صفحه اصلی / سرخط خبرها / شرایط رونق بازار مسکن
شرایط رونق بازار مسکن

عبدالمجید شیخی، کارشناس اقتصادی

شرایط رونق بازار مسکن

سرمقاله

تردیدی وجود ندارد که بخش بزرگی از هزینه های مردم مربوط به هزینه های مسکن است. سهم هزینه مسکن در سبد خانوار بالاست و مردم به دلیل هزینه مسکن دچار کاهش در قدرت خرید شدند. متاسفانه در سال‌های اخیر ساخت مسکن متوقف شد و همه چیز به تحریم‌ها ربط داده شد. اقتصاد مقاومتی اجرا نشد و اکنون این اتفاقات را در بازار مسکن شاهد هستیم. با الحاق زمین ها و املاک مازاد دستگاه‌ها و تخصیص آن به طرح نهضت ملی مسکن، شاهد رونق در ساخت و ساز و ثبات قیمت در بازار مسکن خواهیم بود. ریزش نرخ ارز نیز که در راستای اقدامات مناسب دولت در برقراری دیپلماسی با کشورهای همسایه صورت گرفت به کاهش بار در بازار مسکن کمک ویژه ای کرد. نرخ ارز کاهش یافت و انتظار می رود این کاهش ادامه دار باشد. بنابراین کاهش قیمتها در بازار مسکن نیز دور از انتظار نخواهد بود.
هرچند بزرگترین مشکل پروژه‌های نهضت ملی مسکن خارج کردن زمین‌های مورد نیاز از تملک ادارات دولتی است اما رئیس جمهور و وزارتخانه های مرتبط به طور جدی پیگیر این
موضوع هستند.
باید توجه داشت که تداوم و تعمیق رکود در بخش مسکن بیش از هر چیز اشتغال را تحت تأثیر قرار می دهد. علاوه بر این دلایل و نیز برخی دلایل دیگر اقتصادی، به لحاظ سیاسی و اجتماعی نیز بخش مسکن می بایست در اولویت های برنامه دولت باشد. در مقابل برنامه و سیاست هایی که دولت ممکن است برای بخش مسکن تدبیر کرده باشد، موانع زیادی وجود دارد که باعث شده شاهد وقوع رکود در بخش مسکن باشیم. این موانع با اقدامات مناسب و به تدریج قابل حل بوده و منجر به رونق بازار مسکن خواهد شد و با کاهش نرخ ارز انتظارات تورمی در بازار مسکن نیز کاهش یافته و نرخ ها تعدیل می شود. چراکه یکی از موانع کاهش قیمتها، انتظارات تورمی مردم است. می توان گفت بخش اعظم مشکلات و عوامل رکود بخش مسکن ناشی از انتظاراتی است که مردم در چند سال گذشته برای افزایش ساخت و ساز مسکن و کاهش قیمت ها داشته اند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.