صفحه اصلی / سرخط خبرها / تمرکز بر شناسایی فراریان مالیاتی
تمرکز بر شناسایی فراریان مالیاتی

عبدالمجید شیخی، کارشناس اقتصادی

تمرکز بر شناسایی فراریان مالیاتی

سرمقاله

صرف ‌نظر از میزان و مقدار مالیات اخذ شده، باید تاکید کرد که کسری بودجه را می توان از راه افزایش درآمدهای مالیاتی جبران کرد. با این حرکت میزان اتکا به فروش نفت و گاز کاهش خواهد یافت. اتکا به درآمدهای مالیاتی می تواند اقتصاد یک قطبی وابسته به نفت را نجات دهد. دولت ها می بایست روشهای سنتی اخذ مالیات را فراموش کرده و به روش های نوین درآمدزایی از مالیات ستانی روی آورند. اقتصاد تک قطبی تا به امروز وابسته به فروش نفت بوده و میزان درآمدهای مالیاتی قابل قبول نیست. عزم دولت باید به توسعه مالیات ستانی از فعالیت های سوداگری و دلالی باشد و توجه جدی به گسیل این سرمایه ها به سمت تولید شود.
از طرفی دیگر ضرایب مالیاتی و نظام مالیاتی به ضرر بخش مولد کشور و به نفع بخش غیرمولد است. دراین راستا ضرورت دارد که ضرایب مالیاتی کشور‌ را اصلاح کنیم. اگر از حجم عظیم اقتصاد مالیات گرفته شود قطعا دولت از این روش درآمد بالایی کسب می کند. بخصوص در عایدی سرمایه ها اگر از فعالیت های سوداگری مالیات گرفته شود آن زمان نیازی به درآمدهای نفتی نخواهیم داشت. در ایران شاهد حجم بالایی از فعالیت های سوداگری هستیم. فعالیت هایی که مالیاتی پرداخت نمی کنند. در حالی که در تمام جهان برای فعالیت های سوداگری و دلالی مالیات بر عایدی سرمایه گرفته می شود.
این در حالی است که یکی از معضلات کشور فرار مالیاتی است که امروزه بسیار زیاد شده است. چنانچه از‌ فرا‌ر مالیاتی جلوگیری شود، دیگر نیاز به فروش ثروت‌های زیرزمینی برای جبران کسری بودجه نخواهیم داشت. بر اساس گزارش های منتشر شده فرار مالیاتی در کشور هزاران میلیارد تومان است و به نظر می رسد اقتصاد ما با مبالغی بسیار بیشتر در این حوزه مواجه است. فرار مالیاتی به علت فقدان نظام جامع اطلاعات بانکی یکپارچه رخ می دهد و وجود این نظام یکپارچه می تواند کمک شایانی به رصد تراکنش های بانکی و شناسایی افراد کند. عمده افرادی که فرار مالیاتی انجام می دهند اشخاصی هستند که در حوزه خدمات به ویژه در بخش توزیع فعالیت می کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.