صفحه اصلی / سرخط خبرها / سوداگری مانع پیشرفت فعالیت های مولد
سوداگری مانع پیشرفت فعالیت های مولد

عبدالمجید شیخی، اقتصاددان

سوداگری مانع پیشرفت فعالیت های مولد

سرمقاله

در ایران فعالیت های سوداگرانه بسیار زیاد است و مالیاتی هم پرداخت نمی کنند. این در حالی است که در تمام جهان برای فعالیت های غیرتولیدی و غیرمولد مالیات های سنگین بریده می شود. مالیات بر عایدی سرمایه در تمام دنیا سالهای سال است که اجرایی شده است. بنابراین برای اینکه فعالیت های سوداگرانه مانع پیشرفت فعالیت های مولد نشوند بادی پایه مالیاتی مالیات بر عایدی سرمایه به اجرا گذاشته شود.
متاسفانه در نقل و انتقالات سرمایه در تراکنش های متفاوت، مالیات لازم از فعالیت های اقتصادی گرفته نمی شود. به همین دلیل فرار مالیاتی زیاد است. به خصوص نقش نقل و انتقالات سرمایه در این موضوع بسیار پررنگ است. همچنین مالیات بر عایدی سرمایه یک ابزار کنترلی برای جلوگیری از فعالیت‌های مانع تولید است. این قانون در صورت اجرا می‌تواند منجر به کاهش تورم، جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت ها و موجب هدایت نقدینگی به سمت فعالیت های تولیدی شود.
اگر قادر باشیم بخش غیرمولد را با جرایم سنگین به خصوص با ابزارهایی مانند مالیات متوقف کنیم، و به جای آن بهبود فضای کسب و کار را برای بخش تولیدی کشور رقم بزنیم، می توان به توقف تورم امیدوار بود. در این فضا تقویت قدرت خرید مردم نیز رقم خواهد خورد. کاهش قیمتها را خواهیم داشت و فضای تورمی به تدریج از اقتصاد کشور دور می شود.
بهبود عدالت مالیاتی از دیگر مزایای این قانون خواهد بود چراکه در حال حاضر همه کارمندان و کارگران قبل از دریافت حقوق خود، مالیات پرداخت می‌کنند، اما سفته بازان و سوداگران غیر رسمی به خصوص در حوزه زمین، مسکن، طلا و ارز با وجود فعالیت غیرمولد و حتی در مواقعی اخلال در نظام اقتصادی، از مالیات فرار می‌کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.