صفحه اصلی / سرخط خبرها / اقدامات موثر در کاهش نرخ ارز
اقدامات موثر در کاهش نرخ ارز

آلبرت بغزیان، اقتصاددان

اقدامات موثر در کاهش نرخ ارز

سرمقاله

بارها به این موضوع اشاره شد که مشکلات اقتصادی از کانال سیاسی قابل حل است. زمانی که بهبود روابط بخصوص با کشورهای همسایه، در این شرایط که مذاکرات برجام متوقف شده، شکل بگیرد، شرایط اقتصادی بهتر خواهد شد. تنها راه‌حل شرایطی که در آن به سر می‌بریم سیاسی است نه اقتصادی. چراکه اگر از نظر اقتصادی به موضوع نگاهی بیاندازیم، متوجه خواهیم شد که اتفاق اقتصادی خاصی رخ نداده ‌است.
تجارت در حال حاضر با طریق کشورهای همسایه مانند عراق و امارات انجام می شود. ارز نیز از همین طریق وارد کشور می شود. بنابراین بهبود و گسترش روابط با کشورهای همسایه گام مثبتی در راستای ورود ارز به کشور است. هر چقدر روابط با کشورهای همسایه بهبود پیدا جکند ورود ارز به کشور تسهیل خواهد شد.
به عبارتی پس از توقف برجام گسترش روابط با کشورهای همسایه ایران می تواند در ثبات بازار ارز کمک زیادی کند. هر اقدامی در این راستا به بهبود شرایط ارزی کشور کمک کند. هر قدمی هرچند کوچک می تواند نتایج مثبت زیادی داشته باشد. در این بین اقدامات بانک مرکزی نیز موثر است.
بانک مرکزی باید از طریق بانکهای کشورهای همسایه ورود ارز به کشور را تسهیل کند و این روند باید استمرار داشته باشد. با این اقدام ارز با هزینه کمتری وارد کشور خواهد شد. همچنین استمرار این اقدامات وضعیت اقتصادی را قابل پیش بینی تر خواهد کرد و شرایط برای فعالان اقتصادی بهبود خواهد یافت. این در حالی است که باید محلی برای تامین ارز نیاز‌های واقعی به وجود می‌آمد. واقعیت این است که سهم تقاضای سوداگریانه از بازار ارز بسیار حداقلی است. اما روی قیمت و شاخص‌های اقتصادی تاثیر منفی می‌گذارد که نباید این روند ادامه پیدا می‌کرد.
از سوی دیگر آزادسازی منابع ارزی هم می تواند تاثیرگذار باشد. بانک مرکزی و دولت خواستار کاهش نرخ ارز است. این به خودی خود خوب است. اما بازار هم باید این را بپذیرد. بنابراین استمرار این اقدامات بسیار ضرورت دارد تا باور آن برای بازارها نیز قابل دسترس شود.
بازار باید مطمئن باشد که این اقدامات ادامه دارد و نااطمینانی در تمامی بازارها بخصوص بازار ارز بین برود. هنوز این اطمینان حاصل نشده و بانک مرکزی و دولت باید با اقدامات مناسب اعتماد را به بازار بازگرداند. در بازار ارز بیشتر مبحث اعتماد مطرح است.

همچنین مطالعه کنید:

ثبت بالاترین میزان تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، طبق آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در مجموع یکسال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.