چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / نرخ پیشنهادی خرید گندم ۱۷ هزار تومان/ سازمان برنامه و بودجه نرمش نشان دهد/ نیاز کشور به ۱۴ میلیون تن گندم، درست نیست
نرخ پیشنهادی خرید گندم ۱۷ هزار تومان/ سازمان برنامه و بودجه نرمش نشان دهد/ نیاز کشور به ۱۴ میلیون تن گندم، درست نیست

نرخ پیشنهادی خرید گندم ۱۷ هزار تومان/ سازمان برنامه و بودجه نرمش نشان دهد/ نیاز کشور به ۱۴ میلیون تن گندم، درست نیست

کسب و کار نیوز- رئیس بنیاد ملی گندمکاران خاطر نشان کرد: قیمت پیشنهادی خرید گندم کیلویی 17 هزار تومان، قابل دفاع و برپایه هزینه تمام شده تولید به‌دست آمده است. اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس، قول داده‌اند در خصوص تامین اعتبار و نقدینگی خرید گندم با این نرخ، متممی در بودجه 1402 در نظر بگیرند که اگر این اتفاق رخ ندهد بدون تردید خرید تضمینی گندم کاهش پیدا خواهد کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، عطاءالله هاشمی با بیان اینکه گندمکاران خواهان واقعی شدن نرخ خرید تضمینی گندم هستند، گفت: فصل برداشت گندم در استان‌های سیستان و بلوچستان و بوشهر آغاز شده است اما از هفته آینده خرید انبوه شکل منظمی به خود می‌گیرد. از آنجایی‌که نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری هنوز تعیین نشده است خریدها با قیمت سال گذشته انجام می‌شود اما هر قیمتی که برای امسال تعیین شود مابه التفاوت آن را دولت به کشاورزان پرداخت خواهد کرد.

وی از نارضایتی کشاورزان از قیمت‌ احتمالی خرید گندم از سوی دولت خبر داد و افزود: کشاورزان کمپین‌های تشکیل و تعداد قابل توجهی امضا جمع کردند. اعتراض آنها طبیعی است چراکه خواهان تغییر قیمت و منطقی شدن نرخ خرید هستند. پیش از آغاز سال جدید بنیاد ملی گندمکاران از وزیر کشاورزی تقاضای تشکیل جلسه فوق العاده درخصوص تجدید نظر درباره نرخ گندم را کرده بود اما تداخل جلسات پایانی سال تشکیل این جلسه را به تعویق انداخت از این‌رو مجبور به نگارش نامه به رییس جمهور شدیم.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به موافقت اعضای کمیسیون کشاورزی از آنالیز قیمت پیشنهادی نرخ خرید گندم، تصریح کرد: قیمت پیشنهادی خرید گندم کیلویی ۱۷ هزار تومان، قابل دفاع و برپایه هزینه تمام شده تولید به‌دست آمده است. اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس، قول داده‌اند در خصوص تامین اعتبار و نقدینگی خرید گندم با این نرخ متممی در بودجه ۱۴۰۲ در نظر بگیرند که اگر این اتفاق رخ ندهد بدون تردید خرید تضمینی گندم کاهش پیدا خواهد کرد.

به گفته رئیس بنیاد ملی گندمکاران؛ عدم خرید گندم از سوی دولت احتمال قاچاق و سرازیر شدن گندم خوراک انسان به مراکز پرورش دام و طیور را افزایش می‌دهد و دوباره ایران به یکی از بزرگترین واردکنندگان گندم در دنیا تبدیل خواهد شد البته مشروط بر اینکه بتوانیم خرید کند.

هاشمی تاکید کرد: اگر بارندگی‌های در هفته‌های باقی مانده از فروردین و اردیبهشت در مناطق شمال و غرب خوب و متوسط باشد به نظر می‌رسد در سال جاری حدود ۱۰.۵ تا ۱۱ میلیون تن گندم برداشت کنیم که اگر قیمت خرید گندم اصلاح نشود بدون تردید خرید کاهش پیدا خواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دولت با خرید گندم کیلویی ۱۷ هزار تومان موافقت خواهد کرد؟ گفت: دولت مجبور است که با این نرخ موافقت کند و باید این نرخ را بپذیرد. کیلویی ۱۷ هزار تومان بر پایه هزینه‌های تولید است مطابق با گزارش‌های مرکز آمار و بانک مرکزی تورم سال گذشته ۴۶.۵ درصد بود و هزینه‌های تولید با این تورم ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است و اگر دولت می‌خواهد از مصرف‌کنندگان حمایت کند باید خودی نشان بدهد و از جیب‌اش خرج کند. به بیان دیگر اگر دولت در پی امنیت غذایی پایدار به‌خصوص در محصول استراتژیکی مانند گندم است باید الزامات این امینت را فراهم کند.

وی با تاکید بر جلب رضایت کشاورزان از نرخ تضمینی خرید در سال گذشته، خاطر نشان کرد: خرید گندم کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان توانست رضایت کشاورزان را جلب کند که اگر با خرید گندم کیلویی ۱۷ هزار تومان موافقت شود در نهایت ۲۰ درصد سود عاید کشاورزان خواهد شد.

عضو شورای قیمت‌گذاری گندم افزود: مصوبه شورا در حکم مصوبه هیات دولت است و باید اجرایی شود و هم‌اکنون این شورا در مرحله هماهنگی با دولت و مجلس برای تعیین قیمت است. امیدواریم که سازمان برنامه بودجه نرمش نشان بدهد و الزامات خرید گندم کیلویی ۱۷ هزار تومان را فراهم کنند.

هاشمی با اشاره به شعار افزایش تولید و مهار تورم، اضافه کرد: افزایش تولید در گرو فراهم کردن الزامات تولید است نتیجه افزایش تولید داخلی مهار تورم است؛ دولت خواهان مهار تورم است و باید برای کنترل آن هزینه کند.

رئیس بنیاد ملی گندمکاران در پایان خاطر نشان کرد: سال گذشته ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم وارد کشور شد که به نظر بنده، کشور به این حجم گندم وارداتی نیاز نداشت. ایران با تولید ۱۱ میلیون تن گندم به راحتی اداره می‌شود آمار نیاز کشور به ۱۴ میلیون تن گندم در سال انحراف دارد و در آن منافع شخصی نهفته است. سالیانه به ۸ میلیون تن گندم در بخش خبازی، ۱ و نیم میلیون تن برای صنف و صنعت و ۱ و نیم میلیون تن برای بذر نیاز داریم.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.