صفحه اصلی / سرخط خبرها / افزایش تولید ثروت با اقتصاد دیجیتال
افزایش تولید ثروت با اقتصاد دیجیتال

مهدی غیبی، کارشناس فناوری

افزایش تولید ثروت با اقتصاد دیجیتال

سرمقاله

تا چندی پیش به فناوری‌های نوین نگاه مثبتی وجود نداشت، اما واقعیت این است که تا در چند سال اخیر سهم تولید محتوا در اقتصاد بسیار رشد داشته است. همچنین در حوزه‌های مختلف پزشکی، کشاورزی و حتی خدماتی هر روز سهم کار فیزیکی کمتر از گذشته خواهد شد. اقتصاد دیجیتال در بلندمدت بسیار سودده خواهد بود. در بحث اشتغال ممکن است در کوتاه مدت تسهیلات ورود فناوری اطلاعات به حوزه اقتصاد مثبت نباشد اما در بلندمدت این رویه تغییر خواهد کرد و فناوری اطلاعات باعث ایجاد مشاغل بیشتری خواهد شد.
همچنین در بستر اقتصاد دیجیتال تعریف سنتی اشتغال تغییر می‌یابد و اشتغال یک پدیده مولد است. زمانی ماشین جای انسان را می‌گیرد و با مکانیزه کردن خدمات بخشی از نیروهای سنتی از کار بیکار می‌شوند در عوض برخی دیگر از مشاغل جدید ایجاد شده و موجب ایجاد اشتغال می‌شود که البته تفاوت این دو در تخصصی بودن و مبتنی بر فنی بودن مشاغل است. در فضای جدید اشتغال مبتنی بر تخصص افراد و نه صرفا حضور فیزیکی افراد در محل کار است.
اقتصاد دیجیتالی مفهوم نسبتا جدیدی است که با گسترش فناوری اطلاعات و بکارگیری آن در جوامع در حال تکامل است. اقتصاد دیجیتالی که در مواردی اقتصاد اینترنتی، اقتصاد نوینی یا اقتصاد شبکه ای هم نامیده می شود، اقتصادی است که بر پایه فناوری های دیجیتال شامل شبکه های ارتباط دیجیتالی (اینترنت و دیگر شبکه های ارزشی افزوده) رایانه ها، نرم افزار و دیگر فناوری های اطلاعاتی مرتبط استوار است.
اقتصاد دیجیتال می‌تواند با کاهش هزینه‌های مبادله، کمرنگ کردن واسطه‌گری در حوزه‌های کسب و کار، ارتقای شفافیت و افزایش اثربخشی و همچنین افزایش قدرت ذینفعان به ویژه مشتریان در کسب و کارهای مختلف و محوریت یافتن فناوری‌های پیشرفته و دانشی تغییرات اساسی در قاعده بازی‌های اقتصاد سنتی ایجاد کرده و روند تولید ثروت را افزایش دهد.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.