صفحه اصلی / سرخط خبرها / توازن در عرضه و تقاضای مسکن
توازن در عرضه و تقاضای مسکن

حسن محتشم، کارشناس مسکن

توازن در عرضه و تقاضای مسکن

سرمقاله

اصلی ترین و مهم ترین راهکار رونق بازار مسکن افزایش تولید است. دولت می بایست تمامی ابزارهای موجود را به کار گیرد تا بتواند با تولید مسکن به تقاضایی که در سالهای اخیر انباشته شده پاسخ دهد. رونق مسکن تنها با ساخت و ساز و توازن عرضه با تقاضا تحقق خواهد یافت. مشارکت بخش خصوصی می تواند در حل مشکلات بازار مسکن یک تسهیل گر باشد. سرعت ساخت و ساز با ورود بخش خصوصی و انبوه سازان شدت
خواهد یافت.
اما می بایست شرایط ورود این بخش نیز مهیا باشد. انبوه ساز بخش خصوصی نمی تواند در اوج گرانی بدون صرفه اقتصادی وارد گود ساخت مسکن شود. گرانی ارز به گرانی بی سابقه مصالح ساختمانی منجر شد. به طوری که بسیاری از پروژه های عمرانی خوابید. علاوه بر تولید مسکن عوامل بازدارنده مثل اخذ مالیات از خانه های خالی می تواند به تعادل سازی بازار و خروج سوداگران از بازار مسکن کمک کند. اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه می تواند به تعادل سازی بازار مسکن و کاهش التهاب کمک کند. اما باید فاصله ای که میان تولید مسکن با تقاضا ایجاد شده هر چه سریع تر جبران شود.
از سوی دیگر تمام بانک ها باید در کنار بانک مسکن اقدام به پرداخت تسهیلات کنند و به کمک بخش مسکن بیایند. افت شدید قدرت خرید متقاضیان مسکن باعث شده تا خرید و فروش مسکن دچار رکود شود. البته دولت باید هم باید تلاش کند تا تورم و به خصوص نرخ دلار را تثبیت کند تا شاهد رشد قیمت نهاده های تولید و بازارهای موازی مسکن نباشیم. مسکن چه بخواهیم چه نخواهیم یک کالای سرمایه ای است. بنابراین اگر سایر بخش ها دچار رشد قیمت شوند قطعا مسکن نیز نه بلافاصله اما با تاخیر حتی اندک رشد قیمت خواهد داشت.
اجاره بها هم با قیمت مسکن یک رابطه مستقیم دارد. اما چون قیمت ها بسیار بالا است و توان خرید متقاضیان کاهش یافته بنابراین تقاضا برای اجاره مسکن همواره بالا است و همین تقاضای بالا موجب رشد اجاره بها می شود. هرچند تورم را نیز باید به این موضوع اضافه کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

متوسط قیمت کالاهای خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور اعلام شد

به گزارش کسب و کار نیوز ، متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.