صفحه اصلی / سرخط خبرها / توسعه تجارت با رمزارزها
توسعه تجارت با رمزارزها

یوسف کاووسی، کارشناس اقتصادی

توسعه تجارت با رمزارزها

سرمقاله

موضوع واردات کالا با رمز ارزها از مدتها قبل مطرح بوده و موضوع جدیدی نیست. این موضوع مربوط به رمز ارزهایی می شود که قانونی بوده و اجازه واردات دارند. یعنی رمز ارزهایی که با مجوز استخراج می شوند و می توانند در واردات کالا از آن استفاده کنند. در حال حاضر هم برخی از این رمز ارزهایی که به صورت قانونی استخراج می شوند واردات کالا را انجام می دهند. بنابراین موضوع جدیدی مطرح نشده است. اما تعداد این رمز ارزهایی که مجوز واردات دارند و قانونی فعالیت می کنند محدود است. البته کسانی هستند که ارزهای دیجیتال را خارج از ضابطه و مجوز استخراج می کنند و هنوز مکانیزمی برای خرید و فروش این ارزها تعریف نشده است.
این موضوع مزایایی برای تجارت و اقتصاد دارد. با استفاده از رمز ارزها می توان تحریم ها را دور زد و نیاز به واسطه و صرافی وجود ندارد. همچنین نیاز به تایید بانکها ندارند و نظارت بر آنها نیز به آن صورت که مخل تجارت شود وجود ندارد.
این قانون جدید نبوده و تنها در اجرا متوقف مانده است. چراکه سیاست گذاران تا به امروز بر روی آن اجماع نداشتند. مجدد همان صحبتها مطرح شده و منظور از آن تنها ماین های قانونی هستند. تجار با استفاده از رمز ارزها که در کیف پول دارند تجارت می کنند و پول طرف خارجی را پرداخت می کنند. اخیراً بعد از فشار زیادی که به بازار وارد شده مسئولان اجازه دادند فعلا رمزارزهایی که در داخل کشور با مجوز انجام می شود را در صرافی های مجاز و فقط هم برای نقل و انتقالات خارج از کشور در زمینه واردات استفاده کنند.
تراکنش ها در این حوزه بازگشت ناپذیر و انکارناپذیر هستند و بنابراین ابزار مالی خوبی محسوب می شوند اما برای اینکه برای طرف های تجاری، پذیرش شود باید در کشورمان رواج نسبتاً زیادی داشته باشد. در حال حاضر بسیاری از سرمایه گذاران به سمت بازار رمزارزها رفته اند. دلیل هم این است که نظارت و مبدا و منشأ انتقالات معلوم نبوده است.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.