صفحه اصلی / سرخط خبرها / چشم انداز مثبت بازار سرمایه
چشم انداز مثبت بازار سرمایه

هومن عمیدی، کارشناس بورس

چشم انداز مثبت بازار سرمایه

سرمقاله

در حالی که تمام دارایی ها در کشور از سال ۹۹ تا به امروز رشد ۱۰۰ درصدی داشته است طبیعی است که بورس نیز رشد داشته باشد. البته با توجه به رشد دیگر دارایی ها هنوز اتفاق خاصی برای بورس نیفتاده و انتظار می رود این روند صعودی ادامه دار باشد. پیش بینی می شود شاخص بورس سه میلیون واحد را نیز رد کند. بنابراین چشم انداز بورس صعودی است. البته شایان ذکر است این رشد مربوط به سرمایه های مردم نبوده و سرمایه شرکتها در بورس مشمول رشد شده است. چراکه هنوز آن بی اعتمادی شکل گرفته در مورد بورس وجود دارد و دولت هم کار خاصی برای بازگشت اعتماد به بازار سرمایه انجام نداده است. دولت برای جذب سرمایه مردم در بورس اقدامات خاصی نداشته و رشد بورس مربوط به پول مردم نیست و مربوط شرکتهای حاضر در بازار سرمایه است.
رشد بورس از اواخر سال گذشته شروع شده و همانطور که اشاره شد پیش بینی می شود شاخص سه میلیون واحد را نیز رد کند. در تجربه قبلی رشد بورس، مردم عادی به دلیل ناآگاهی از شرایط بازار سرمایه به آن ورود کردند. اما متاسفانه همین ناآگاهی منجر به تحمیل ضرر و زیان بسیاری به سهامداران شد. سال ۹۹ سالی بود که مردم بدون هیچگونه آگاهی و اطلاعات قبلی وارد بازار بورس شدند. البته شرایط بازار بورس به‌گونه‌ای بود که ابزارهای مناسب برای سرمایه‌ها وجود نداشت، به همین دلیل بورس رشد عجیب و غریبی داشت. متاسفانه این موضوع باعث شد که بسیاری ضرر کنند.
البته هنوز این بی اعتمادی برطرف نشده و سیاست خاصی نیز برای بازگشت اعتماد به بازار سرمایه در دستور کار قرار نگرفته است. بنابراین می توان گفت رشد بورس طبیعی بوده و اتفاق خیلی خاصی در این بازار شاهد نیستیم.این رشد هنوز با توجه به رشد دیگر بازارها عقب است و رشد بیشتری در انتظار شاخص بورس خواهد بود. به عبارتی جاماندگی و عقب‌ماندگی بازار سرمایه به نسبت سایر بازارهای موازی در حال جبران است. همچنین تورمی که وجود داشته و در تمامی بازارها باعث رشد شده، تازه به بازار بورس وارد شده تا بازار بورس را هم از جهت بازدهی به سایر
بازارها برساند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.