صفحه اصلی / سرخط خبرها / ضرورت کمک به بخش تولید
ضرورت کمک به بخش تولید

حمید حاج اسماعیلی، کارشناس اقتصادی

ضرورت کمک به بخش تولید

سرمقاله

حمایت از تولید مهمترین اقدام موثر در کاهش نرخ تورم است. رشد تولید می تواند در نهایت به مهارتورم منجر شود. تمامی دستگاه ها اعم از دولتی و خصوصی می بایست در این زمینه همکاری و مشارکت موثر داشته باشند. سال‌ها است که با ساختار بیمار اقتصادی و تورم روبه رو بوده‌ایم که مانعی برای انجام کارهای تولیدی در کشور بوده است. بانکها باید در خدمت اشتغال و تولید باشند. تورم کاهش یابد و تعاملات با کشورها بیشتر شود تا به سمت توسعه صادرات برویم. این اتفاق موجب رونق تولید و افزایش سطح اشتغال خواهد شد.
اما لازم به ذکر است اگر مستقیما به تولید کمک کنیم آثار آن را هم رشد و توسعه تولید و هم هزینه تمام شده کالای عرضه شده به مردم خواهیم دید. در صورتی که محوریت برنامه کنترل تورم نباشد نمی توانیم تحقق شعار سال را شاهد باشیم. درعین حال این موضوع تکلیف دولت برای اداره کشور است. باید بتواند در بخش مهار تورم اقدام اساسی انجام بدهد و برنامه‌ای مدون و مشخص را پیاده سازی و بازخورد آن را هر از گاهی در یک مقطع زمانی رصد و ارزیابی کند.
از سوی دیگر مادامی که اقتصاد به طور عمده در اختیار دولت باشد نمی‌توان رشد بخش های خصوصی و تعاونی را شاهد بود. برای رشد و رونق بخش تولید نیاز به حضور مردم و مشارکت سرمایه گذاران و کارآفرینان داریم. یکی از اقداماتی که به صورت برنامه‌ریزی کوتاه مدت برای کنترل تورم در پیش گرفته می‌شود مدیریت بودجه سالیانه است.
متاسفانه چند سالی است که با کسری بودجه مواجه هستیم و سال گذشته هم در لایحه بودجه دولت این مساله را شاهد بودیم در حالی که بودجه باید فاقد کسری باشد تا دولت بتواند برای کنترل تورم گام های اساسی بردارد. برای امسال به جز درآمدهای مالیاتی و درآمد مختصری که نسبت به درآمدهای نفتی کمتر است، محلی برای منابع هزینه‌ای کشور نداریم و همچنان روی توزیع اوراق و گرفتن شرایط اعتباری از بانک مرکزی و بانک‌ها حساب ویژه باز کردیم.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.