صفحه اصلی / اصناف / ۷۰ درصد برنج های وارداتی به مقصد استان‌های شمالی است
۷۰ درصد برنج های وارداتی به مقصد استان‌های شمالی است

۷۰ درصد برنج های وارداتی به مقصد استان‌های شمالی است

کسب و کار نیوز- رییس اتحادیه برنج فروش های بابل گفت: ۷۰ درصد برنج‌های وارداتی در استان‌های شمالی و تولیدکننده توزیع می‌شود و با سوءاستفاده سوداگران منجر به تخریب کیفیت برنج ایرانی شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، بازار برنج به ویژه بازار محصولات داخلی راکد است. بنا به گفته فعالان این بازار، تقاضا افت زیادی داشته است به طوری که بیش از ۵۰ درصد برنج‌های سال گذشته در انبار کارخانه‌ها دپو شده‌اند. سیدعلی طاهری، رئیس اتحادیه برنج فروش‌های بابل درباره وضعیت بازار برنج کشور به مهر گفت: فصل اول برداشت مرداد است که با کاهش بازار تقاضا، قیمت این محصول در کارخانه حدود ۲۰ درصد کاهش یافت؛ با این وجود بیش از ۵۰ درصد محصولات تولیدی فروش نرفته و در انبارها باقی مانده‌اند.

وی افزود: گرم شدن هوا که تقریباً از اواخر اردیبهشت و اوایل خرداد آغاز می‌شود منجر به حشره گذاشتن برنج می‌شود. شپشک برنج نخست در سطح بوده که می‌توان با قرص برنج آن را از بین برد اما اگر برنج‌ها پس از یک سال به فروش نرسد این حشره روی برنج حفره ایجاد کرده و منجر به آرد شدن محصول می‌شود.

وی اضافه کرد: پس از گذشت یک سال اگر کیسه برنج خالی شود و برنج‌ها دوباره درون کیسه ریخته شوند بخشی از کیسه خالی خواهد ماند چون بخشی از محصول آرد شده و از بین رفته است.

طاهری با بیان اینکه در حال حاضر ۸ ماه از فصل برداشت اول برنج گذشته است، یادآور شد: بازار رونق نگیرد و برداشت امسال به موجودی فعلی انبارها اضافه شود وضعیت خوبی را برای بازار برنج امسال پیش بینی نمی‌شود. طاهری با تاکید بر رکود بازار برنج ادامه داد: در حال حاضر نرخ برنج طارم و هاشمی در کارخانه ۷۵ تا ۷۷ هزار تومان است که به دلیل شکل ظاهری برنج هنگام پخت، برنج هاشمی در بازار با قیمت بالاتری به فروش می‌رسد.

رئیس اتحادیه برنج فروش‌های بابل درباره ارزان‌ترین برنج ایرانی به ندا و شیرودی اشاره کرد و گفت: این دو محصول پرتیراژ بوده و نسبت به سایر انواع برنج تولید داخل قیمت پایین‌تری دارد.

وی با بیان اینکه قیمت این دو نوع برنج بین ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان است، افزود: زمان برداشت طارم و شیرودی تقریباً با فاصله بوده و برنج طارم پس از ۵۰ روز قابل برداشت و این زمان برای برنج شیرودی ۶۰ روز است که با تناژ بالاتری نیز برداشت می‌شود. طاهری درباره احتمال رونق بازار در ایام محرم، گفت: عرضه نسبت به تقاضا بیشتر باشد قیمت ثابت می‌ماند و با توجه به اینکه محرم در زمان برداشت اول برنج است (مرداد) به نظر می‌رسد همچنان ۵۰ درصد محصولات دپو باقی بمانند.

رئیس اتحادیه برنج فروش‌های بابل درباره وضعیت واردات برنج هم گفت: به طور قطع واردات ادامه دارد اما برنج‌های وارداتی نباید در استان‌های شمالی که خود تولیدکننده این محصول هستند توزیع شود. طاهری گفت: با رصد آمار واردات برنج بیشتر بارنامه‌ها به مقصد استان‌های شمالی از جمله گیلان، مازندران و گلستان است. ۷۰ درصد برنج‌های خارجی در استان‌های شمالی توزیع می‌شود و با سوءاستفاده سوداگران منجر به تخریب برنج ایرانی شده است.

وی تاکید کرد: اگر برای تنظیم بازار برنج تایلندی، هندی و پاکستانی خریداری می‌شود باید از سوی وزارتخانه‌هایی چون جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت کنترل و نظارت وجود داشته باشد که محصولات فقط در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع شوند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.