صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / مدیرعامل بیش از هزار شرکت دانش بنیان زنان هستند/ایجاد شرایط مناسب برای بانوان نخبه
مدیرعامل بیش از هزار شرکت دانش بنیان زنان هستند/ایجاد شرایط مناسب برای بانوان نخبه

مدیرعامل بیش از هزار شرکت دانش بنیان زنان هستند/ایجاد شرایط مناسب برای بانوان نخبه

کسب و کار نیوز- نخبگان فعال در حوزه کار و صنعت، با معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش کسب و کار نیوز، روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری، با اشاره به این که شکل برجسته‌ای از نخبگی در عرصه کار و کارآفرینی به شمار می‌رود ادامه داد: این جمع به معنای واقعی یک جمع نخبه است چراکه فعالان خلاق و نوآور حوزه کار و صنعت از ظرفیت های نخبگی برخوردارند.

وی با تاکید بر این‌که باید تعریف و دیدگاه به کارگر نخبه تبیین و تفکیک شود، عنوان کرد: کارگری که مشکلی از صنعت را حل می کند اما دانش و سواد آکادمیک ندارد کاری عمدتا از جنس خلاقیت انجام می دهد و  فردی با تخصص و مدرک دکتری در صنعت فعالیت دارد کاری از جنس فناوری انجام می دهد؛ هر دو نخبه هستند اما یکی بر بال خلاقیت و نوآوری و دیگری بر بال فناوری و دانش سوار است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به این که اثرگذاری در جامعه مهم ترین سنجه و معیار نخبگی است، ادامه داد: نخبگی با استعداد این تفاوت را دارد که کار تلاش و تجربه به آن اضافه شده است. کار و تلاش در مسیر الهی و خدمت به کشور، ویژگی نخبگی را در دل خود دارد. یعنی مهم این است که کاری که انجام می‌دهیم، به واسطه نوآوری و تلاش ما، دردی از جامعه دوا کند و در این صورت، می‌توان ردای سنگین نخبگی را بر تن یک نفر پوشاند.

وی با اشاره به تمهیدات لازم صورت گرفته برای حمایت از استعدادهای برتر و نخبگان به صورت تخصصی و مبتنی بر مهارت و تخصص‌های این افراد گفت: در معاونت استعدادها به افرادی که زمینه لازم برای اثرگذاری و نخبگی نیاز دارند در این معاونت از بنیاد حمایت می شوند و معاونت سرآمدان به نخبگانی می پردازد که اثرگذاری لازم را داشته و به فضای نقش آفرینی و اثرگذاری بیش تری نیاز دارند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری عنوان کرد: عده ای از نخبگان دانشگاهی، علاقمند به راه اندازی کسب و کار خودشان هستند. هل دادن تمامی نخبگان به سوی کارآفرینی یا سوق دادن به کار علمی، صحیح نیست و افراد، می بایست بر مبنای توانمندی و استعدادشان در هریک از این زمینه ها، هدایت و حمایت شوند.

وی با تاکید بر اهمیت بهره مندی و حمایت از نیروی انسانی متخصص در تحقیق و توسعه صنایع گفت: ما برای تحقیق و توسعه شرکتی مجال و فصای واقعی ایجاد نمی کنیم و نگاه مدیران صنعتی به این مقوله، امری تکلیف آفرین و تشریفاتی است. در حوزه دفاعی و نظامی اما این بخش به خوبی مورد توجه قرار گرفته و خروجی آن به خوبی نمایان شده است. اما در سایر بخش ها این باورمندی در مدیران کمتر وجود دارد و این عارضه ساختار دولتی و صنعتی ما است.

دهقانی تاکید کرد: لازم است تا معاونت علمی و وزارت کار و رفاه در این حوزه با محوریت جشنواره امتنان تعاملی جدی را آغاز کنند تا چگونگی ارزیابی و انتخاب افراد، نحوه استفاده از ظرفیت آن ها به صورت هدفمند و بر مبنای یک برنامه ریزی بلند مدت، مشخص شود. باید طراحی جشنواره امتنان در دوره‌های بعدی به صورتی باشد که در قالب یک رویداد مساله و فرآیند محور، مسیر بالندگی و رشد را برای این افراد رقم بزند.

مردمی شدن اقتصاد در قالب بهره‌مندی از نخبگان

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری  با اشاره به ظرفیت‌های قانون جهس تولید دانش‌بنیان برای حمایت از تحقیق و توسعه فناورانه در صنایع به کمک نیروی انسانی توانمند و نخبه گفت: قانون جهش تولید دانش بنیان یک ظرفیت بسیار خوب را برای حمایت از ایده های افراد نوآور در دل صنعت به ارمغان آورده است.اعتبار مالیاتی به عنوان منبعی برای تحقیق و توسعه در این قانون پیش بینی شده است که می تواند جان تازه ای به تحقیق و توسعه در صنایع و تلاش های افراد نوآور در صنایع ببخشد. بر اساس این قانون، معاونت علمی می تواند به شرکت یا صنعتی مجوز دهد تا بخشی از مالیات خود را در حوزه‌های خاصی از تحقیق و توسعه صرف کند.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.