صفحه اصلی / سرخط خبرها / ضرورت ایجاد ثبات در بازار ارز
ضرورت ایجاد ثبات در بازار ارز

عبدالمجید شیخی، کارشناس اقتصادی

ضرورت ایجاد ثبات در بازار ارز

سرمقاله

سیاست هایی که طی سالهای گذشته در بازار ارز پیاده شد منجر به شکل گیری حباب قیمتها در بازارهای دارایی شده است. بازار ارز از جمله بازارهایی است که به دلیل عدم اجرای موفقیت آمیز طرح های دولتهای پیشین دستخوش نوسانات زیادی شده است. اقداماتی که در بازار ارز به کار گرفته می شود باید به ثبات قیمتها منجر شود. ثبات قیمت مهم تر از جلوگیری از افزایش نرخ ها است. با ثبات قیمت ارز می توان به شرایط اقتصادی مناسبی دست پیدا کرد.
این در حالی است که جو روانی می تواند در افزایش قیمت ارز تاثیر زیادی داشته باشد. هیجانات می تواند اثر مستقیم بر افزایش قیمت ارز و به دنبال آن، افزایش قیمت کالاها داشته باشد. در این بین وقتی دلالان احساس کنند که احتمال اینکه یک تنگنایی از طرف عرضه در بازار ایجاد شود، خود به خود دست به احتکار ارز می زنند. ارز به صورت قطره چکانی در بازار تزریق می شود و قیمت ارز بالا می رود. مساله مهم این است که مردم نباید به این بازی‌ها دامن بزنند چرا که سوداگری در بازار ارز چه آگاهانه و ناخودآگاه با افزایش نرخ تورم به زیان جامعه تمام می‌شود. بنابراین باید از ایجاد نوسانات منفی در بازار ارز جلوگیری شود که یک راه آن تثبیت نرخ ارز مورد نظر بانک مرکزی است.
به طور قطع یکی از مسائل مهمی که بانک مرکزی دنبال می‌کند و دولت نیز به این مقوله توجهی جدی دارد کنترل و نظارت بر نرخ ارز با توجه به وقایع و موضوعات تاثیرگذار بر مسائل اقتصادی است که به تبع خود نرخ ارز را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.
از طرفی دیگر دولت در کنار بانک مرکزی باید به سمت حذف سلطه دلار و یورو از بازار برود. به این معنا که باید به سمت بازار ارز‌های دیگر مثل روبل، یوان، روپیه … و حتی ریال برود. چرا که در همکاری‌های دو جانبه مانند همکاری با روسیه تجار ما نیازی به دلار و یورو نخواهند داشت و کافی است ریال ببرند و با روسیه مبادله کنند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.