صفحه اصلی / سرخط خبرها / شرایط ایجاد ثبات در بازار خودرو
شرایط ایجاد ثبات در بازار خودرو

بابک صدرایی، کارشناس خودرو

شرایط ایجاد ثبات در بازار خودرو

سرمقاله

قیمت خودرو قبل از اعلام رسمی افزایش قیمت کارخانه ای خودروها، با خبرهای احتمالی گران شدن نیز، با افزایش همراه شد. حال با اعلام رسمی افزایش قیمت خودرو شاهد رشد قیمت ها در این بازار خواهیم بود. این بدان معناست که حتی شایعات گرانی خودرو نیز بر قیمتها تاثیرگذار است. بنابراین با اعلام رسمی افزایش قیمت ها، در بازار آزاد شاهد صعود قیمتها خواهیم بود.
این اتفاق در حالی افتاد که بازار خودرو تحت تاثیر رشد نرخ ارز نیز قرار دارد. نوسانات قیمت دلار در هفته های اخیر تاثیر خود را بر قیمت خودرو در بازار آزاد گذاشته است. هر اندازه نوسان قیمت دلار بیشتر شود بازار خودرو نیز به سرعت خود را با این نوسانات هماهنگ می کند. به عبارتی اگر نوسانات نرخ ارز به همین شکل ادامه پیدا کند، بازار دوباره در وضعیت رکودی قرار می‌گیرد. هرچند فارغ از عوامل مهم تاثیرگذار در قیمت خودرو که نرخ ارز و تورم هستند، قیمت خودرو در درب کارخانه افزایش پیدا کرده و این اتفاق موجب می‌شود که بازار خودرو با افزایش قیمت همراه شود.
از سوی دیگر به علت کمبود عرضه نسبت به تقاضا در بازار خودرو، با وجود افزایش قیمت کارخانه، شاهد نزدیک شدن قیمت آن به بازار آزاد نخواهیم بود. با هر بار افزایش قیمت کارخانه، فاصله قیمت‌ها تا بازار آزاد بیش از پیش افزایش خواهد یافت. در شرایط فعلی اکثر مردم و خریداران به دلال خودرو تبدیل شده‌اند. خودرو می خرند و در پارکینگ ها نگهداری و انبار می‌کنند تا با قیمت های بالاتر در زمانی که بازار با گرانی بیشتر روبرو می شود، آن را به فروش برسانند.
به هر حال باید به این نکته نیز تاکید کرد که تا زمانی که واردات کاملاً آزاد نشود با هیچ راهکاری نمی‌توان بازار خودرو را کنترل کرد. واردات خودرو نیز باید در سطح وسیع و تعداد بالا صورت بگیرد. واردات خودرو در این تعدادی که اخیرا انجام شد تاثیری در قیمت‌ها ندارد. چراکه خودروهای وارداتی به این سبک و تعداد، در مقایسه با خودروهای ایرانی قرار نمی‌گیرند و در یک بخش جدا قرار می گیرند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.