صفحه اصلی / سرخط خبرها / نقش استارت آپها در رشد اشتغال
نقش استارت آپها در رشد اشتغال

مهدی غیبی، کارشناس فناوری

نقش استارت آپها در رشد اشتغال

سرمقاله

نگاه سنتی به سرمایه‌گذاری در ایران یکی از مشکلات جدی در رشد کسب و کارها و شرکتهای نوپا است. همچنین به علت وجود فضای دلالی در کشور، سرمایه‌ها به سمت تولید و راه‌اندازی کسب‌وکارها نمی‌رود. چراکه به نتیجه رسیدن در این موارد، به زمان زیادی نیاز دارد. سرمایه گذار همچنان نگاه سنتی به بازار و تولید دارد. تولید فیزیکی و کارخانه ای که جلو دید است بیشتر می تواند نظر سرمایه گذار را جلب کند. بنابراین اینجا نقش دولت پررنگ می شود. دولت برای به ثمر نشستن ایده های خلاق و دانش بنیان باید بستر فعالیت را فراهم کند.
استارت‌آپ‌ها یکی عوامل رشد اقتصادی کشور هستند زیرا نفت ممکن است روزی تمام شود. بنابراین حرکت در مسیر توسعه کسب‌وکارهای نوپا مانند دسترسی به چاه‌های نفتی است که ارزش و بهره‌وری بالایی دارد. در این راستا تامین سرمایه مهم ترین ضرورت است. بازار سرمایه می تواند تا حد بسیاری مشکل را حل کند. البته در مسیر درست باید حرکت شود. هنوز راه ورود استارت آپها به بورس هموار نشده است.
ممکن است به فناوری های نوین نگاه مثبتی وجود نداشته باشد. اما واقعیت این است که تا چند سال آینده سهم تولید محتوا در اقتصاد بسیار بیشتر از وضعیت فعلی می شود. همچنین در حوزه های مختلف پزشکی، کشاورزی و حتی خدماتی هر روز سهم کار یدی کمتر از گذشته خواهد شد.
اقتصاد دیجیتال در بلندمدت بسیار سودده خواهد بود. در بحث اشتغال ممکن است در کوتاه مدت تسهیلات ورود فناوری اطلاعات به حوزه اقتصاد مثبت نباشد اما در بلندمدت این رویه تغییر خواهد کرد و فناوری اطلاعات باعث ایجاد مشاغل بیشتری خواهد شد. بخش سنتی سرمایه گذاران در کشور به تدریج و با دیدن موفقیت های نسل جوان در ایجاد استارت آپ ها و رونق آن ها برای سرمایه گذاری در حوزه های دیجیتالی ترغیب خواهند شد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.