صفحه اصلی / اسلایدر / جزئیات مصوبه مالیات بر عایدی سرمایه/ تمام دارندگان طلا، ارز، خودرو و مسکن باید مالیات بدهند؟
جزئیات مصوبه مالیات بر عایدی سرمایه/ تمام دارندگان طلا، ارز، خودرو و مسکن باید مالیات بدهند؟

جزئیات مصوبه مالیات بر عایدی سرمایه/ تمام دارندگان طلا، ارز، خودرو و مسکن باید مالیات بدهند؟

کسب و کار نیوز- مجلس امروز طرح مالیات بر عایدی سرمایه را تصویب کرد؛ آنطور که پورابراهیمی می گوید: اخذ مالیات در قالب این طرح به بیش از ۹۹ درصد مردم اصابت نمی کند به‌عنوان مثال یک خانواده ۴ نفره می‌تواند ۴ خانه و ۴ خودرو داشته باشد و شامل مالیات نشوند.

به گزارش کسب و کار نیوز، نمایندگان مجلس صبح امروز و در جریان بررسی طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی فرآیند انتقال دارایی‌های مشمول مالیات بر عایدی سرمایه را مشخص کردند. وکلای ملت در این جلسه با اکثریت آرا از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در جلسه علنی، با اصلاح ماده ۱۲ طرح مذکور با ۱۷۶ رأی موافق، بدون رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع موافقت کردند.

در ماده ۱۲ اصلاحی این طرح آمده است؛ متن زیر به عنوان ماده(۴) به ذیل فصل اول باب دوم قانون مالیات‌های مستقیم الحاق می‌شود:

ماده۴- کلیه اشخاص غیرتجاری «انتقال دهنده عین» یا «واگذارکننده حق» در خصوص انتقال دارایی‌های زیر، در کلیه مناطق کشور از جمله مناطق آزاد تجاری–صنعتی و ویژه اقتصادی، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند:

۱- املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل
۲- انواع خودرو سواری دارای پلاک شخصی مشمول مقررات مربوط به شماره‌گذاری
۳- انواع طلا، نقره، پلاتین و جواهرآلات
۴- انواع ارز
۵- انواع رمز پول و رمز دارایی

محمدرضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در همین ارتباط و در واکنش به طرح موضوعاتی مبنی براین که با تصویب این طرح خیلی از مردم دیگر قادر به خرید طلا ، ارز  و مسکن نخواهند بود، گفت: هدف طرح مالیات بر سوادگری اساسا معطوف به فعالیت افرادی است که  دست به سوداگری و سفته بازی و دلالی کاذب می زنند.

وی بیان کرد: اخذ مالیات در قالب طرح فوق به بیش از ۹۹ درصد مردم اصابت نمی کند. برخی با ایجاد فضای روانی در قبال این طرح می کوشند مانع از ایجاد یک جریان شفاف در اقتصاد کشور شوند.

خانواده چهار نفری می تواند چهار خودرو و مسکن داشته باشند و مالیات سوداگرای پرداخت نکند

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما در قالب این طرح گفته ایم هر فردی و یا هر خانواده ای به تعداد اعضای خانواده خود می تواند خودرو داشته باشد، یعنی یک خانواده چهار نفری می تواند چهار خودرو داشته باشد.

پور ابراهیمی تصریح کرد: همچنین یک خانواده چهار نفری می تواند به تعداد اعضای خانواده خود مسکن داشته باشد، یعنی یک خانواده ۴ نفری می تواند ۴ واحد مسکونی مجزا داشته باشد و این مسئله معافیت قطعی دارد و اصلا شامل طرح فوق نمی شود.

شرط معافیت مالیاتی دارندگان طلا و ارز چیست؟

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: همچنین در خصوص  موضوع خرید ارز در این طرح گفته ایم که تا مدت سه سال هیچ مبنایی نداشه باشد ضمن اینکه در ارتباط با ارز گفته ایم که اگر فردی سپرده ارزی داشته باشد معافیت دارد و حتی سود سپرده ارزی به وی داده شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچنین در زمینه اندوخته طلا ما تا میزان ۱۵۰ گرم را به طور کل مستثنی و جدا کرده ایم بنابراین معافیت ها در این بخش تعریف شده است. به واقع موضوع این طرح به هیچ وجه به عام مردم اصابت نخواهد کرد. به واقع این سوداگران هستند که با ایجاد جنگ روانی در این بخش می کوشند دل مردم را خالی کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.