صفحه اصلی / اسلایدر / حذف یارانه آب و برق مصارف بالاتر از الگوی مصرف
حذف یارانه آب و برق مصارف بالاتر از الگوی مصرف

حذف یارانه آب و برق مصارف بالاتر از الگوی مصرف

کسب و کار نیوز- وزیر نیرو از بهره‌برداری نیروگاه‌های تجدیدپذیر ۱۰ و ۲۰ مگاواتی، و از جمله نیروگاه بادی ۵۰ مگاواتی «میل نادر» در سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: تعداد روستاهای مشمول طرح جهاد آبرسانی در سال جاری افزایش می‌یابد. علی‌اکبر محرابیان اجرای «طرح جهاد آبرسانی» روستایی را از جمله اقدام‌های قابل ملاحظه و موثر در دولت سیزدهم دانست و افزود: این طرح با هدف آبرسانی به روستاهای فاقد آب یا دارای تنش آبی کشور اجرایی می‌شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه در سطح کشور ۲۳ درصد روستاهایی که در طرح جهاد آبرسانی قرار دارند، در استان سیستان و بلوچستان هستند، گفت: روستاهای فاقد آب کشور در اقدامی مهندسی، ضربتی و جهادی و نیز با بسیج همه امکانات و ظرفیت‌های موجود، آبرسانی می‌شوند. محرابیان با بیان اینکه طرح جهاد آبرسانی در مرحله نخست در ۷۲۰۰ روستا در حال اجراست، افزود: این طرح تا پایان سال گذشته بیش از ۳۰ درصد پیشرفت داشته و انتظار می‌رود در سال جاری تعداد روستاهای تحت پوشش افزایش یابد و در نهایت با پیشبرد عملیات گسترده‌تر و بسیج همه امکانات در طول دولت سیزدهم، شاهد رفع مشکل و تنش آبی این مناطق باشیم.

وی در ادامه به ارزیابی قانون بودجه ۱۴۰۲ از منظر توجه به صنعت آب و برق پرداخت و گفت: بی‌تردید وزارت نیرو نیازمند تامین اعتبارات بسیار زیادی برای پیشبرد طرح‌ها و پروژه‌های صنعت آب و برق است، اما با در نظر گرفتن مقدورات کشور، لازم است از دولت و مجلس شورای اسلامی به منظور اعمال حمایت در تدوین لایحه قانون بودجه ۱۴۰۲ قدردانی کرد، چرا که در این قانون، صنعت آب و برق به صورت ویژه و ممتاز دیده شده است؛ بنابراین وزارت نیرو در مراحل اجرا تلاش می‌کند بیش از گذشته و با اولویت بندی، با منابع کمتر پروژه‌های بیشتری را به ثمر برساند.

محرابیان درباره چند و چون تامین برق تابستان امسال گفت: برای تامین برق تابستان ۱۴۰۲، نگرانی‌های جدی وجود دارد؛ چراکه ناترازی‌ها همچنان ادامه دارد و طبیعتاً برای برطرف کردن آن، باید سال‌ها تلاش کرد، این در شرایطی است که کمتر از نیمی از نیروگاه‌های پیش‌بینی شده بر اساس برنامه ششم به بهره‌برداری رسیده‌اند.

وزیر نیرو با اشاره به پیش‌بینی ۱۴۰ اقدام برای تابستان ۱۴۰۲، افزود: از ابتدای مهرماه سال گذشته این برنامه‌ها آغاز شد؛ بخشی از این اقدامات در راه‌اندازی نیروگاه‌های جدید، رفع محدودیت‌های نیروگاه‌های موجود، توسعه و اصلاح شبکه، ایجاد پست، احداث خطوط جدید خلاصه می‌شود. اما در کنار این اقدامات، بهره‌مندی از روش‌های نوین مدیریت مصرف به صورت جدی پیگیری می‌شود. وی یادآور شد: مدیریت مصرف آب و برق بدون مشارکت یکایک هموطنان بی‌معنا و بی‌ثمر خواهد بود، اضلاع مدیریت مصرف مردم هستند و بی‌تردید در صورت همراهی ملت شریف ایران نتایج خوبی حاصل خواهد شد.

وی ضمن اینکه سند تحول دولت را مهم‌ترین سندی عنوان کرد که وزارت نیرو به صورت جدی در صدد تحقق آن است، بیان کرد: این سند در بخش‌های مختلف احکام متعددی دارد، قوانین بودجه برشی از این سند تحول است، همچنین برنامه هفتم توسعه اجرای عملیاتی سند تحول خواهد بود، به عبارت دیگر سند تحول میثاقی بین اعضای دولت و مردم خواهد بود تا بتوانیم تعهدات خود را عملیاتی کنیم.

وی در ادامه در خصوص سیاست‌های تشویقی وزارت نیرو به منظور مدیریت مصرف برق اظهار کرد: در سال گذشته بخش قابل توجهی از قبوض مشترکان برق شامل پاداش صرفه‌جویی و بخشی نیز بستانکار شدند، به عبارتی بالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد تومان پاداش صرفه‌جویی به مشترکان برق ارائه شد و این نوید را می‌دهم در تابستان پیش رو پاداش صرفه‌جویی بسیار بیشتر از گذشته باشد.

محرابیان با بیان این مطلب که در سال ۱۴۰۲ طرح‌ها و پروژه‌های زیادی در صنعت آب و برق به مرحله بهره‌برداری می‌رسد، ابراز داشت: قانون مکلف کرده است مشترکانی که مصارف آن‌ها چندبرابر الگوی مصرف است، باید تفاوتی برای آن‌ها قائل شد، بر اساس قانون باید یارانه این دسته از مشترکان حذف شود؛ اما اکنون این یارانه همچنان باقی است.

وی یادآور شد که امروز هزینه تامین و انشعاب برق در برخوردارترین و محروم‌ترین نقاط کشور یکسان است؛ این هزینه در برخی از ساختمان‌های لاکچری کم‌تر از بهای فروش یک سانتی‌متر آن ساختمان است. وزیر نیرو در این زمینه تاکید کرد: باید مصارف در حد الگو شامل یارانه شود و بالاتر از آن بر اساس انتخاب خود افراد و مشترکان باشد. به‌طوری‌که یارانه مصارف بالاتر از الگو حذف شود.

وی در پایان درباره در خصوص دستاوردهای وزارت نیرو در سال گذشته خاطرنشان کرد: تلاش شد اجرای بسیاری از پروژه‌های صنعت آب و برق سرعت یابد، بر این اساس برخی به مرحله بهره‌برداری رسید و برخی نیز به بهره‌برداری می‌رسند، از جمله پروژه‌های موثر وزارت نیرو که با بازتاب‌های بین‌المللی نیز همراه بود می‌توان به اجرای پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه اشاره کرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.