صفحه اصلی / اسلایدر / پای ارز دیجیتال به تجارت رسمی باز شد/مجوز بانک مرکزی برای واردات با رمز ارز
پای ارز دیجیتال به تجارت رسمی باز شد/مجوز بانک مرکزی برای واردات با رمز ارز

پای ارز دیجیتال به تجارت رسمی باز شد/مجوز بانک مرکزی برای واردات با رمز ارز

کسب و کار نیوز- رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: بانک مرکزی مجوز واردات با رمزارز‌ها را صادر کرده است و منتظر تایید نهایی وزارت اقتصاد هستیم. علیرضا پیمان‌پاک رئیس سازمان توسعه تجارت با اعلام این خبر گفت: قرار بود اواخر پاییز سال گذشته واردات با استفاده از رمز ارز اجرایی شود، اما راه اندازی سامانه و سازکار قانونی، عملیاتی شدن آن را به تعویق انداخت. ضمن اینکه با تغییرات در بانک مرکزی مواجه بودیم، اما در حال حاضر کار تقریبا تمام است و به زودی این فرآیند عملیاتی خواهد شد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز،  پیمان پاک گفت: براساس آمار و اطلاعات وزارت صمت و بانک مرکزی، برخی از واحد‌های تولیدکننده رمز ارز مجاز در داخل کشور، واردات در ازای رمزارز خودشان انجام دادند که البته عدد بالایی نیست و در حد چند ده میلیون دلار است. اما برآن اساس فرآیند کار را آزمایش کردیم که عمومیت موضوع و راه اندازی سامانه آن از امسال اجرایی خواهد شد.

بر این اساس، بانک مرکزی تاکید دارد که گسترش استفاده از رمزارزها تأثیرات بالقوه ای بر سیاست های پولی و ارزی کشور خواهد داشت و ایجاد فرصت‌های جدید، تهدیدهایی را متوجه عموم مردم و سازمان های استفاده کننده از آن خواهد کرد. در تازه ترین تحولات در حوزه رمزارزها با اعلام رئیس کل بانک مرکزی و با همکاری وزارت صمت، برای کسانی که مجوز استخراج رمز ارز دریافت کرده بودند، امکان واردات کالا  فراهم شده و مقررات این کار نیز مشخص شده و به زودی طی هفته آینده اعلام عمومی خواهد شد.

در همین رابطه چندی پیش، وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران در راستای تقویت تجارت کشور، استفاده از رمزارز به جای دلار و یورو برای واردات کالا توسط کسب‌ و کارهای ایرانی را مجاز اعلام کرد. رضا فاطمی امین وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت تایید کرد که مقررات دقیقی در مورد استفاده از رمزارزهای پایه برای تجارت و تامین الزامات صنعت استخراج رمزارز در کشور تصویب شده است.

رضا فاطمی امین تنها یک هفته پس از ثبت اولین سفارش واردات خودرو با رمزارز به ارزش ۱۰ میلیون دلار. به شرح تغییرات قوانین نظارتی رمزارزها در ایران پرداخت. پس از واردات، انجمن واردات ایران خواستار شفافیت در مقررات نظارتی شد. تا کسب‌وکارها و واردکنندگان با تغییر دستورالعمل‌ها دچار مشکل نشوند.

توسعه تجارت با رمزارزها

یوسف کاووسی، کارشناس اقتصادی

موضوع واردات کالا با رمز ارزها از مدتها قبل مطرح بوده و موضوع جدیدی نیست. این موضوع مربوط به رمز ارزهایی می شود که قانونی بوده و اجازه واردات دارند. یعنی رمز ارزهایی که با مجوز استخراج می شوند و می توانند در واردات کالا از آن استفاده کنند. در حال حاضر هم برخی از این رمز ارزهایی که به صورت قانونی استخراج می شوند واردات کالا را انجام می دهند. بنابراین موضوع جدیدی مطرح نشده است. اما تعداد این رمز ارزهایی که مجوز واردات دارند و قانونی فعالیت می کنند محدود است. البته کسانی هستند که ارزهای دیجیتال را خارج از ضابطه و مجوز استخراج می کنند و هنوز مکانیزمی برای خرید و فروش این ارزها تعریف نشده است.

این موضوع مزایایی برای تجارت و اقتصاد دارد. با استفاده از رمز ارزها می توان تحریم ها را دور زد و نیاز به واسطه و صرافی وجود ندارد. همچنین نیاز به تایید بانکها ندارند و نظارت بر آنها نیز به آن صورت که مخل تجارت شود وجود ندارد.

این قانون جدید نبوده و تنها در اجرا متوقف مانده است. چراکه سیاست گذاران تا به امروز بر روی آن اجماع نداشتند. مجدد همان صحبتها مطرح شده و منظور از آن تنها ماین های قانونی هستند. تجار با استفاده از رمز ارزها که در کیف پول دارند تجارت می کنند و پول طرف خارجی را پرداخت می کنند. اخیراً بعد از فشار زیادی که به بازار وارد شده مسئولان اجازه دادند فعلا رمزارزهایی که در داخل کشور با مجوز انجام می شود را در صرافی های مجاز و فقط هم برای نقل و انتقالات خارج از کشور در زمینه واردات استفاده کنند.

تراکنش ها در این حوزه بازگشت ناپذیر و انکارناپذیر هستند و بنابراین ابزار مالی خوبی محسوب می شوند اما برای اینکه برای طرف های تجاری، پذیرش شود باید در کشورمان رواج نسبتاً زیادی داشته باشد. در حال حاضر بسیاری از سرمایه گذاران به سمت بازار رمزارزها رفته اند. دلیل هم این است که نظارت و مبدا و منشأ انتقالات معلوم نبوده است.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.