صفحه اصلی / سرخط خبرها / تعامل سازنده دولت با انبوه سازان
تعامل سازنده دولت با انبوه سازان

حسن محتشم، کارشناس مسکن

تعامل سازنده دولت با انبوه سازان

سرمقاله

برای کلید زدن جدی طرح نهضت ملی مسکن لازم است مجموعه حرفه ای و متخصص به این طرح ورود کند. در تجربه مسکن مهر شاهد بودیم که بدون مشارکت بخش خصوصی در دو سال اول، هیچ اتفاق خاصی در ساخت این واحدها نیفتاد. پیشرفت درستی در پروژه مسکن مهر بدون ورود انبوه سازان حرفه ای دیده نشد. اما پس از مدتی و با اقداماتی مجموعه حرفه ای سازندگان و انبوه سازان وارد کار شدند و با تعامل با انبوه سازان توسعه طرح مسکن مهر آغاز شد. با ورود انبوه سازان به طرح ساخت مسکن مهر عملکرد بهتری را شاهد بودیم.
نهضت ملی مسکن نیز از این مقوله جدا نیست. وعده ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی بدون تعامل با سازنده حرفه ای و انبوه ساز نمی توان پیشرفت درستی داشته باشد. همانطور که شاهد هستیم پروژه نهضت ملی مسکن به صورت پراکنده و ناقص در حال انجام است. تا به امروز واحدی از این پروژه ها آماده و تحویل نشده است. ممکن است تعدادی قرارداد بسته شده و در شرف اجرا باشد اما با ادامه این روند نمی توان به تحقق وعده دولت
امید داشت.
بنابراین ضرورت دارد دولت با مجموعه سازندگان حرفه ای بخش مسکن که عمده آنها انبوه سازان هستند، تعامل ایجاد کند. با این اتفاق در تمام نقاط کشور این پروژه ها اجرایی خواهد شد. دولت باید با انبوه ساز مشارکت کند. در اواخر سال ۱۴۰۱ مذاکراتی از سوی وزارت راه و شهرسازی با انبوه سازان صورت گرفت. قرار بر این است که تعامل انجام شود. باید دید با پایان تعطیلات آیا امکان گرفتن مجوز از مجلس برای تعامل با انبوه سازان برای ورود به ساخت و سازها توسط دولت اخذ خواهد شد یا خیر. اگر این مجوز گرفته شود و توافق انجام شود می توان گفت در طرح ملی نهضت ملی مسکن شاهد اتفاقات خوب خواهیم بود.
دولت اگر بخواهد در بخش مسکن کمکی به مردم بکند که طبق قانون اساسی وظیفه هم دارد، روال آن این است که طرح نهضت ملی مسکن را با سازندگان حرفه ای مانند انبوه سازان و مشارکت آن ها جلو ببرد. تا زمانیکه مجموعه انبوه ساز وارد این طرح نشده این پروژه عظیم اجرایی نمی شود. همچنین تا زمانیکه این پروژه اجرایی نشود کمک موثری به خانه دار شدن مردم نمی شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۶ درصدی تامین ارز دارو در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، میزان ارز تأمین شده برای واردات دارو و تجهیزات …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.