صفحه اصلی / سرخط خبرها / تسهیل ساخت و ساز با ورود انبوه سازان
تسهیل ساخت و ساز با ورود انبوه سازان

حسن محتشم، کارشناس مسکن

تسهیل ساخت و ساز با ورود انبوه سازان

سرمقاله

در حالی پیشنهاد افزایش وام نهضت ملی مسکن مطرح است که راه برون رفت از رکود در این بازار افزایش تولید و عرضه واحدهای مسکونی است. بارها در این رابطه تاکید داشته ایم که باید پای بخش خصوصی و انبوه ساز کاربلد به ساخت و سازها باز شود. باید شرایطی توسط دولت ارایه شود که ساخت مسکن برای انبوه ساز خبره و کاربلد صرفه داشته باشد. دولت چاره ای جز مشارکت با بخش خصوصی برای ساخت مسکن ندارد.
هرچند افزایش وام می تواند تا اندازه ای بازار را از وضعیت رکودی خارج سازد اما راه حل اصلی افزایش عرضه مسکن است که به دنبال توسعه ساخت و ساز تحقق خواهد یافت. به عبارت بهتر افزایش تسهیلات خرید مسکن موجب رشد قیمت‌ها خواهد شد. دولت برای تقویت قدرت خرید متقاضیان مسکن، باید طرحهای خود را که همان تسهیل کردن ساخت و ساز است هر چه سریع‌تر اجرایی کند.
این بدان معناست که افزایش وام مسکن خوب است. اما شرایط تورمی به گونه ای است که وقتی سقف وام افزایش می یابد هنوز به آن اندازه ای که بتواند تورم در بخش مسکن را پوشش دهد و قدرت خرید را بالا ببرد، امکان پذیر نیست. برای انبوه سازان باید امتیازات ویژه در نظر گرفته شود. باید شرایطی فراهم شود که اهداف دولت برای ساخت مسکن که خانه دار کردن اقشار کم درآمد و دهک پایین است، تحقق یابد. قشر متوسط و رو به پایین جامعه با تسهیلات بانکی کنونی و برنامه‌های موجود دولت و وزارت راه و شهرسازی نمی‌توانند خانه‌دار شوند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.