صفحه اصلی / سرخط خبرها / تمرکز بر اصلاح نظام مالیاتی
تمرکز بر اصلاح نظام مالیاتی

عبدالمجید شیخی، کارشناس اقتصادی

تمرکز بر اصلاح نظام مالیاتی

سرمقاله

قدم بزرگی از سوی دولت و بانک مرکزی در راستای شفاف سازی عملکرد حساب های تجاری برداشته شده است. اقدامات مناسب در این راستا می تواند منجر به توزیع عدالت در روند مالیات ستانی شود. از آنجایی که بسیاری از فراریان مالیاتی تسهیلات کلان از بانکها دریافت کرده اند در این اقدام می توان به شناسایی این افراد پرداخته و شفاف سازی در این زمینه انجام شود. همچنین این طرح یعنی طراحی یک سامانه متمرکز رصد و پایش تراکنش های مالی به اصلاح نظام مالیاتی کمک شایانی خواهد کرد.
برای انجام این کار ابتدا باید حساب‌های تجاری و غیرتجاری از یکدیگر تفکیک شود. علاوه بر این دهک‌های درآمدی باید به خوبی مشخص شده و حساب‌های اجاره‌ای پایش شود تا فراریان مالیاتی نتوانند از پرداخت مالیات شانه خالی کنند. برخی افراد از حساب های شخصی و اجاره ای برای انجام امور تجاری استفاده می کنند. بنابراین برای اصلاح نظام مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی ضروری است با استفاده از یک سامانه جامع، رصد و پایش تراکنش های مالی به طور مداوم دنبال شود.
به نظر می‌رسد در بودجه سال آینده آنچه باید بیشتر محل توجه دولت و مجلس قرار گیرد مساله فرار مالیاتی است. ضعف نظام مالیاتی معضل اصلی اقتصاد شده است.
علاوه بر اجرای طرح تفکیک حساب های تجاری و غیرتجاری، شناسایی و مجهز شدن تمامی بنگاه های اقتصادی به صندوق الکترونیکی فروش، گسترش پایه های مالیاتی طبق سیاست های برنامه هفتم توسعه، حذف معافیت های مالیاتی غیر ضروری، ثابت بودن ضرایب مالیاتی در بخش اقتصاد مولد جهت جلوگیری از بی انگیزه بودن تولید کنندگان برای افزایش تولید و افزایش پلکانی ضرایب مالیاتی در بخش غیر مولد باید در دستور کار قرار گیرد. با این اقدامات می توان تاثیر به سزایی در اصلاح نظام مالیاتی و رونق اقتصادی مشاهده کرد.

همچنین مطالعه کنید:

صادرات زنجیره آهن و فولاد افزایش یافت

به گزارش کسب و کار نیوز ، طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، از ابتدای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.