰۲ گفت: این مقدار افزایش ظرفیت که شامل ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه جدید توسط وزارت نیرو، ۱۵۰۰ مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی توسط صنایع، ۸۵۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر، ۱۸۸ مگاوات مولد مقیاس کوچک، ۷۰۰ مگاوات واحدهای آسیب دیده، ۱۰۰۰ مگاوات رفع محدودیت نیروگاهی و ۵۵۲ مگاوات نیز مربوط به طرح‌های ارتقای ظرفیت عملی واحدهای موجود است، از مردادماه سال گذشته تا مهرماه امسال محقق می‌شود.

وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم با بهره‌برداری و وارد مدار شدن هرچه‌سریعتر واحدهای جدید نیروگاهی، ضمن پوشش افزایش تقاضای مصرف برق، در رفع ناترازی موجود نیز، از این ظرفیت‌ها در اوج بار استفاده کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.