صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور مطرح کرد/تعریف ۱۰ ابرپروژه پیشران در صنعت پتروشیمی
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور مطرح کرد/تعریف ۱۰ ابرپروژه پیشران در صنعت پتروشیمی

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور مطرح کرد/تعریف ۱۰ ابرپروژه پیشران در صنعت پتروشیمی

کسب و کار نیوز- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور با اشاره به هدف‌گذاری برای ۲ برابر شدن صادرات محصولات پتروشیمی تا پایان برنامه هشتم توسعه، گفت: در اواخر سال ۱۴۰۱ تعریف ۱۰ ابرپروژه پیشران در صنعت پتروشیمی انجام شد.

به گزارش کسب و کار نیوز، «روح‌الله دهقانی فیروزآبادی» در مراسم افتتاح چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی با اشاره به اینکه هر کشوری مزیت‌های ویژه‌ای دارد و برای توسعه پایدار باید به این فرصت‌ها توجه شود، افزود: هر کشور ظرفیت صنعت و اقتصاد خاص خودش را دارد. بزرگترین صنعت اقتصادی و اقتدار ایران صنعت نفت است. ایران در ذخایر نفتی یکی از کشورهای برتر جهان است و مسیر اقتصاد دانش بنیان کشور که مورد تاکید رهبر انقلاب است، یکی از راه هایش از صنعت نفت می‌گذرد.
دهقانی با تاکید بر اینکه برنامه ریزی ویژه باید در این عرصه وجود داشته باشد، گفت: همه چیز در تکمیل زنجیره ارزش نهفته است. در نقاط پایین دستی زنجیره ارزش سخت افزار کمرنگ شده و ارزش افزوده‌های چند ده برابری ایجاد می‌شود.
معاون رییس جمهوری با اشاره به اینکه خام‌فروشی نفت و گاز زیان است، ادامه داد: در زنجیره‌های میانی سود ۲۰۰ درصدی ایجاد می شود اما در پایان زنجیره ارزش آفرینی واقعی با سود هزار درصدی ایجاد می‌شود. وی تاکید کرد: بیش از ۸ هزار شرکت توسعه تکنولوژی در کشور وجود دارد که توان تولید هر دانش فناوری را دارند و ۲۵۰ فناوری برجسته در صنعت پتروشیمی که وجود دارد در کشور قابل تولید است.
دهقانی گفت: وصل کردن سرشاخه های دانش بنیان به جریان ایجاد ارزش در صنعت پتروشیمی در دستور کار است.
وی با اشاره به اینکه ایران با تمام توان در تحقق اقتصاد دانش بنیان برنامه ریزی و اقدام می‌کند، افزود: در کمتر از ۱۰ سال بزرگترین و ارزش آفرین‌ترین صادرکننده محصولات پایین دست پتروشیمی خواهیم بود. معاون علمی، فناوری و دانش بنیان رییس جمهور ادامه داد: ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان پتروشیمی و زنجیره پایین دستی در دولت سیزدهم ایجاد شده است.
وی با اشاره به راه اندازی صندوق سرمایه گذاری خطرپذیر هلدینگ خلیج فارس در بورس با ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه، گفت: تا پایان سال آثار آن را خواهیم دید که به تولید دانش فنی و لایسنس کمک می‌کند. دهقانی افزود: بخشی از کارگروه «بار اول» معاونت علمی به صنعت پتروشیمی اختصاص پیدا کرده که بر اساس آن محصولی که برای بار اول تولید می‌شود مستقیما و در کمترین زمان تبدیل به قرارداد شود.
وی ادامه داد: تا کنون صنعت نفت از فرصت ساخت بار اول ۲۰۰ میلیون دلار استفاده کرده است. در ایران به ازای هر یک دلار در توسعه تکنولوژی ۸ دلار صرفه جویی و آورده ارزی داشتیم. به گفته دهقانی، در اواخر سال ۱۴۰۱ تعریف ۱۰ ابر پروژه پیشران در صنعت پتروشیمی انجام شد. صادرات ۲ برابری صادرات محصولات پتروشیمی در برنامه هفتم و هشتم توسعه هدف‌گذاری شده است.

همچنین مطالعه کنید:

اخطار به نمایشگاهداران متخلف/کدملی نخرید

به گزارش کسب و کار نیوز؛  امسال نیز با وجود رکود معاملات در بازار خودرو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.