چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / برنامه دولت برای کاهش ناترازی برق تابستان/ دلایل تغییر ساعت کاری ادارات
برنامه دولت برای کاهش ناترازی برق تابستان/ دلایل تغییر ساعت کاری ادارات

برنامه دولت برای کاهش ناترازی برق تابستان/ دلایل تغییر ساعت کاری ادارات

کسب و کار نیوز- سخنگوی صنعت برق گفت: قطعا یکی از اقدامات حوزه عمومی و اداری کشور است که امسال برنامه‌ریزی داریم تا ۱۰۰۰ مگاوات صرفه‌جویی را در بخش اداری داشته باشیم.

به گزارش کسب و کار نیوز، مصطفی رجبی‌مشهدی درباره وضعیت تامین برق در تابستان سال جاری و احتمال خاموشی اظهار داشت: امسال برنامه ۱۴۰ اقدامی را برای عبور از تابستان تنظیم کرده‌ایم که در سه محور اصلی است فصل اول برنامه‌های تولید و تامین برق است که پیش‌بینی شده ۷۷۸۷ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شود.

وی افزود: بخشی از تولید برق مربوط به نیروگاه‌هایی است که جدیدالاحداث هستند و ظرفیت ۳۰۲۶ مگاوات را به خود اختصاص داده‌اند، نیروگاه‌هایی که بر اساس تفاهم وزارت نیرو و وزارت صمت احداث می‌شوند؛ ۱۴۷۸ مگاوات ظرفیت دارند که شامل ۶ واحد می‌شود. همچنین پیش‌بینی شده نیروگاه‌هایی که به طور جدی آسیب دیده بودند و امکان استفاده از آنها برای تولید برق نبود در مدار تولید قرار گیرند که این نیروگاه‌ها نیز ۳ واحد هستند و ۷۳۰ مگاوات ظرفیت دارند.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه مشکلات واحدهایی که دچار محدودیت تولید به دلیل کمبود آب و یا نقص‌های دیگر برطرف می‌شود، گفت: پیش‌بینی شده این نیروگاه‌ها ۱۰۰۰ مگاوات به تولید اضافه کنند، علاوه بر آنها ارتقای ظرفیت عملی نیروگاه‌های موجود در دستور کار است که میزان آن ۵۵۰ مگاوات و شامل یک نیروگاه برقابی در دز و ارتقای نیروگاه‌های سیکل ترکیبی است که امکان افزایش تولید آنها موجود است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین پیش‌بینی شده ۱۸۸ مگاوات نیروگاه مقیاس‌کوچک و ۸۵۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در مدار تولید قرار گیرد.

رجبی‌مشهدی بیان داشت: در حوزه شبکه انتقال ۴۷ برنامه توسعه شبکه‌های برق و احداث پست جدید در دستور کار است که به نوعی باتوجه به رشد مصرف دچار محدودیت و یا افت ولتاژ می‌شدند، این ۴۷ برنامه شامل ۶۵ پروژه است در دست اقدام است، همچنین پیش‌بینی شده طرح‌های مدیریت مصرف در سال جدید با تاکید بر طرح‌های جدید در حوزه خانگی به صورت گسترده مورد استفاده قرار بگیرد و ما بتوانیم سرجمع برق بخش‌های مختلف کشور را تامین کنیم.

وی اظهار داشت: قطعا یکی از اقدامات حوزه عمومی و اداری کشور است که امسال برنامه‌ریزی داریم تا ۱۰۰۰ مگاوات صرفه‌جویی را در بخش اداری داشته باشیم، همچنین پیش‌بینی شده بتوانیم با استفاده از ظرفیت‌های بخش‌های مختلف کشاورزی و صنعتی برای مشارکت در طرح‌های جابجایی بار پیک امسال استفاهد کرده و ناترازی‌ها را به حداقل ممکن برسانیم.

سخنگوی صنعت برق در ادامه درباره تغییر ساعات کار اداری و تاثیر آن بر کاهش مصرف برق گفت: اصلاح ساعات کار ادارات در دوره اوج بار برنامه‌ای بوده که هر سال تنظیم می‌شد، برنامه‌ها به گونه‌ای بود که کاری از ساعت ۷ بامداد آغاز و تا حدود ساعت ۱۳ خاتمه کار بوده است، باتوجه به اینکه امسال برنامه تغییر ساعت رسمی کشور را نداریم و اذان صبح از تاریخ ۱۵ خرداد به بعد ساعت ۳ صبح است، تقریبا یک ساعت و نیم و تا یک ساعت و چهل و پنج دقیقه بعد طلوع آفتاب را داریم که فرصت مناسبی است که از روشنایی و خنکی هوا برای افزایش بهره‌وری استفاده شود.

وی افزود: در مصوبه هیات وزیران پیش‌بینی شده که از ساعت ۶ در دوره اوج بار ساعت اداری شروع شود و تا ساعت ۱۳ خاتمه پیدا کند این طرح صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در مدیریت انرژی خواهد داشت زیرا مطابق برآورد مصوبه هیات وزیران یک ساعت قبل از خاتمه کار سیستم‌های سرمایشی در مناطق عادی کشور خاموش شود و در مناطق گرمسیر کشور نیز همزمان با خاتمه کار دستگاه‌های سرمایشی روشن شوند.

رجبی‌مشهدی گفت: قطعا این اقدام به این منظور است که بتوانیم انرژی صرفه‌جویی شده در این بخش در ساعت اوج مصرف را که همزمان با ساعت خاتمه کار است؛ به سایر بخش‌ها بخصوص بخش تولید کشور تحویل دهیم و همچنین برق را به صورت مطمئن برای سایر مشترکان تامین کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

ساخت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار مسکن آغاز شد/واگذاری اراضی مازاد به بازار مسکن

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز ، روح الله اکبری دستیار وزیر راه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.