صفحه اصلی / اصناف / فرایند تخصیص آرد به نانوایان تغییر کرد/ مردم می‌توانند در مورد کیفیت نان نظر دهند
فرایند تخصیص آرد به نانوایان تغییر کرد/ مردم می‌توانند در مورد کیفیت نان نظر دهند

فرایند تخصیص آرد به نانوایان تغییر کرد/ مردم می‌توانند در مورد کیفیت نان نظر دهند

کسب و کار نیوز- مشاور وزیر اقتصاد در تشریح فاز دوم طرح مدیریت هوشمندانه یارانه آرد و نان توضیح داد که در فاز دوم ضمن آنکه فرایند تخصیص آرد به نانوایان تغییر کرده است، امکان اظهار نظر مردم در مورد کیفیت نان نانوایان در یک برنامه فراهم می‌شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد جلال با اشاره به آغاز طرح مدیریت هوشمندانه یارانه آرد و نان از اردیبهشت سال قبل، اظهار کرد: از زمان آغاز طرح تا کنون در سمت مردم تغییر ویژه‌ای صورت نگرفت. به عبارت دیگر در سال قبل نه آزادسازی قیمت نان در دستور کار قرار گرفت و نه محدودیتی در خرید نان برای مردم ایجاد شد. فاز دوم طرح نیز از بهمن سال قبل آغاز شد. البته مرحله آزمایشی فاز دوم از انتهای آذرماه در استان قزوین آغاز و در انتهای بهمن به تدریج در کلیه استان‌ها پیاده سازی شد. در فاز دوم نیز مانند فاز اول، عدم آزادسازی قیمت نان و عدم ایجاد محدودیت خرید نان برای مردم مهمترین پیش فرض های کار بودند.

وی درمورد تغییراتی که در مرحله دوم طرح در مقایسه با مرحله اول طرح صورت گرفت، توضیح داد: در آغاز اجرای فاز دوم، میزان کمک هزینه جبران اجاره و دستمزد نانوایان از ۱۵ به ۳۰ درصد افزایش یافت. در قدم بعدی، تخصیص آرد به نانوایان وارد الگوی جدید شد و محدودیتی که در گذشته در قالب سهمیه برای بسیاری از نانوایان وجود داشت که تولید نان با حجم بیشتر در روز امکانپذیر نبود، برداشته شد؛ یعنی در فاز دوم طرح، نانوایان می توانند هر میزان نان از طریق کارتخوان های هوشمند به مردم عرضه کنند. همچنین درصدی بیشتر، می توانند آرد یارانه ای دریافت کنند.

مشاور وزیر اقتصاد ادامه داد: یعنی برای نانوا معادل عملکرد صحیحی که در فروش نان به مردم انجام می‌دهد و تراکنش‌ها از طریق سامانه پذیرفته می‌شود، امکان خرید آرد یارانه‌ای فراهم می‌شود و این میزان خرید در هر دوره دریافت آرد، می تواند تا ۱۰ درصد افزایش پیدا کند. از طرف دیگر نانوایی‌هایی هستند که ما به ازای عدم ثبت فروش نان در کارتخوان‌های هوشمند یا کاهش ساعت کاری در روزهای مختلف میزان فروش نانشان کاهش یافته است و اثر کاهش فروش و عدم عرضه نان به مشتری این است که در دوره آتی میزان تخصیص آرد یارانه‌ای برای نانوایی که رفتار متعهدانه ندارد کاهش پیدا می‌کند.

به گفته وی، دوره تخصیص آرد به نانوایان در بسیاری از استان‌ها هر ۱۰ روز یکبار و در برخی استان‌ها یا نانوایی‌های مستقر در روستاهای کشور که ممکن است مشکلاتی در زمینه تردد و حمل‌ونقل آرد وجود داشته باشد، دوره‌های ۱۵ روزه یا یک ماهه هم به صورت موردی انجام می شود. البته کمک هزینه‌ها به صورت روزانه پرداخت می‌شود.

جلال در ادامه با اشاره به مراحل تکمیلی فاز دوم طرح اظهار کرد: در ادامه یک ورود جدی‌تری به حوزه کیفیت و رضایت مردم در حوزه نان خواهیم داشت. در این راستا برنامکی پیش‌بینی شده است که تا قبل از پایان اردیبهشت به صورت رسمی به مردم معرفی می‌شود و مردم به راحتی می‌توانند سوابق تراکنش‌های خرید نان خود را روی این برنامک (اپلیکیشن) مشاهده کنند و مبتنی بر تجربه خریدهای خود نسبت به کیفیت، قیمت، مقدار نان، رفتار نانوا و… نظرات خود را ثبت کنند.

وی با بیان اینکه روزانه بین ۱۰ تا ۱۱ میلیون تراکنش خرید نان روی کارتخوانهای هوشمند ثبت می‌شود، گفت: یکی از اهداف طرح، کاهش هدررفت آرد یارانه‌ای بود که در سال ۱۴۰۱ فاصله قیمتی آرد یارانه‌ای (آرد خبازی که برای تولید نان مردم استفاده می شود) با آرد و گندمی که برای سایر مصارف استفاده می‌شود به دلیل هدفمندسازی ارز ترجیحی ۱۶ برابر شد درحالی که این فاصله قیمتی در سال ۱۴۰۰ چهار برابر شد. این موضوع انگیزه افراد سودجو برای سوءاستفاده از آرد یارانه‌ای را تشدید کرد. با آغاز مرحله جدید طرح، مبتنی بر شاخص‌های آماری جریان جلوگیری از هدررفت آرد قابل مشاهده است. قیمت آرد خارج از شبکه دچار افزایش قیمت شده است و اثربخشی طرح را مشاهده می کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.