صفحه اصلی / اسلایدر / بازار ارز به توافق ایران و عربستان واکنش مثبت نشان داد/ریزش سنگین قیمتها در بازار سکه و ارز/سیر نزولی دلار در مرکز مبادلات ارزی
بازار ارز به توافق ایران و عربستان واکنش مثبت نشان داد/ریزش سنگین قیمتها در بازار سکه و ارز/سیر نزولی دلار در مرکز مبادلات ارزی

بازار ارز به توافق ایران و عربستان واکنش مثبت نشان داد/ریزش سنگین قیمتها در بازار سکه و ارز/سیر نزولی دلار در مرکز مبادلات ارزی

کسب و کار نیوز- بازار ارز به توافق ایران و عربستان واکنش مثبت نشان داد و با شروع معاملات قیمت‌ها ریزشی شد. قیمت دلار در صرافی ها به کانال ۴۴ هزار تومان بازگشت. صرافی ها دلار با کارت ملی را با در کانال ۴۴ هزار تومان به متقاضیان می فروشند. صرافی ملی نیز نرخ خرید دلار را ۴۴ هزار و ۴۵۱ تومان و نرخ فروش دلار را ۴۴ هزار و ۹۰۰ تومان اعلام کرد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در بازار آزاد نیز اکثر افراد فروشنده شده‌اند ولی خریداری برای دلار در کانال بالای ۴۴ هزار تومان نیست، تعدادی از فروشندگان می‌گویند دلار را در کانال ۶۰ تومان خریده بودیم. بازاری‌ها می‌گویند باید شاهد ریزش بیشتر قیمت‌ها باشیم. در تابلوی معاملاتی مرکز مبادله ارز و طلای ایران نیز روز شنبه ۲۰ اسفندماه قیمت هر اسکناس دلار ۴۲ هزار و ۱۱۶ تومان و نرخ حواله دلار ۳۸هزار و ۲۸۷ تومان اعلام شد.

به گزارش ایرنا، روز جمعه ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱، بیانیه سه‌جانبه‌ای در پکن با امضای «شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، «مساعد بن محمد العیبان» وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی عربستان سعودی و «وانگ ئی» عضو دفتر سیاسی کمیته مرکزی حزب کمونیست و رئیس دفتر کمیسیون مرکزی امور خارجی حزب و عضو شورای دولتی جمهوری خلق چین صادر شد.

براساس این بیانیه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دوجانبه و بازگشایی مجدد سفارتخانه‌های دو کشور بعد از ۷ سال قطع رابطه توافق کردند. بنا بر این گزارش، شنیده‌ها از فعالان اقتصادی حاکی نیز از آن است که گشایش در روابط بین بانکی با کشورهای حاشیه خلیج فارس و تسهیل عرضه منابع وسیع درهم از طریق امارات بخشی از نتایج ازسرگیری روابط دیپلماتیک ایران و عربستان خواهد بود.

این در حالی است که در این میان، خبرها حاکی از آن است که آمریکا اجازه پرداخت ۵۰۰ میلیون دلار از پول‌های ایران در بانک‌های عراقی را داده است. کارشناسان اعتقاد دارند از راه‌هایی که می‌توان با سرعت بیشتری پول‌های خود را در عراق آزاد کنیم، سرمایه‌گذاری در خود این کشور است که منجر به بهره‌وری نیز می‌شود یا اینکه با تجار عراقی برای واردات کالا باید هماهنگی شود. بر اساس اطلاعات به دست آمده، ایران بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار منابع مسدود شده ارزی در عراق دارد که تا هفته گذشته بیش از ۸۰۰ میلیون دلار آن در مراحل مختلف طی دو ماه گذشته آزاد شده است.

گزارش‌ها از بازار طلا، سکه و ارز نیز ز ریزش سنگین قیمت‌ها حکایت دارد. به انتشار خبر توافق ایران و عربستان پس از ۷ سال، بازار طلا، سکه و ارز واکنش مثبت نشان داد، به طوری که قیمت‌ها در بازار به شدت ریزشی بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که تا این لحظه قیمت دلار آمریکا ۲ هزار و ۸۳۷ تومان کاهش قیمت داشته و وارد کانال ۴۵ هزار تومان شده است. در حال حاضر هر دلار آمریکا ۴۵ هزار و ۸۳۰ تومان قیمت دارد.

از سوی دیگر، هر گرم طلای ۱۸عیار امروز در بازار افت ۱۹۱ هزار تومانی را تجربه کرده و به قیمت ۲ میلیون و ۸۸ هزار تومان به فروش می‌رود. هر مثقال طلا نیز ۹ میلیون و ۶۱ هزار تومان قیمت پیدا کرده است. اما در بازار سکه شاهد کاهش ۲ میلیون و ۱۸۵ هزار تومانی قیمت‌ها بودیم. گزارش‌ها نشان می‌دهد هر قطعه سکه امامی ۲۵ میلیون و ۵۲۱ هزار تومان، سکه بهار آزادی ۲۲ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان، نیم‌سکه ۱۵ میلیون و ۳۰ هزار تومان، ربع‌سکه ۹ میلیون و ۲۰ هزار تومان و سکه گرمی ۵ میلیون و ۱۰ هزار تومان قیمت دارد. در این شرایط، کامران سلطانی‌زاده، عضو شورای‌عالی کانون صرافان عنوان کرده است: امروز برخلاف روزهای گذشته در مقابل صرافی‌ها صفی برای خرید دلار نیست و دلار با ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری ندارد.

وی تاکید کرده است: در ادامه کاهش قیمت ارز که از هفته گذشته شروع شده پس از توافق با عربستان شدت کاهش نرخ ارز در بازار شدت بیشتری یافته است و پیش‌بینی می‌شود این رود ادامه‌دار خواهد بود و دلار به کانال ۳۰ هزار تومان هم خواهد آمد. سلطانی‌زاده تصریح کرده است: به مردم توصیه می‌کنیم توجه داشته باشند که کانال‌های تلگرامی به صورت کاذب نرخ‌های دلار را بالا نگه می‌دارند تا از این طریق جلوی ضرر بیشتر دلالان را بگیرند و دلار خود را با نرخ‌های بالا بفروشند. عضو شورای‌عالی کانون صرافان تاکید کرده است: نرخ‌هایی که در کانال‌های تلگرامی اعلام می‌شود معمولاً ۱۰۰۰ تا ۲ هزار تومان بالاتر در حال نرخ‌سازی است.

اقدامات موثر در کاهش نرخ ارز

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

بارها به این موضوع اشاره شد که مشکلات اقتصادی از کانال سیاسی قابل حل است. زمانی که بهبود روابط بخصوص با کشورهای همسایه، در این شرایط که مذاکرات برجام متوقف شده، شکل بگیرد، شرایط اقتصادی بهتر خواهد شد. تنها راه‌حل شرایطی که در آن به سر می‌بریم سیاسی است نه اقتصادی. چراکه اگر از نظر اقتصادی به موضوع نگاهی بیاندازیم، متوجه خواهیم شد که اتفاق اقتصادی خاصی رخ نداده ‌است.

تجارت در حال حاضر با طریق کشورهای همسایه مانند عراق و امارات انجام می شود. ارز نیز از همین طریق وارد کشور می شود. بنابراین بهبود و گسترش روابط با کشورهای همسایه گام مثبتی در راستای ورود ارز به کشور است. هر چقدر روابط با کشورهای همسایه بهبود پیدا جکند ورود ارز به کشور تسهیل خواهد شد.

به عبارتی پس از توقف برجام گسترش روابط با کشورهای همسایه ایران می تواند در ثبات بازار ارز کمک زیادی کند. هر اقدامی در این راستا به بهبود شرایط ارزی کشور کمک کند. هر قدمی هرچند کوچک می تواند نتایج مثبت زیادی داشته باشد. در این بین اقدامات بانک مرکزی نیز موثر است.

بانک مرکزی باید از طریق بانکهای کشورهای همسایه ورود ارز به کشور را تسهیل کند و این روند باید استمرار داشته باشد. با این اقدام ارز با هزینه کمتری وارد کشور خواهد شد. همچنین استمرار این اقدامات وضعیت اقتصادی را قابل پیش بینی تر خواهد کرد و شرایط برای فعالان اقتصادی بهبود خواهد یافت. این در حالی است که باید محلی برای تامین ارز نیاز‌های واقعی به وجود می‌آمد. واقعیت این است که سهم تقاضای سوداگریانه از بازار ارز بسیار حداقلی است. اما روی قیمت و شاخص‌های اقتصادی تاثیر منفی می‌گذارد که نباید این روند ادامه پیدا می‌کرد.

از سوی دیگر آزادسازی منابع ارزی هم می تواند تاثیرگذار باشد. بانک مرکزی و دولت خواستار کاهش نرخ ارز است. این به خودی خود خوب است. اما بازار هم باید این را بپذیرد. بنابراین استمرار این اقدامات بسیار ضرورت دارد تا باور آن برای بازارها نیز قابل دسترس شود.

بازار باید مطمئن باشد که این اقدامات ادامه دارد و نااطمینانی در تمامی بازارها بخصوص بازار ارز بین برود. هنوز این اطمینان حاصل نشده و بانک مرکزی و دولت باید با اقدامات مناسب اعتماد را به بازار بازگرداند. در بازار ارز بیشتر مبحث اعتماد مطرح است.

همچنین مطالعه کنید:

رییس صندوق نوآوری خبر داد/پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، نشست مشترک رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.