صفحه اصلی / اسلایدر / افزایش سرمایه ۱۰۴ همتی بانک‌های دولتی/ ۱۶ درصد تسهیلات بانکی به وام‌گیرندگان خرد پرداخت شد
افزایش سرمایه ۱۰۴ همتی بانک‌های دولتی/ ۱۶ درصد تسهیلات بانکی به وام‌گیرندگان خرد پرداخت شد

افزایش سرمایه ۱۰۴ همتی بانک‌های دولتی/ ۱۶ درصد تسهیلات بانکی به وام‌گیرندگان خرد پرداخت شد

کسب و کار نیوز- معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد با بیان اینکه افزایش سرمایه ۱۰ همتی بانک قرض‌الحسنه زیرمجموعه وزارت تا پایان فصل بهار تکمیل خواهد شد، گفت: بیش از ۱۶ درصد تسهیلات بانکی در ده ماهه به تسهیلات خرد اختصاص پیدا کرده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، سید عباس حسینی معاون بانک و بیمه وزارت اقتصاد و دارایی در همایش ملی قرض‌الحسنه گفت: در ابتدای کار دولت وقتی در بررسی‌ها به بانک قرض‌الحسنه بانک مهر رسیدیم متوجه ظرفیت بالای آن شدیم. در نتیجه یکی از تعهدات ما حمایت همه جانبه و اصلاح بانک‌های قرض‌الحسنه بود. آن دسته از برنامه‌هایی که برای بانک قرض‌الحسنه در نظر گرفتیم افزایش سرمایه بانک بود. به فوریت افزایش این سرمایه به ۱۰ همت را در دستور کار قرار دادیم.

وی افزود: در ادامه این مسیر بانکداری دیجیتال، تغییر نرخ سپرده قانونی و موارد دیگر در حال پیگیری است. نمی‌توانیم با قوانین بانک‌های تجاری با بانک‌های قرض‌الحسنه برخورد کرد. همین مسئله در بانک‌های توسعه ای نیز وجود دارد. خوشبختانه با همراهی بانک مرکزی شاهد هستیم که بیش از ۱۶ درصد تسهیلات بانکی در ده ماهه به تسهیلات خرد تخصیص پیدا کرده است.

برای اولین بار در دولت سیاست اصلاح ساختار مالی از طریق افزایش سرمایه پیگیری شد. در همین رابطه بیش از ۱۰۴ همت افزایش سرمایه در بانک‌های زیر مجموعه بانک‌های وزارت اقتصاد انجام شده است. از تمام ظرفیت‌های استفاده کردیم. دو بانک دیگر نیز در مسیر افزایش سرمایه هستند. در ادامه اصلاح ساختار بانک‌ها امکان فروش اموال مازاد به منظور افزایش سرمایه فراهم شده است.

حسینی ادامه داد: بانکداری قرض‌الحسنه یک عقد الهی است و این مدل در حال تبدیل به الگویی برای بانک‌های تجاری است. این اتفاقی است که تا دو سال پیش کسی تصور آن را نمی‌کرد. بانکداری قرض‌الحسنه نشان می‌دهد که می‌توان کسب‌وکار کرد و قواعد الهی و رضایت مردم را نیز داشت. هر اقدامی که لازم باشد برای گسترش بانک‌های قرض‌الحسنه انجام خواهید داد و این کار را وظیفه خود می‌دانیم.

رشد بیش از ۷۰ درصدی سپرده‌های قرض‌الحسنه ظرف یکسال

سید سعید شمسی‌نژاد مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با بیان اینکه سنت قرض الحسنه با وجود فراز و فرودهای اقتصاد تحلیل نرفته است، گفت: موضوع قرض الحسنه توانسته با ابزارهای نوین نمود بهتری بین مردم داشته باشد. در حال حاضر بانکداری قرض الحسنه پس از صندوق های قرض الحسنه توانسته است جایگاه خوبی را در سطح جامعه ایجاد کنند به طوری که حدود ۲۵ درصد جامعه سپرده قرض‌الحسنه دارند. رشد حدود ۷۰ درصدی سپرده‌های قرض‌الحسنه را نیز شاهد هستیم. به این ترتیب بانک‌های قرض‌الحسنه توانستند جایگاه مناسبی در شبکه بانکی به دست بیاورند. رشد بیش از ۷۰ درصدی منابع در شبکه بانکی، کمترین معوقات که زیر یک درصد است، بالاترین جذب سرمایه‌گذار و سپرده‌گذار جدید از جمله دیگر موفقیت های بانک‌های قرض‌الحسنه است.

بانکدار قرض الحسنه رویکرد جدیدی را در پیش گرفته‌اند. از جمله این موارد بانکداری بدون شعبه و استفاده از نئوبانک ها برای کسب و کارهای خرد. در دولت سیزدهم و تاکید وزارت اقتصاد، کارگروه ویژه ای در حوزه قرض الحسنه ایجاد شد. از جمله اقدامات آیت کارگروه افزایش سطح تسهیلات قرض‌الحسنه بود. برای نخستین بار قرض الحسنه ۵۰۰ میلیون تومانی برای کسب و کارهای خرد پرداخت شد. همچنین اصلاح اساسنامه بانک ها قرض الحسنه و توسعه خدمات غیر حضوری از جمله اقدامات دیگر بوده است.

وی افزود: داشتن متولی واحد در حوزه قرض الحسنه از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. داشتن متولی واحد برای سیاست‌گذاری و تعیین شاخص یکی از الزامات توسعه است. نکته دیگر ایجاد کانون بانک‌ها و موسسات قرض الحسنه است. حرکت به سمت مزد خدمت از جمله نکات دیگری است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

شمسی نژاد گفت: در دولت جدید با کمیته فقهی بانک مرکزی برآن شدیم تا پروژه مزد خدمت را ایجاد کنیم. یکی از نکاتی که سبب چرخیدن بانک قرض الحسنه می‌شود، اصلاح این نظام است. یک نگاه ویژه و اصلاح در فرآیند کارمزدها به واقع ما را به شرعی تر کردن وام‌های قرض‌الحسنه نزدیک تر خواهد کرد. نکته دیگر که می‌تواند به بانک های قرض الحسنه کمک کنند کاهش سپرده قانونی بانک‌های قرض‌الحسنه کاهش دهد. این موضوع می‌تواند قدرت خدمت بانک های قرض‌الحسنه را افزایش دهد.

وی ادامه داد: نکته دیگر تسهیلات تکلیفی است. بانک‌های قرض‌الحسنه با پرداخت ۴.۵ میلیون وام در سال به تکلیف خود عمل می‌کنند و ایجاد تسهیلات تکلیفی بیش از حد سبب مشکل خواهد شد. از یک سال گذشته فراخوان های متعددی در مورد همایش قرض‌الحسنه دادیم.

امیدوار هستیم از سال آینده به جای کارمزد ۴ درصد، اخذ کارمزد در راس آن هم یکبار را در دستور کار قرار دهیم که همان پروژه مزد خدمت است. تلاش داریم با شناسایی کلیه نیازهای مردم نئوبانک جدید قرض‌الحسنه با نام کیوبانک را ایجاد کنیم. دستورالعمل انتشار اوراق قرض‌الحسنه تا کنون وجود داشت اما اقدامی در این خصوص انجام نمی‌شد. امروز شاهد صدور مجوز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق قرض‌الحسنه هستیم.

مدیرعامل بانک مهر ایران تاکید کرد: ایجاد مرکز نوآوری در حوزه قرض‌الحسنه از دیگر برنامه ها است. باید بتوانیم موضوعات قرض‌الحسنه را توسعه دهیم. شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه قرض‌الحسنه به ما کمک خواهند کرد. ایجاد صندوق های وقف قرض‌الحسنه نیز از جمله پروژه‌های این حوزه است. به آیت ترتیب پیوند قرض‌الحسنه با سایر حوزه ها به وجود خواهد آمد. از جمله دیگر برنامه‌های سال آینده جمع‌آوری سپرده های خرد مردم و ایجاد صندوق پروژه‌ها است. راه بقا بانکداری قرض‌الحسنه نگاه‌های نوآورانه و ورودی به سبک زندگی مردم است. باید محور کلیه خدمات پولی و بانکی مردم قرض‌الحسنه باشد.

 نگاه قانون‌گذار در مورد قرض‌الحسنه با بانک‌های تجاری یکی است

حسین‌زاده مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه رسالت با اشاره به اینکه دو بانک قرض‌الحسنه با حمایت های دولت و بانک مرکزی به وجود آمده و به کار خود ادامه داده‌اند، گفت: مهم‌ترین موضوعی که پس از اثبات امکان داشتن بانک قرض‌الحسنه باید به آن تاکید شود، پیشرفته بودن وام قرض‌الحسنه در حوزه اقتصاد است.

وی ادامه داد: مخاطبین قرض‌الحسنه عامه مردم هستند و حتی افرادی که موقعیت اقتصادی دارند در جایگاه شخصیت حقیقی خود مخاطب بانک‌های قرض‌الحسنه هستند. نیاز همه افراد در حوزه قرض‌الحسنه برطرف خواهد شد. نگاه تخصصی و ایجاد یک مرجع مناسب در بانک مرکزی می‌تواند در معیشت و تامین نیازهای مردم موثر باشد. اینکه یک بانک رشد کند موضوع مهمی نیست اینکه تا چه حد نیازهای مردم برطرف شود، مهم است.

از دیدگاه تکنولوژی اولین بانک‌هایی که سیستم اعتبارسنجی را پیاده کردند بانک‌های قرض‌الحسنه بودند. امروز سامانه اعتبارسنجی برای همه مردم عادی شده است. سال گذشته تمام وام‌ها را به طور غیرحضوری پرداخت کردیم. حذف ضامن را نیز در دستور کار قرار دادیم و اقراد اکثرا یک سفته الکترونیک ارائه می‌کنند.

حسین‌زاده در مورد وام‌های تکلیفی، گفت: از این جهت که نگاه قانون‌گذار در مورد بانک‌های قرض‌الحسنه مانند بانک‌های تجاری است، کلیه تسهیلات به عنوان تسهیلات تکلیفی در نظر گرفته می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.