صفحه اصلی / اسلایدر / وزیر صمت: توزیع کالاها شفاف می‌شود/ابزار جدید دولت برای کنترل قیمت ها
وزیر صمت: توزیع کالاها شفاف می‌شود/ابزار جدید دولت برای کنترل قیمت ها

وزیر صمت: توزیع کالاها شفاف می‌شود/ابزار جدید دولت برای کنترل قیمت ها

کسب و کار نیوز- وزیر صمت گفت: سامانه شفافیت فروشگاهی تکمیل‌کننده سامانه جامع تجارت است که انتهای زنجیره تولید را شفاف می‌کند.

به گزارش کسب و کار نیوز، سید رضا فاطمی امین امروز در مراسم پایش پیشرفت سامانه شفافیت فروشگاهی وزارت صمت اظهار داشت: کلیدواژه ای که در یک سال و نیم گذشته بر آن تاکید کردیم حکمرانی نوین است. اعتقاد داریم که استعداد و ظرفیت مردم و شرکتهای ایرانی بسیار بیشتر از خروجی فعلی است. شیوه حکمرانی ما به گونه‌ای است که برای این ظرفیت‌ها گاهی اوقات مانع ایجاد می‌کنیم و آن پیش‌برندگی را نداریم. وی تاکید کرد: با اصلاح نظام حکمرانی این استعداد و ظرفیت جهش می‌یابد. وزیر صمت افزود: سامانه جمع سپاری یکی از ابزارهای حکمرانی نوین است که به رشد تولید و مهار تورم کمک می‌کند. بحث امروز هم یک مؤلفه دیگر از حکمرانی نوین است که می‌توان به آن هوشمندسازی هم گفت.

وی ادامه داد: در مورد دولت الکترونیک یا هوشمند تصور اشتباهی است مبنی بر اینکه اگر فرایندهای داخلی را الکترونیک کنیم یعنی به هدف رسیده ایم اما اصل حاکمیت هوشمند یعنی این که بخش تحت مدیریت هم الکترونیک شود.

فاطمی امین افزود: دولت هوشمند را در حد یک سازمان هوشمند تعریف نمی‌کنیم بلکه هوشمندسازی ساختارها و بخش مدیریتی نیز مدنظر است. وی با بیان اینکه سامانه شفافیت فروشگاهی تکمیل کننده سامانه جامع تجارت است، گفت: در سامانه جامع تجارت میزان تولید و حلقه‌های نخست زنجیره مشخص بود اما انتهای سامانه شفاف نبود؛ بنابراین سامانه شفافیت فروشگاهی مربوط به حلقه انتهای سامانه جامع تجارت می‌شود که انتهای خط را شفاف می‌کند، از این رو باعث می‌شود داده‌های حلقه‌های قبلی زنجیره تولید نیز قابل استفاده شود.

وزیر صمت گفت: البته اسم سامانه جامع تجارت به سامانه تولید و تجارت تغییر کرده است. وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر همکاران ما در سراسر کشور مثلاً ۱۰۰ قلم کالا را قیمت گیری می‌کنند و عصر آن روز استعلام قیمتها را می‌گیریم. اما در سامانه شفاف فروشگاهی وقتی خریدی انجام می‌شود و خریدار کارت می‌کشد تمام اطلاعات مبلغ و میزان خرید برای سامانه ارسال می‌شود.

فاطمی امین اضافه کرد: هر روز به ما اطلاع می‌دهند که مثلاً فلان نوع ماکارونی با این تعداد و قیمت در فلان فروشگاه در شهر ایکس فروخته شد. وی افزود: این سامانه دو کاربرد دارد؛ ابتدا اینکه موجودی کالاها و کالاهای باقی مانده مشخص می‌شود و به این ترتیب آمار شرکت پخش شفاف می‌شود.

وزیر صمت ادامه داد: کاربرد دوم اینکه مشخص می‌شود کالا با چه قیمتی فروخته شده و می‌توان متوجه گرانفروشی ها شد. بنابراین اطلاعات پرداخت در اختیار ما قرار می‌گیرد و قیمتها را می‌تواند کنترل کند.

وی افزود: الگوی خرید هم مشخص می‌شود و کلان‌داده فراهم و رفتارهای مصرفی مردم مشخص می‌شود. وزیر صمت گفت: بنابراین با سامانه فروشگاهی علاوه بر اطلاع داشتن از موجودی و قیمت کالاها کلان داده‌ای مبنی بر رفتار مصرف کنندگان به دست می‌آوریم تا بدانیم بازار به کدام سمت می‌رود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.