صفحه اصلی / سرخط خبرها / سوددهی اقتصاد دیجیتال در بلندمدت
سوددهی اقتصاد دیجیتال در بلندمدت

مهدی غیبی، کارشناس فناوری اطلاعات

سوددهی اقتصاد دیجیتال در بلندمدت

سرمقاله

اقتصاد دیجیتال یکی از فاکتورهای تغییر دهنده مفهوم اشتغال در اقتصاد است. اقتصاد دیجیتال در نهایت می تواند افزایش رشد تولید ناخالص داخلی در کشور را نیز رقم بزند. اشتغال زایی در بلندمدت ویژگی اقتصاد دیجیتال است. با آماده سازی بسترها و زیرساخت ها مشاغل جدید در اقتصاد ظهور کرده و نرخ بیکاری کاهش خواهد یافت. ظرفیت ایجاد شغل در فضای مجازی و به ویژه اقتصاد دیجیتال بسیار زیاد است. به دلیل گستردگی زمینه فعالیت در این حوزه با ورود به آن، می توان نیاز به مشاغلی را احساس کرد که در دنیای سنتی اصلا قابل تحقق نخواهند بود.
در قالب اقتصاد دیجیتال می توان به توسعه استارت‌آپ‌ها یا کسب‌وکارهای نوپا پرداخت. استارت‌آپ‌ها یا کسب‌وکارهای نوپا نوعی فعالیت‌ اقتصادی بر بستر اینترنت هستند که علاوه بر افزایش بهره‌وری در فضای اقتصادی می‌توانند موجب ایجاد برخی مشاغل جدید شوند. سرمایه گذاری و جذب منابع برای رشد اقتصاد دیجیتال باید در دستور و اولویت قرار بگیرد. حمایت از خرید محصولات فناوری و اقتصاد دیجیتال باید سرعت بگیرد.
همچنین باید زیرساختهای مورد نیاز برای فعالیت شرکت های نوپا به منظور کاهش ریسک ها فراهم شود. سرمایه گذاران به سمت شرکت هایی می روند که ریسک کمتری دارند. به طور کلی سرمایه‌گذارها به آن دسته از شرکت‌های نوپا جلب می‌شوند که نسبت خطر به سود بالایی دارند و مقیاس‌پذیرتر هستند. البته اقتصاد دیجیتال در هر حوزه‌ای که وارد شود، باعث افزایش بهره‌وری و یا به عبارت دیگر مولد بودن می‌شود. اقتصاد دیجیتال در بلندمدت بسیار سودده خواهد بود. در بحث اشتغال نیز ممکن است در کوتاه مدت تسهیلات ورود فناوری اطلاعات به حوزه اقتصاد مثبت نباشد اما در بلندمدت این رویه تغییر خواهد کرد و فناوری اطلاعات باعث ایجاد مشاغل بیشتری خواهد شد. به عبارتی اقتصاد دیجیتال در سطح کلان می تواند موجب اشتغال زایی در سطح گسترده را فراهم کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.