چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / قفل انحصار مجوزهای صنفی هم شکسته شد/ اتاق اصناف شیوه‌ صدور مجوز از درگاه ملی مجوزها را ابلاغ کرد
قفل انحصار مجوزهای صنفی هم شکسته شد/ اتاق اصناف شیوه‌ صدور مجوز از درگاه ملی مجوزها را ابلاغ کرد

قفل انحصار مجوزهای صنفی هم شکسته شد/ اتاق اصناف شیوه‌ صدور مجوز از درگاه ملی مجوزها را ابلاغ کرد

کسب و کار نیوز- رئیس اتاق اصناف در نامه‌‍‌ای خطاب به روسای اتاق‌های صنفی و اتحادیه‌های کشور، شیوه‌نامه‌ اجرای قانون تسهیل صدور مجوزها و اتصال مجوزهای صنفی به درگاه ملی مجوزها را ابلاغ کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز،  در راستای سیاست انحصارزدایی از مجوزها و حذف رانت و امضای طلایی، با بهره‌برداری از درگاه ملی مجوزها در اردیبهشت سال گذشته، تمام مجوزهای دستگاهی و سازمانی کشور از طریق این درگاه و به صورت بر خط صادر می‌شد، اما بخش دیگری از مجوزهای کشور که مرتبط با مجوزهای صنفی(پروانه‌های کسب) می‌شوند و قریب به ۶۰ درصد آن‌ها را تشکیل می‌دهند به تازگی از طریق درگاه ملی مجوزها صادر می‌شود.

در همین راستا قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف ایران در نامه‌‍‌ای خطاب به روسای اتاق‌های صنفی و اتحادیه‌های کشور ، شیوه‌نامه‌ اجرای قانون تسهیل صدور مجوزها و اتصال مجوزهای صنفی به درگاه ملی مجوزها را ابلاغ کرد.

نکته حائز اهمیت در این نامه تفکیک مجوزهای صنفی به ۲ عنوان «مجوزهای ثبت محور» و «تایید محور» است. در خصوص مجوزهای ثبت محور صرفا تکمیل مدارک موجود در درگاه ملی مجوزها توسط متقاضی به منزله صدور مجوز است و حداکثر تا ۳ روز کاری مجوز و شناسه یکتا برای متقاضی صادر می‌شود. مجوزهای تایید محور نیز باید ۲ روز پس از تکمیل مدارک توسط مراجع صدور آن(یعنی اتحادیه‌ها و اتاق‌های صنفی) تعیین تکلیف شود.

در خصوص مجوزهای ثبت محور، ثبت نام در درگاه ملی مجوزها و تکمیل مدارک به منزله صدور مجوز است و حداکثر تا ۳ روز کاری مجوز و شناسه یکتا برای متقاضی صادر می‌شود.

مراجع صدور مجوزهای تایید محور (اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف) نیز باید ۲ روزه کاری پس از تکمیل پرونده متقاضی از طریق درگاه، در خصوص مجوز مربوطه تعیین تکلیف کنند.

با این تفاسیر پس از اتصال مجوزهای صنفی به درگاه ملی مجوزها، هم اکنون قریب به ۹۷ درصد مجوزهای کشور به صورت بر خط و با حذف کاغذ بازی صادر می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.