صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / شرکتهای نوپا کالاهایی با ارزش افزوده بالا‌ تولید می کنند/رشد صادرات غیرنفتی با محصولات دانش‌بنیان
شرکتهای نوپا کالاهایی با ارزش افزوده بالا‌ تولید می کنند/رشد صادرات غیرنفتی با محصولات دانش‌بنیان

شرکتهای نوپا کالاهایی با ارزش افزوده بالا‌ تولید می کنند/رشد صادرات غیرنفتی با محصولات دانش‌بنیان

کسب و کار نیوز- معاون رئیس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: با استفاده از بازارهای گسترده و توسعه صادرات با محصولاتی با ارزش افزوده بالا، همچنین صادرات کالاهای دانش‌بنیان می‌توان در راستای توسعه صادرات غیرنفتی گام‌های مؤثری برداشت. حسین سلاح‌ورزی امروز در همایش پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت:‌ موضوع توسعه صادرات غیرنفتی در سال 1402 دارای اهمیت جدی در اقتصاد ایران است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت:‌ در ملاقات مقام معظم رهبری با فعالان اقتصادی، ایشان در تبیین اهمیت دستیابی به رشد اقتصادی پایدار به بحث توسعه صادرات غیرنفتی اشاره کردند بنابراین صادرات غیرنفتی حائز اهمیت خواهد بود. وی اظهار داشت:‌ همچنین با توجه به نوسانات ناشی از قیمت ارز که در هفته‌های اخیر نیز شاهد آن بوده‌ایم موضوع صادرات غیرنفتی دارای اهمیت می‌شود زیرا ممکن است بخشی از این نوسانات از سمت عرضه و شاید کمبود درآمد حاصل از صادرات نفتی باشد.

وی اظهار داشت: معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری از طریق نمایشگاه‌ها در کشورهای هدف امکانپذیر است لذا برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی به صورت منسجم در داخل کشور اقدام مؤثر و قابل تحسینی است. نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت:‌ ما‌ در اتاق بازرگانی به عنوان خانه بخش خصوصی برنامه‌های جدی داریم تا با تعامل با سازمان توسعه تجارت و شهرک‌های صنعتی، بستری تشویقی برای حضور شرکت‌ها به‌خصوص شرکت‌های کوچک و متوسط را در نمایشگاه‌های خارجی کشورهای صادراتی فراهم کنیم.

در ادامه این همایش، مهدی ضیغمی، معاون رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به برگزاری رویداد ایران اکسپ در چهار دوره، اظهار داشت: برگزاری این رویداد در سال ۱۴۰۲ به دلیل حائز اهمیت بودن صادرات غیرنفتی مورد توجه است، همچنین با حضور دولت سیزدهم روح جدیدی به صادرات خارجی دمیده شده است. وی بیان داشت: هدف از برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی افزایش صادرات و توانمندی شرکت‌ها است و باید تا حد امکان از این فرصت‌ها استفاده شود‌، برگزاری این رویداد باید به صورتی باشد که به عنوان تاریخ ثابتی در تقویم تجار و فعالان خارجی قرار گیرد. ضیغمی گفت: با استفاده از بازارهای گسترده و توسعه صادرات با محصولاتی با ارزش افزوده بالا، همچنین صادرات کالاهای دانش‌بنیان ‌می‌توان در راستای توسعه صادرات غیرنفتی گام‌های مؤثری برداشت.

تسهیل دسترسی دانش بنیان ها به بازارهای جهانی

محمدجعفر نعناکار، کارشناس فناوری

برای توسعه صادرات محصولات دانش بنیان اقداماتی باید در دستور کار قرار بگیرد. مشکلات شرکتهای دانش بنیان از لحاظ توسعه روابط بین الملل باید مرتفع شود. راهکارهایی باید برای دسترسی به بازارهای بین المللی تعریف و اقدامات در این راستا به صورت جدی پیگیری شود.

برای رفع مشکلات در بخش ارتباطات مالی به دلیل وجود تحریم ها، می بایست فناوری های جدید جایگزین ابزاری مانند سوئیفت شود. به عنوان مثال از فناوری جدید کریپتو استفاده شود. البته استفاده از فناوری های جدید برای تبادلات مالی باید مورد تایید بانک مرکزی قرار گیرد. حوزه دانش بنیان ظرفیت بالایی برای ارزآوری دارد.

در صورتی که دسترسی به بازارهای جدید تسهیل شود می توان به افزایش درآمدهای ارزی محصولات غیرنفتی امید بیشتری داشت. استفاده از فناوری های جدید مانند کریپتو باید مورد قبول نهادهای حاکمیت قرار گیرد. توسعه بازارها بخصوص با کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس در دستور کار قرار گیرد.

همچنین کشورهایی مانند روسیه، بولیوی، کشورهای آفریقایی و… برای صادرات بازارهای مناسبی هستند. تنها در صورت افزایش تعامل رشد صادرات دانش بنیان ها تحقق خواهد یافت.

به هر ترتیب لازم است به جای سوئیفت راهکار دیگری تعیین شود. در غیر این صورت صادرات دانش بنیان ها دچار مشکل خواهد شد. محصولات دانش بنیان به دلیل خرد بودن، توانایی تهاتر با کالاهای دیگر را ندارند. این در حالی است که محصولات نفتی قابلیت تهاتر با دیگر کالاها را دارند بنابراین حاکمیت می بایست راهکار جایگزین تعاملات مالی را تعیین کند.

به طور کلی مشکلات دیگری هم در راستای توسعه دانش بنیان ها وجود دارد. مهمترین موضوعی که این شرکت‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند این است که کارشناسان سازمان‌ها و ادارات دولتی به قوانین دانش بنیانی تسلط ندارند. اگرچه مقرراتی در ارتباط با شرکت‌های دانش بنیان وجود دارد اما به دلیل عدم آشنایی کارشناسان با این قوانین همان روال‌های قبلی در ارتباط با شرکت‌های مورد بحث اعمال می‌شود؛ به طور مثال، در بحث حق بیمه‌ی قرارداد، مالیات‌ها و مسائل دیگر هنوز همان مقررات قدیمی در ارتباط با شرکت‌های دانش بنیان در نظر گرفته می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.