صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / هزینه اشتغال زایی با تحقق اقتصاد دانش بنیان کاهش می یابد/تولید دانش بنیان تسهیل گر رشد اقتصادی/کنترل تورم نیازمند حمایت از شرکتهای نوپا
هزینه اشتغال زایی با تحقق اقتصاد دانش بنیان کاهش می یابد/تولید دانش بنیان تسهیل گر رشد اقتصادی/کنترل تورم نیازمند حمایت از شرکتهای نوپا

هزینه اشتغال زایی با تحقق اقتصاد دانش بنیان کاهش می یابد/تولید دانش بنیان تسهیل گر رشد اقتصادی/کنترل تورم نیازمند حمایت از شرکتهای نوپا

کسب و کار نیوز- تولید دانش بنیان با توجه به ارزش افزوده بالایی که دارد می تواند رشد صادرات را رقم بزند. با تحقق این اتفاق و افزایش ارزآوری، رسیدن به رشد اقتصادی مطلوب در دسترس خواهد بود. رشد اقتصادی بالا ظرفیت های اشتغال زایی را توسعه داده و هزینه تولید کاهش خواهد یافت.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، فعالان اقتصادی معتقدند برای اصلاح اقتصاد باید کارهای اصولی و ریشه ای انجام شود. یکی از آنها رشد تولید است. اما رشد تولید بخشی از مسائل و نیازها را تامین می کند و اصل مسئله اصلاح اقتصادی و تورم است که باید سیاست های اقتصادی و مادی سنجیده  شود و به صورت علمی و دانش بنیان انجام شود. به گفته رییس صندوق نوآوری و شکوفایی، تقویت صندوق نوآوری می‌تواند تسهیلگر رشد پرشتاب شرکت‌های دانش‌بنیان در سال «مهار تورم، رشد تولید» باشد.

علی وحدت با اشاره به نام گذاری سال ۱۴۰۲ اظهار امیدواری کرد که این صندوق در سال جاری که از سوی مقام معظم رهبری به نام «مهار تورم، رشد تولید» مزین شده است، بتواند گام‌های موثرتری را در مسیر توسعه اقتصاد دانش‌بنیان بردارد و خدمات بیشتری را به زیست‌بوم نوآوری کشور ارائه کند. به گفته وی در طول سال‌های گذشته روزانه بر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان افزوده شده است و سهم این شرکت‌ها از اقتصاد کشور نیز رو به افزایش است.

وحدت در ادامه درباره نقش شرکت‌های دانش بنیان در سال «مهار تورم، رشد تولید» نیز گفت: محصولات دانش‌بنیان‌ به دلیل برخورداری از فناوری‌های پیشرفته از ارزش افزوده بالاتری نسبت به محصولات سایر کسب‌وکارهای سنتی و متعارف بهره‌مند هستند، بنابراین اگر بگوییم شرکت‌های دانش بنیان یکی از موتورهای رشد پایدار اقتصادی کشور هستند، پربیراه نگفته‌ایم.

در همین زمینه رئیس پارک علم و فناوری استان کرمانشاه نیز گفت: اگر مقوله ”مهار تورم” در مسیر واقعی خودش قرار بگیرد و تولید محصولات نیز مبتنی بر نیازمندی های جامعه باشد، قطعا شاهد رشد تولید و مهار تورم در کشور خواهیم شد. سیامک آزادی، رئیس پارک علم و فناوری استان کرمانشاه در گفتگو با سیناپرس گفت: پارک علم و فناوری استان کرمانشاه امسال متناسب با شعار” مهار تورم و رشد تولید” و همچنین متناسب با ماموریت اصلی پارک های علم و فناوری که حمایت از کسب و کارهای نوآورانه و تجاری سازی ایده ها برای تولید کالا و خدمات است، اجرای برنامه های ویژه ای را مد نظر دارد.

وی افزود: بر این اساس قصد داریم تا پایان سال ۵۰ شرکت به جمع  شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناوری که تحت حمایت ما محصولاتشان به مرحله تولید و بازار رسیده است، اضافه کنیم؛ اکنون حدود ۳۲۰ واحد فناور داریم که نیمی از آنها محصولاتشان به مرحله تولید رسیده اند. مابقی نیز در مرحله تجاری سازی ایده ها هستند. اکنون برای تحقق این مهم برنامه های جامعی در حوزه تجاری سازی شامل برگزاری رویدادها، برپایی کارگاه های تخصصی و انجام مشاوره های مورد نیاز واحدهای فناور در نظر گرفته ایم.

وی اظهارداشت: اگر مقوله” مهار تورم” در مسیر واقعی خودش قرار بگیرد و تولید محصولات نیز مبتنی بر نیازمندی های جامعه باشد، قطعا شاهد رشد تولید و مهار تورم در کشور خواهیم شد. در حوزه دانش بنیان ها به سبب اینکه شرکت ها طیف گسترده ای از محصولات وارداتی و مورد نیاز جامعه را تولید می کنند، عملا رشد تولید باعث جلوگیری از خروج ارز می شود. در این صورت کشور با پیشگیری از خروج ارز توانایی تامین مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز جامعه را پیدا می کند. در نهایت این امر منتج به مهار تورم می شود؛ به صورت مشخص رشد تولید در حوزه دانش بنیان تاثیر مثبتی به روی مهارم تورم دارد.

آزادی به مشکلات پیش روی پارک های علم و فناوری برای تحقق این مهم اشاره کرد و در این خصوص به سیناپرس گفت: یکی از عمده ترین مشکلات پارک های علم و فناوری مربوط به بحث تامین اعتبار است. بودجه ای که اکنون به پارک های علم و فناوری تعلق می گیرد نسبت به دانشگاه ها بسیار اندک است. هزینه های ما در فرایند تجاری سازی بسیار بالاست و نیازمند این هستیم که نگاه متفاوت و ویژه ای به حوزه تجاری سازی و حمایت از شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور شود.

رئیس پارک علم و فناوری استان کرمانشاه تصریح کرد: در حال حاضر ما در دو بخش” تامین بودجه” و ”ارائه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور” محدودیت داریم. متاسفانه این مساله باعث شد ما سال گذشته نتوانیم تامین مالی مناسبی برای شرکت های دانش بنیان و واحدهای فناور داشته باشیم. وی خاطرنشان کرد: قطعا اگر بودجه پارک ها تامین شود، شاهد رشد تولید و مهار تورم خواهیم بود. مشکل اشتغال جوانان نیز برطرف خواهد شد.

اشتغال زایی در این حوزه به شدت مقرون به صرفه تر و کم هزینه تر از سایر حوزه هاست زیرا در این حوزه بیشتر به روی منابع دانشی تا منابع فیزیکی، تجهیزاتی و ماشینی تاکید شده است. در حال حاضر برای ایجاد هر اشتغال بیش از یک میلیارد تومان هزینه در کشور صرف می شود در صورتی که اگر حوزه دانش بنیان ها حمایت شود، زمینه اشتغال جوانان با مبالغ بسیار کمتری فراهم خواهد شد. وی در پایان گفت: امسال طرح های خوبی در حوزه صنایع شیمیایی، کشاورزی و فناوری اطلاعات و ارتباطات اجرا خواهیم کرد که محصولات آنها ویژه و مورد نیاز کشور هستند و قابلیت ارائه به بازار را نیز دارند.

 

ضرورت کاهش هزینه تولید

مهدی غیبی، کارشناس فناوری

شرایط تولید در کشور شرایط خوب و مناسبی است. شرکتهای دانش بنیان هم در این زمینه می توانند کمک خوبی به تولید داشته باشند. به لحاظ نوآوری در خطوط تولید شرکتهای دانش بنیان باید محور اصلی این اتفاق قرار بگیرند. لذا هر اندازه تولید به سمتی برود که دانش بنیان ها بتوانند حضور و مشارکت بیشتری در آن داشته باشند هزینه ها کمتر و کمتر شده شد و تولید مقرون به صرفه تر می شود.

به طور کلی نوآوری در خطوط تولید به رشد تولید کمک می کند. در بخش تولید خطوط تولید متعلق به سالیان سال قبل است و نیاز به بروز رسانی و تجهیز مطابق با استانداردهای دنیا دارد. شرکتهای دانش بنیان به لحاظ به روز بودن و ارتباط با دیگر کشورها، توانایی تجهیز خطوط تولید را دارند. فرسودگی خطوط تولید در سالهای اخیر به رشد و رونق تولید ضرباتی وارد کرد که اگر این بروز رسانی انجام شود توانایی جبران عقب ماندگی در بخش تولید امکان پذیر است.

دانش بنیان ها هم می توانند خود محصولات و کالاها را تولید کنند و هم می توانند به تولید جاری کشور کمک کنند. تولید دانش بنیان به لحاظ ارزش افزوده بالایی که دارد مشتری زیادی خواهد داشت و این مقوله به ارزآوری و به دنبال آن رشد اقتصادی منجر خواهد شد.

از طرفی دیگر وقتی که بدنه سنتی سرمایه‌گذاران مشاهده کند که نسل جوان با کمترین سرمایه‌ها می‌توانند کسب‌وکارهای خوبی را راه‌اندازی کنند، در این حوزه سرمایه‌گذاری بیشتری خواهند داشت، امری که از سوی استارت‌آپ‌ها بیشترین نیاز به آن احساس می‌شود، امر سرمایه‌گذاری است.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.