چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / استقبال بازار از ارزان شدن اوراق تسهیلات مسکن/هزینه وام مسکن ارزان‌تر شد
استقبال بازار از ارزان شدن اوراق تسهیلات مسکن/هزینه وام مسکن ارزان‌تر شد

استقبال بازار از ارزان شدن اوراق تسهیلات مسکن/هزینه وام مسکن ارزان‌تر شد

کسب و کار نیوز- افزایش قیمت مسکن در سالهای اخیر به ویژه سال گذشته ضرورت افزایش وام خرید مسکن را بیش از پیش آشکار کرده است. وام مسکن و تسهیلات خرید آن در صورت افزایش مبلغ، می تواند تا اندازه ای قدرت خرید را در بازار مسکن افزایش دهد. در این بین ارزان سازی اوراق مسکن نیز باید در دستور کار قرار گیرد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، هرچند فاصله بزرگ باقی مانده میان مبلغ نهایی وام های مسکن و قیمت تمام شده وام های مسکونی در شهرهای بزرگ هنوز به عنوان اصلی ترین چالش پیش روی دولت در بالا بردن قدرت خرید اقشار کم درآمد شناخته می شود، اما تلاش برای بهبود شرایط دریافت وام های فعلی و ارزان کردن هزینه دریافت آنها یکی از اصلی ترین برنامه هایی است که پرداختن به آنها شاید بتواند در فضای فعلی گره ای از گره های بزرگ ترین بازار اقتصادی ایران باز کند.

روند کاهشی هر برگ اوراق مسکن از اواخر سال گذشته آغاز شده و دامنه آن به سال جاری هم کشیده شده است. به طوریکه متاهل‌های ساکن تهران می‌توانند با پرداخت کمتر از ۸۹ میلیون تومان نسبت به اخذ این وام اقدام کنند. به گزارش ایسنا، هر برگ اوراق وام مسکن (تسه) در اردیبهشت سال ۱۴۰۰ معادل ۸۳ هزار و ۱۰۰ تومان و در خردادماه سال مذکور نیز ۸۷ هزار تومان قیمت دارد. هر برگ اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن در تیر سال ۱۴۰۰ با قیمت۹۲ هزار و ۲۰۰ تومان، در مرداد با قیمت ۹۱ هزار و ۹۰۰ تومان و در شهریور نیز با قیمت ۹۱ هزار و ۲۰۰ تومان داد و ستد می‌شود.

این اوراق در ماه مهر سال ۱۴۰۰ معادل ۸۹ هزار و ۲۰۰ تومان، در آبان ماه سال ۱۴۰۰ معادل ۸۹ هزار و۵۰۰ تومان و در آذر نیز ۹۰ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت دارد. اوراق تسهیلات مسکن در دی‌ و بهمن سال ۱۴۰۰ نیز با قیمت‌های ۹۰ هزار و ۸۰۰ و ۹۱ هزار و ۷۰۰ تومان معامله می‌شود. این اوراق در سال ۱۴۰۱ معادل ۹۲ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت داشته که این گزارش بر اساس همین قیمت نوشته شده است.

بر این اساس، مجردهای ساکن تهران می‌توانند تا ۲۸۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله می‌شود؛ لذا برای دریافت ۲۰۰ میلیون تومان وام باید ۴۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه این تعداد با اوراق ۹۲ هزار و ۷۰۰ تومانی، ۳۷ میلیون و ۸۰ هزار تومان می‌شود. همچنین با در نظر گرفتن ۸۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق به مبلغ ۱۴ میلیون و ۸۳۲ هزار تومان خریداری کنند، مجموع هزینه خرید اوراق به ۵۱ میلیون و ۹۱۲ هزار تومان می‌رسد.

زوج‌های تهرانی نیز بر همین اساس می‌توانند تا سقف ۴۸۰ میلیون تومان شامل ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن برای هر نفر و ۸۰ میلیون تومان وام جعاله دریافت کنند؛ بنابراین زوجین باید ۸۰۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند که هزینه آن ۷۴ میلیون و ۱۶۰ هزار تومان می‌شود که همراه با هزینه ۱۴ میلیون و ۸۳۲ هزار تومانی وام جعاله که برای آن باید ۱۶۰ ورق تسهیلات مسکن خریداری کنند، در مجموع باید ۸۸ میلیون و ۹۹۲ هزار تومان پرداخت کنند.

سقف این تسهیلات برای مراکز استان و شهرهای با جمعیت بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای مجردها به ۱۶۰ و برای زوجین به ۳۲۰ میلیون تومان رسیده است. با توجه به اینکه مجردها باید ۳۲۰ و متاهل‌های ساکن این شهرها نیز باید ۶۴۰ برگه تسهیلات مسکن خریداری کنند، مجردها باید ۲۹ میلیون و ۶۶۴ و متاهل‌ها نیز ۵۹ میلیون و ۳۲۸ هزار تومان پرداخت کنند.

شرایط رونق بازار مسکن

حسن محتشم، کارشناس مسکن

کاهش قیمت اوراق مسکن می تواند در فضای بازار جنبه های مثبت ایجاد کند. هرچند این روند کاهشی زودگذراست و نمی تواند آن تاثیری را که خریدار از آن انتظار دارد برآورده سازد. تنها راه نجات بازار مسکن از شرایط فعلی انبوه سازی و مشارکت بحش خصوصی در ساخت و ساز است. افزایش وام مسکن و کاهش هزینه اوراق مسکن راهکار موقتی است و نمی تواند مردم را خانه دار کند.

این بدان معناست که دولت باید به جای اینکه وام مسکن را تغییر دهد باید ساخت وساز را سرعت ببخشد. یعنی برای انبوه سازان و سازندگان تسهیلات ویژه در نظر بگیرد تا ساخت و ساز در زمین‌های دولتی آغاز شود و این روند ساخت وساز تسریع شود. اجرایی کردن پروژه‌های مسکنی توسط دولتها همیشه با مشکل رو به رو بوده است. یکی از این چالش ها مشکل تامین زمین است. نداشتن برنامه مشخص ساخت و ساز، دولتها را همواره برای تحقق وعده خود با مشکل رو به رو کرده است.

تورم در حوزه مسکن ناشی از اقتصاد کلان است. یعنی به دنبال خلق نقدینگی، کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز، سکه و… قیمت تمام شده نهاده‌های ساختمانی و به دنبال آن قیمت مسکن افزایش می‌یابد. چهار عامل در قیمت مسکن موثر است که عبارتند از قیمت زمین، هزینه خدمات از جمله خدمات شهرداری و نظام مهندسی، دستمزد نیروی انسانی و قیمت مصالح که همه موارد طبق سالهای گذشته با افزایش همراه بوده است. لذا نمی‌توان از کاهش هزینه تمام شده مسکن صحبت کرد.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.