صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / محصولات دانش بنیان‌ها برای محرومیت زدایی به نمایش گذاشته می‌شود/راه اندازی ۸۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور
محصولات دانش بنیان‌ها برای محرومیت زدایی به نمایش گذاشته می‌شود/راه اندازی ۸۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور

محصولات دانش بنیان‌ها برای محرومیت زدایی به نمایش گذاشته می‌شود/راه اندازی ۸۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور

کسب و کار نیوز- معاون توسعه شرکت‌های دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری از برپایی نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان، خلاق و فناور در حوزه محرومیت‌زدایی (آبادیران) از ۲۳ تا ۲۵ خرداد ماه سال جاری در شبستان مصلای امام خمینی (ره) تهران خبر داد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، رضا اسدی فر در نشست خبری نمایشگاه فناوری و محصولات محرومیت زدا (آبادایران) به افزایش تعداد شرکت های دانش بنیان به بیش از هشت هزار شرکت اشاره کرد و افزود: یکی از دغدغه های معاونت علمی ریاست جمهوری این است که با توجه به قوانین و تسهیلات مختلف حمایتی از دانش بنیان ها، آنها نیز بتوانند خدمات فناورانه خود را به عموم جامعه به خصوص مناطق محروم ارائه کنند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بسیاری از مسایل و مشکلات روستاها می تواند به واسطه دانش بنیان ها مرتفع شود، رفع مشکل آب شرب ۱۰۰ روستا در استان کرمان توسط یکی از شرکت های دانش بنیان در سال های اخیر را از آن جمله نام برد. معاون توسعه شرکت های دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در ادامه یکی از برنامه های آتی این مجموعه به کمک دانش بنیان ها را تامین ماشین آلات مورد نیاز کارگاه های کوچک مردمی با هدف توسعه هرچه بیشتر کسب و کار و اشتغالزایی عنوان کرد.

اسدی فر تصریح کرد: نخستین نمایشگاه محصولات دانش بنیان، خلاق و نوآور در حوزه محرومیت زدایی در پنج بخش مسکن و زیرساخت‌های توسعه روستایی، کشاورزی، دامپروری، شیلات، ماشین آلات کوچک مقیاس (جهت ایجاد اشتغال)، سلامت، بهداشت و توانبخشی و فناوری‌های آموزشی برپا می شود.

وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را نمایش فناوری‌های به‌روز دانش‌بنیان در راستای رفع مشکلات مناطق محروم توسط نهادهای متولی آبادانی و محرومیت زدایی همچون کمیته امداد و بنیاد مستضعفان در کشور و کلیه مراکز فعال در این حوزه بیان کرد. معاون توسعه شرکت های دانش بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری همچنین گفت: انتظار می رود این نمایشگاه یک بازارگاه داخلی برای عرضه فناوری برای محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال در کشور باشد.

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، اعطای جایزه وقف فناورانه را از برنامه‌های جنبی اولین نمایشگاه آباد ایران دانست که چند ماه بعد از این نمایشگاه برگزار می‌شود و گفت: همچنین پایلوت ماشین‌آلات کوچک در این نمایشگاه اجرایی می‌شود. رضا اسدی‌فرد افزود: در حال حاضر ۸۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور راه‌اندازی شده است و از طریق قوانین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و قانون جهش تولید که در سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید، از این شرکت‌ها حمایت می‌شود.

وی یکی از دغدغه‌های معاونت علمی ریاست‌جمهوری را حمایت از زیست بوم نوآوری و فناوری کشور دانست و اظهار کرد: این معاونت در تلاش است تا اقتصاد تک‌محصولی و منبع محور به اقتصاد دانش‌بنیان و ناشی از دانش تبدیل شود و از سوی دیگر از شرکتها که از منابع عمومی برای آن‌ها هزینه می‌شود، انتظار می‌رود از دستاوردهای آنها در کشور و به‌ویژه محرومیت زدایی مورد بهره برداری قرار گیرد.

اسدی‌فرد با تاکید بر اینکه در حال حاضر بسیاری از مسائل و مشکلات روستاها می‌تواند به واسطه دانش‌بنیان‌ها مرتفع شود، نمونه آن را ارائه فناوری برای تامین آب شرب مناطق محروم دانست‌.

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در این باره توضیح داد: یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان فناوری‌ای برای تامین آب شرب بدون نیاز به برق ارائه کرد و این فناوری موجب رفع مشکل آب شرب ۱۰۰ روستا شد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه آباد ایران، از اجرای طرح پایلوت ارائه ماشین‌آلات ویژه در کارگاه‌های کوچک در روزهای برگزاری این نمایشگاه خبر داد و یادآور شد: این ماشین‌آلات با منابع کم، در حوزه تولید وارد می‌شود و توسعه این نوع کارگاه‌ها موجب توسعه اشتغال پایدار خواهد شد. اسدی‌فرد ماشین‌های CNC برای مبل‌سازی و دستگاه‌های تزریق پلاستیک کوچک برای ساخت قطعات را نمونه این نوع ماشین‌ها برای اشتغال‌زایی در مناطق محروم نام برد.

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری زمان برپایی نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان، خلاق و فناور در حوزه محرومیت‌زدایی (آباد ایران) را از ۲۳ تا ۲۵ خرداد ماه سال جاری در محل مصلای امام خمینی دانست و خاطر نشان کرد: نخستین نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان، خلاق و نوآور در حوزه محرومیت‌زدایی در ۵ حوزه مسکن و زیرساخت‌های توسعه روستایی، کشاورزی، دامپروری، شیلات، ماشین‌آلات کوچک‌مقیاس (جهت ایجاد اشتغال)، سلامت، بهداشت و توانبخشی و فناوری‌های آموزشی برپا می‌شود.

اسدی‌فرد هدف از برگزاری این نمایشگاه را نمایش فناوری‌های به‌روز دانش‌بنیان در راستای رفع مشکلات مناطق محروم توسط نهادهای متولی آبادانی و محرومیت‌زدایی همچون کمیته امداد و بنیاد مستضعفان در کشور و کلیه مراکز فعال در این حوزه عنوان کرد. معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، گفت: انتظار می‌رود این نمایشگاه یک بازارگاه داخلی برای عرضه فناوری برای محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال در کشور باشد.

وی این نمایشگاه را یک بازار دائمی برای عرضه محصولات با رویکرد توانمندسازی و محرومیت‌زدایی توصیف کرد و یادآور شد: بر این اساس سکوهای مشارکتی با نهادهایی چون کمیته امداد طراحی می‌شود تا در کنار حمایت‌های مالی، با مشارکت مردم اقدام به رفع مشکلات مناطق محروم و روستایی شود. اسدی‌فرد با بیان اینکه ثبت‌نام شرکت‌ها در این رویداد از ۲۶ فروردین آغاز شده و تا ۵ خرداد ادامه دارد، گفت: پیش‌بینی اولیه حکایت از ثبت‌نام ۵۰۰ تا ۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور دارد و برنامه ریزی ما برای حضور حدود ۳۰۰ شرکت در این نمایشگاه است.

ظرفیت بالای دانش بنیان ها در ارزآوری

محمدجعفر نعناکار، کارشناس فناوری

برای توسعه صادرات محصولات دانش بنیان اقداماتی باید در دستور کار قرار بگیرد. مشکلات شرکتهای دانش بنیان از لحاظ توسعه روابط بین الملل باید مرتفع شود. راهکارهایی باید برای دسترسی به بازارهای بین المللی تعریف و اقدامات در این راستا به صورت جدی پیگیری شود.

برای رفع مشکلات در بخش ارتباطات مالی به دلیل وجود تحریم ها، می بایست فناوری های جدید جایگزین ابزاری مانند سوئیفت شود. به عنوان مثال از فناوری جدید کریپتو استفاده شود. البته استفاده از فناوری های جدید برای تبادلات مالی باید مورد تایید بانک مرکزی قرار گیرد. حوزه دانش بنیان ظرفیت بالایی برای ارزآوری دارد.

در صورتی که دسترسی به بازارهای جدید تسهیل شود می توان به افزایش درآمدهای ارزی محصولات غیرنفتی امید بیشتری داشت. استفاده از فناوری های جدید مانند کریپتو باید مورد قبول نهادهای حاکمیت قرار گیرد. توسعه بازارها بخصوص با کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس در دستور کار قرار گیرد.

همچنین کشورهایی مانند روسیه، بولیوی، کشورهای آفریقایی و… برای صادرات بازارهای مناسبی هستند. تنها در صورت افزایش تعامل رشد صادرات دانش بنیان ها تحقق خواهد یافت.

به هر ترتیب لازم است به جای سوئیفت راهکار دیگری تعیین شود. در غیر این صورت صادرات دانش بنیان ها دچار مشکل خواهد شد. محصولات دانش بنیان به دلیل خرد بودن، توانایی تهاتر با کالاهای دیگر را ندارند. این در حالی است که محصولات نفتی قابلیت تهاتر با دیگر کالاها را دارند بنابراین حاکمیت می بایست راهکار جایگزین تعاملات مالی را تعیین کند.

به طور کلی مشکلات دیگری هم در راستای توسعه دانش بنیان ها وجود دارد. مهمترین موضوعی که این شرکت‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند این است که کارشناسان سازمان‌ها و ادارات دولتی به قوانین دانش بنیانی تسلط ندارند. اگرچه مقرراتی در ارتباط با شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد اما به دلیل عدم آشنایی کارشناسان با این قوانین همان روال‌های قبلی در ارتباط با شرکت‌های مورد بحث اعمال می‌شود؛ به طور مثال، در بحث حق بیمه‌ی قرارداد، مالیات‌ها و مسائل دیگر هنوز همان مقررات قدیمی در ارتباط با شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.