صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / دهقانی در نشست با فعالان قرآنی اعلام کرد/شکل‌گیری کنسرسیوم‌های دانش‌بنیان در حوزه قرآنی
دهقانی در نشست با فعالان قرآنی اعلام کرد/شکل‌گیری کنسرسیوم‌های دانش‌بنیان در حوزه قرآنی

دهقانی در نشست با فعالان قرآنی اعلام کرد/شکل‌گیری کنسرسیوم‌های دانش‌بنیان در حوزه قرآنی

کسب و کار نیوز- معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با حضور در جمع شرکت‌های برتز فعال در حوزه‌های قرآنی، رسانه و سبک زندگی از حمایت‌های زیرساختی و محتوایی برای شکل‌گیری کنسرسیوم‌های دانش‌بنیان در این حوزه خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز، روح الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری در این نشست با بیان این‌که قرآن نوری است که افراد مانوس با آن قطعا و لاجرم از این نور سرشار بهره خواهند برد، عنوان کرد: این نور می‌بایست در زندگی جامعه به شکلی نوآورانه جاری و ساری شود. خداوند متعال در زمان پیامبر با زبان و شیوه‌ای فناورانه سخن می‌گوید؛ فناوری تفوق و برتری را به همراه می آورد و این مزیت بالا که خداوند با بشر با زبان فناوری سخن می‌گوید، نشان دهنده اهمیت و جایگاه والای نوآوری و فناوری در زندگی است.

دهقانی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های فناوری تازگی و روزآمدی آن است و اگرچه اصل و اساس یک موضوع، ثابت باشد، اما باید با استفاده از فناوری، بروز و ظهور آن را متناسب با نیاز جامعه و مردم روزآمد کنیم. بیان و به جان نشاندن مفاهیم قرآنی و دینی نیز مبتنی بر فهم بشری در هر دوره، نیازمند بهره‌مندی از فناوری‌های روز است. رئیس بنیاد ملی نخبگان، با بیان این‌که قرآن به مثابه چشمه سرشاری است که ما هرروزه با ارتقای فهم و درک و نگاهمان می توانیم دریافت‌های تازه‌ای از آن داشته باشیم، عنوان کرد: این آموزه ها زندگی هستند و  متناسب با نیازهای زندگی، این برداشت ما از این چشمه سرشار تغییر می کند.

وی با تاکید بر این که حمایت از شرکت‌های فناور قرآنی و سبک زندگی در راستای ماموریت‌های معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری است ادامه داد: فناوری ها و نوآوری های قرآنی از چند بعد، محور و موضوع با ماموریت ها و رسالت معاونت علمی و فناوری هم‌خوانی دارد و نگرش فعالان این حوزه، صرفاً حمایتی نبوده و یک وظیفه در راستای ماموریت های این معاونت است. جمع شدن و پیوند شبکه ای از مخاطبان و فعالان حوزه نوآوری ها و فناوری های قرآنی به یکدیگر، تحول آفرینی خواهد کرد.

وی با بیان مثالی از عمق آموزه‌های دینی و ضرورت به کار بستن فناوری و نوآوری در کاربست این آموزه‌ها گفت و افزود: حدیث شریف کساء، در حقیقت یک نوآوری و  یک شبکه اجتماعی هوشمند و کارآ بوده که جمع شدن و کنار هم بودن را که در فرهنگ دینی و ملی  ما نیز بر آن تاکید شده، یادآوری می‌کند. از این دست ارزش ها در آموزه های دینی و قرآنی بسبار است اما تبیین و ترویج آن در جامعه امروزی نیازمند بهره مندی از فناوری و نوآوری است.

وی با اشاره به اهمیت جریان‌سازی به کمک ایجاد مجموعه های توانمند و بزرگ یکپارچه، عنوان کرد: تحول در حوزه نوآوری های قرآنی نیازمند شکل گیری یک کنسرسیوم از شرکت های نواور قرآنی با نقش آفرینی فعالان این حوزه است. افراد اثرگذار شرکت ها در زیر سایه این کنسرسیوم تصمیم گیری ها و راهبردسازی ها را صورت می دهند و برای آینده این مسیر گام برمی دارند. در واقع به یک نهاد میان‌جی، تخصص گرا و هوشمند، نیاز داریم که به سایر شرکت‌های کوچک و نوورود این حوزه جهت دهد. معاونت علمی برای حمایت از چنین کنسرسیومی هیچ محدودیتی قایل نیست.

وی افزود: دستاوردها و محصولات چنین کنسرسیومی می تواند به بازارهای جهانی نیز راه پیدا کند و از آن جایی که شامل مجموعه ای بزرگ از توانمندی ها است، می تواند گام های بزرگی در ارتقای سبک زندگی و رسوخ آموزه‌های قرآنی به متن زندگی مردم بردارد. حمایت ها از چنین مجموعه ای شامل طیف گسترده‌ای از حمایت های مالی، حضور در نمایشگاه‌ها و ایجاد بازار خواهد بود.

 

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری، با اشاره شکل گیری ابرشرکت‌های سبک زندگی و قرآنی به عنوان پیشتاز در عرصه کنسرسیوم های دانش بنیان گقت: این فضای گرد هم آمدن و تعامل می تواند راه‌گشا باشد و فرهنگ نادرست تک‌روی و حرکت‌های جداگانه می تواند از همین نقطه در حوزه قرآنی و سبک زندگی تحول یابد. اگر سبک زندگی سالم را با یک محتوای خوب و نوآورانه عرصه کنیم قطعاً جامعه نیز به خوبی از آن استقبال خواهد کرد. آمادگی این را داریم که از طرح های بزرگ حمایت کنیم و در قالب یک مرکز نوآوری بزرگ، زمینه را برای ایجاد بستر توسعه شرکت ها و استقرار فعالان کسب و کارهای مبتنی بر قران و سبک زندگی ایرانی اسلامی فراهم کنیم.

مسعود حسنلو سرپرست ستاد توسعه فناوری‌های فرهنگی و نرم معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز با اشاره به حمایت از نوآوری‌های نرم و فرهنگی عنوان کرد: تعدادی از مجموعه‌های پیشتاز و توانمند در حوزه نوآوری‌های فرهنگی، قرآنی و رسانه‌ای در این نشست گرد هم آمده‌اند تا ظرفیت‌های بازارسازی، خلق ارزش افزوده و اشتغال در این حوزه زندگی‌ساز و دارای ظرفیت بسیار بالا مورد بررسی قرار بگیرد.

وی هدف از برگزاری نشست مجموعه های دانش بنیان و نوآور حوزه قرآنی و رسانه‌ای را ایجاد یک درگاه ارتباطی میان معاونت علمی و زیست‌بوم این حوزه از فعالیت‌ها عنوان کرد و افزود: از مهم‌ترین رویکردهای این نشست، اتصال درگاه فعالیت های این مجموعه‌ها و ظرفیت‌هایشان  به معاونت علمی است و تلاش داریم تا ظرفیت و توانمندی این شرکت ها در قالب اولویت های معاونت علمی، به نیازهای این حوزه پیوند بخورد.

حسنلو یک از دستاوردهای این شرکت‌ها را تبلیغ دین و سبک زندگی اسلامی و ایرانی با استفاده از روش‌های فناورانه و نوآورانه دانست و افزود: در همین راستا، حمایت از زیرساخت شرکت های نوآور یکی از اولویت های معاونت علمی است و حمایت از فناوری‌های نرم و فرهنگی نیز در همین راستا با جدیت دنبال می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.